Soulstorm-ontwikkelaar baalt achteraf van PlayStation Plus deal

Men zegt wel eens “je kunt niet altijd zes gooien”. Soms win je, soms verlies je. Lorne Lanning – bedenker van de befaamde Oddworld-franchise met die hilarische “*prrrt*… Hello… Follow me” Abe de Mudokon – bedeelt zich tot groep verliezers sinds zijn deal met PlayStation. De afspraak om Oddworld: Soulstorm een maand lang gratis aan te bieden via PlayStation Plus leek zo’n gouden deal, maar bleek achteraf desastreus voor de ontwikkelaar.

Een ongepland uitstel vormt de spil in deze tegenvaller, aldus Lanning. Ten tijde van de afspraak was er nog geen sprake van een uitstel en Oddworld Inhabitants had gerekend op 50.000 downloads. Oké, 100.000 hooguit. De noodlijdende ontwikkelaar kon die eenmalige betaling van PlayStation best goed gebruiken en die maand gratis zou niet al te veel impact hebben op de verkopen. Het aantal mensen met een PlayStation 5 was toch nog niet opzienbarend.

Maar die launch in januari ging op de lange baan en in april – toen Soulstorm wel uitkwam – was dat lijstje van PlayStation 5-bezitters ineens een flink stuk langer. Daardoor was er ineens geen sprake meer van maximaal 100.000 downloads, maar eerder 4 miljoen. En dat betekende dat Oddworld Inhabitants ineens 3,9 miljoen potentiële klanten misliep. Tja, dat doet wel even pijn, wat hij ook uitlegt in een interview met Agent 47 (geen grap).

En zo zie je maar weer, de industrie zit vol met risico’s. Denk je net de deal van de eeuw te hebben gesloten, kom je er al vlot achter dat je alsnog keihard verloren hebt. Het doet me bijna aan al die huisdieren-filmpjes denken met die honden die knap onthouden onder welk bakje dat ene brokje zat, om er naderhand achter te komen dat er onder dat andere bakje een hele hand vol lag.

Arme Lorne.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren