Het is altijd leuk als oud-directeuren een boekje openslaan over hun tijd bij een bedrijf. Het woord is nu aan Jack Tretton, die tussen 2006 en 2014 de hoogste baas bij PlayStation was. In een gesprek met Axios (betaalmuur) laat hij weten dat het moederbedrijf Sony de PlayStation Vita een beetje als een weeskindje behandelde; de handheld kreeg te weinig ondersteuning. En met ondersteuning wordt natuurlijk geld bedoeld. Hetzelfde gold volgens hem voor 3D-gaming (lol.) en VR. VR kreeg pas grotere ondersteuning (budgetten) na zijn vertrek.
“There were certainly technologies that I thought were good but just didn’t have the level of support they needed.”
“So, you come up with new technology to introduce to the industry and the consumers. But do you have the marketing budget to really drive the message? Do you have the developer support dollars to incent them to develop games to support this initiative? And sometimes you would birth technology and hope that it caught on.”
Ook kwam de PlayStation Vita volgens hem te laat. Te veel mensen speelden al hun spellen al op andere mobiele apparaten.
“Now that I don’t work there anymore, I think internally it was: ‘This is a great machine, it’s just too late.’ The world has shifted to portable devices that aren’t dedicated gaming machines. And I think PSP was incredibly successful. I loved what it did, and I thought it brought a console-like experience and brought genres to an older gamer that typically didn’t have console-like games to play on a portable platform. But Vita was a nice machine at a time when very few people felt they needed a dedicated portable device.”
Elk voordeel heeft zijn nadeel; als hij meer budget had gekregen hadden we nu allemaal met zo’n lompe 3D-bril achter onze consoles gezeten…