Gran Turismo 7 producer reageert op downtime en microtransactie-controverse

Gran Turismo 7 – of zoals ik het noem, de Zevende Zoon – heeft een lastige week achter de rug. Eerst geef ik het nog een veeg uit de pan om de nerfs in update 1.07 en dan vliegt de server ook nog eens 30 uur offline. Tja, daar worden mensen kribbig van, inclusief ik. Gelukkig is daar de producer – Kazunori Yamauchi – om het een en ander uit te leggen.

Oké, laat ik maar even de hand in eigen boezem steken. Ik was gisteren wellicht een tikkeltje geagiteerd. Dat komt omdat ik echt een schijthekel aan microtransacties heb. Een beetje de hoofdprijs vragen voor extra in-game duiten terwijl je net zeventig ekkies hebt betaald voor de game, ik heb daar moeite mee. Als er dan ook nog eens gesneden wordt in in-game prijzengeld waardoor je nóg langer moet racen voor je premium ride (want je oude kar verkopen kan niet), dan riekt dat mijns inziens naar een zetje richting de PlayStation Store.

Maar niets is minder waar als we Yamauchi-san mogen geloven. Gran Turismo 7 heeft een model, een filosofie en een toekomstvisie die onder andere ik niet inzie. Daar ben ik in de comments nog op gewezen. Daarom legt de GT7 producer het even haarfijn uit op de Gran Turismo 7 website.

“In GT7 I would like to have users enjoy lots of cars and races even without microtransactions. At the same time the pricing of cars is an important element that conveys their value and rarity, so I do think it’s important for it to be linked with the real world prices.

“I want to make GT7 a game in which you can enjoy a variety of cars lots of different ways, and if possible would like to try to avoid a situation where a player must mechanically keep replaying certain events over and over again.

“We will in time let you know the update plans for additional content, additional race events and additional features that will constructively resolve this. It pains me that I can’t explain the details regarding this at this moment, but we plan on continuing to revise GT7 so that as many players as possible can enjoy the game.

“We would really appreciate it if everyone could watch over the growth of Gran Turismo 7 from a somewhat longer term point of view.”

Oké, duidelijk. Het trekt dus allemaal wel weer recht. Toch is niet iedereen even tevreden met dit antwoord. Het hele legendary cars concept – vaak peperdure voertuigen welke slechts tijdelijk verkrijgbaar zijn – kan het zogeheten FOMO effect (Fear Of Missing Out) bij mensen oproepen. Je zou maar naastgrijpen. Toch maar gauw die kas spekken, desnoods met echt geld. En ja, het is zo dat GT7 je nergens verplicht om dat te doen. Dat heeft het nooit gedaan. Maar de hele opzet kan – met de nadruk op kan – wel worden bezien als een vorm van mentale druk uitoefenen.

Maar goed, genoeg daarover. Lang hebben we toch geen hinder gehad van die nerfs in update 1.07, want de server van GT7 heeft welgeteld 30 uur plat gelegen. Ook dat heeft wat vraagtekens opgeroepen, gezien geschat werd dat het hooguit een uurtje of 2 zou duren. Ook hier verschaft Yamauchi graag een antwoord op.

“This was a rare issue that was not seen during tests on the development hardware or the QA sessions prior to the release, but in order to prioritize the safety of the save data of the users, we decided to interrupt the release of the 1.07 update, and to make a 1.08 correctional update.

“This is the reason for the delay. My sincere apologies for the late report to everyone.”

Nou, daar heb je het. Verder ook niet meer belangrijk. De servers staan weer online, dat telt. Kunnen we weer ouderwets grinden.

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Thomaat1's avatar

    Volgens mij is de kritiek terecht hoor. In principe heb je geen micro transacties nodig om te game te spelen, echter is een deel van de belangrijkste content, de auto’s, alleen beschikbaar als je er immens veel uren in steekt , of een shortcut neemt d.m.v. microtransacties. Er is gewoon een verschil tussen een uitdagende grind ontworpen om het spelplezier te verhogen, en een grind ontworpen om een maximaal rendement uit microtransacties te halen. En dat er net na de release en na de professionele reviews een wijziging wordt aangebracht ter faveure van microtransacties is natuurlijk best opmerkelijk te noemen.
    Daarnaast is het ‘altijd online’ principe begrijpelijk een doorn in het oog van veel spelers. Maar goed, dat zie je tegenwoordig bij meer games, dus dat is niks nieuws.

  2.   
    Anoniem-1798547142's avatar

    @Thomaat1: noem het nou gewoon zoals het is, een asociale op geld beluste voorbedachte zet van de maker…

  3.   
    Anoniem-1644823283's avatar

    @Anoniem-1798547142: Voor een game die nota bene 80,- euro kost….