Wat is er misgegaan met Battlefield 2042?

Wat ging er mis met de ontwikkeling van Battlefield 2042? Het korte antwoord? EA. Het lange antwoord komt van Youtuber Tom Henderson, die veel huidige en ex-medewerkers van Dice heeft gesproken. Samengevat ging zo ongeveer alles mis. De meeste ervaren ontwikkelaars bij Dice zijn al tijdens de ontwikkeling van Battlefield 5 vertrokken, omdat ze geen enkele artistieke vrijheid kregen van Electronic Arts. Elke innovatie werd afgeschoten.

De ontwikkeling van 2042 begon dus al met een veel minder ervaren team, waarbij ze opdracht kregen om een Battle Royale-game te maken. Maar voordat dat kon gebeuren moest eerst de engine worden vernieuwd. Battlefield 5 draait op een Frostbite-engine uit 2016, tijd om dat even te vernieuwen. Dat “even” werd 18 maanden. Jawel, anderhalf jaar tijd van de ontwikkeling is besteed aan het updaten van de engine die Dice zelf ontworpen heeft. De reden? Alle ervaren mensen waren inmiddels vertrokken.

Toen kwam COVID-19. Probeer maar eens een game draaiende te krijgen op een PlayStation 5 als je zelf geen PlayStation 5 in huis hebt. Apex Legends kwam, Warzone kwam en dus werd ook afscheid genomen van Battle Royale; te druk op de Battle Royale-markt.

En wat is er toch aan de hand met die irritante UI in Battlefield 2042. Tja, de ervaren UI-bouwers waren vertrokken bij Dice. Waarom? EA.

Bekijk de hele fascinerende video onderstaand.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren