Toffe gameplay teaser van Cyberpunk-achtige game Vigilance 2099

De kans is heel groot dat je er nog nooit van hebt gehoord: Vigilance 2099. Deze actiegame laat zich omschrijven als een “cyberpunk bounty hunting game inspired by Prey 2 and Blade Runner“. Een futuristische setting, speurwerk en actie dus. Nice!

De ontwikkeling van Vigilance 2099 is nog in een behoorlijk vroeg stadium. Toch wilde ontwikkelaar Envoidant Studios graag een eerste gameplay teaser met de wereld delen. Het betreft echt een prototype van de game, dus er zitten nog genoeg technische en visuele issues in. Desondanks is het al heel sfeervol en ziet het er veelbelovend uit. Helemaal als je bedenkt dat het ontwikkelteam slechts uit drie (!) mensen bestaat.

Check de gameplay teaser hieronder.

De ontwikkelaar is momenteel in gesprek met uitgevers om te zien of iemand deze game wil financieren. Mochten die gesprekken op niets uitlopen, dan zou een Kickstarter nog tot de mogelijkheden behoren. De release zou voor de pc en consoles moeten zijn, al is dat uiteraard afhankelijk van een eventuele uitgever en financiële middelen.

Vigilance 2099 krijgt een open spelwereld, al is die niet zo gigantisch als in andere AAA-games. Dat is overigens een bewuste keuze, omdat de makers liever een wereld maken die vooral flink gevuld is met content. Ze wilden niet een grote wereld maken om maar te kunnen spreken van een grote spelwereld.

De stad waarin alles zich afspeelt is onderverdeeld in drie gelaagde stadsdelen. De rijkste inwoners leven in het bovenste deel, de gemiddelde mens in de middensectie en alle kansarme inwoners moeten het doen met het onderste deel van de stad. In deze stad kan je op diverse manieren actie en avontuur verwachten. Zo zijn er voertuigen op de grond en in de lucht mogelijk, zoals ook te zien is in de gameplay teaser.

De gameplay bevat verder elementen als Parkour, ondervragingen met NPC’s, bounties om op te jagen, hacken en onderhandelingen. Bij onderhandelingen moet je denken aan het sluiten van dealtjes als je een opgejaagde bounty weet te pakken. Wellicht hebben ze interessante beloningen voor je als je besluit om hen te laten gaan. Ook is het ontwikkelteam van plan om een soort Outlaw System te maken, wat moet lijken op het beroemde Nemesis System uit Shadow of Mordor. Mocht je op iemand jagen en diegene weet te ontsnappen, dan zal die bounty dit onthouden en zichzelf sterker bewapenen en meer upgrades hebben, mocht je besluiten om nog een keer achter diegene aan te gaan.

Dit alles klinkt in elk geval heel gaaf en we zijn heel benieuwd of Vigilance 2099 daadwerkelijk van de grond weet te komen. Het risico bestaat immers dat alles in het prille stadium gaat sneuvelen als geldschieters uitblijven.

Wordt hopelijk snel vervolgd…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren