Sony deed alles om crossplay tegen te houden

Het is inmiddels een heerlijke soap, die rechtszaak tussen Apple en Epic Games over afdrachtspercentages (lees het hele verhaal hier) en monopolies, en steeds meer andere bedrijven worden direct bij de zaak betrokken. Partijen die ongetwijfeld hun hart vasthouden zijn Xbox, Sony en Nintendo, omdat ook zij een afdracht kennen van 30% op alle in hun online winkels verkochte spulletjes. En inderdaad, Sony wordt nu ook in de zaak getrokken en dan met name over hun beleid omtrent crossplay (via The Verge).

Het moge duidelijk zijn dat Sony nooit een groot van was van het openstellen van de PlayStation richting concurrenten. Epic Games heeft een behoorlijke campagne gevoerd om het bedrijf te overtuigen. Een dikke samenwerking tijdens de gamebeurs E3, waarin Epic ervoor zou zorgen dat Sony als held zou overkomen. Bekende artiesten erbij. Hey, wist je dat de Unreal Engine-licentie (ook van Epic) binnenkort verlengd moet worden wink wink? En wat dacht je van een PlayStation VR-game die wij voor jullie kunnen maken! En leuke gratis extra’s bij PlayStation Plus? Dit alles bij monde van Joe Kreiner van Epic.

Na dit voorstel wilde Sony er nog steeds helemaal niets van hebben. Gio Corsi van Sony laat weten dat hoe groot je ook bent, je kunt crossplay niet afdwingen. Hij ziet geen toegevoegde waarde voor het bedrijf.

“Cross-platform play is not a slam dunk no matter the size of the title. As you know, many companies are exploring this idea and not a single one can explain how cross-console play improves the PlayStation business.”

Uiteindelijk kwam daar toch de oplossing. Geld! Er werd een systeem bedacht waarbij ontwikkelaars een deel van het verloren inkomen van Sony moest compenseren. Inmiddels heeft de directeur van Epic, Tim Sweeney, in de rechtbank bevestigd dat dit inderdaad het systeem is wat gebruikt wordt en dat Sony de enige is met een dergelijk systeem.

Het werkt als volgt. Ten eerste moet de ontwikkelaar opening van zaken geven met betrekking tot alle platforms. Hoeveel omzet wordt er in totaal gedraaid. Vervolgens wordt gekeken welk percentage daarvan vanuit PlayStation komt. Als dit in maand 1 95% is, dan hoef je niks af te dragen. Echter, als dit de maand erna behoorlijk gedaald is (bijvoorbeeld omdat spelers hun V-bucks in maand 2 via de Nintendo-winkel hebben gekocht) moet er over het verschil een percentage worden afgedragen aan Sony. Dit om de gederfde inkomsten te compenseren.

En natuurlijk zijn dit soort heerlijke stukken de reden dat uitgevers met de billen bij elkaar geknepen alles aan het volgen zijn. Want, laten we eerlijk zijn, eigenlijk is bovenstaande methode heel slim bedacht van Sony. Is er reden voor Nintendo of Xbox om dit nu niet zelf in te voeren? Immers, Microsoft is nu al aan het nadenken over het verlagen van hun share voor ontwikkelaars en wie weet wat voor andere ideeën de uitgevers krijgen nu ze al die geheimen van de concurrenten te weten komen.

Het is voor ons in ieder geval heerlijk om te volgen. Hoe groot de bedrijven ook zijn er zitten gewoon mensen achter die ook gewoon logische emoties en ideeën hebben.

Over gewone mensen gesproken. Ook wij zijn gewone mensen, maar we hebben geen groot bedrijf. We hebben een klein bedrijf, die elke steun kan gebruiken. Help je vrienden van Gamersnet met een kleine bijdrage en krijg heel veel content terug!

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.