Messen geslepen bij Epic en Apple

Epic Games zit op dit moment in een keihard gevecht met Apple. Zij vinden namelijk dat ze teveel moeten afdragen aan de smartphone-boer (30%) en dus hebben ze op eigen houtje een ingame-winkel gelanceerd. Zowel Apple als Google hebben sindsdien Fortnite van hun platformen geflikkerd en nu mogen rechters zich erover gaan buigen. Dit gaat pas later dit jaar tot zijn conclusie komen, maar nu al worden er veel documenten heen en weer gestuurd als bewijs in de zaak (dank PCGamer).

In één van die documenten is te lezen hoeveel geld Epic Games heeft gespendeerd om games exclusief beschikbaar te maken in de Epic Games Store. Om games exclusief op jouw platform te krijgen dien je een minimumgarantie te bieden. Een bedrag dat de ontwikkelaar sowieso krijgt, of de game nou goed verkoopt of niet. Voor Control heeft Epic bijvoorbeeld 10,45 miljoen dollar betaald en in totaal heeft Epic Games in 2020 444 miljoen dollar uitgeven aan dit soort deals.

Dit voorbeeld komt uit documenten van Apple (PDF) die proberen te bewijzen dat de Epic Games Store in niks te vergelijken is met de App Store. Dat Epic de afdracht te hoog vindt is volgens Apple schijnheilig, omdat zij zelf honderden miljoenen verlies lijden om games exclusief op hun platform te krijgen. Die bedrijfsstrategie heeft Apple natuurlijk niet; zij hebben een winstoogmerk, dus kunnen ze de afdracht niet verlagen vinden ze.

Ze stellen ook het volgende. Epic Games heeft in 2020 700 miljoen verdiend met de Epic Games Store, maar slechts 265 miljoen van dat geld kwam van derde partijen. Veruit het grootste deel kwam van V-Bucks en dus is die 444 miljoen dollar niet terugverdiend met externe partijen en is er dik verlies geleden op dat onderdeel.

Dat verlies lijden, zo ziet Epic Games dat natuurlijk niet. Zij zien dat als investeren in de toekomst. De dure advocaten van Apple zeggen dat de Epic Games Store pas in 2027 winstgevend wordt, Epic zelf zegt dat dat in 2023 het geval zal zijn. Bovendien zegt Epic dat de 12% marge die zij rekenen aan hun ontwikkelaars voldoende zal zijn voor winstgevendheid.

Dit is belangrijk, want Apple zegt in feite dat die 12% nog jarenlang, of nooit genoeg zal zijn voor de Epic Games Store en dat ze zichzelf simpelweg de markt inkopen met het geld wat ze verdienen met Fortnite. De 30% die Apple vraagt is nu eenmaal nodig voor een gezonde bedrijfsvoering is het standpunt van Apple, en bovendien is die marge gangbaar in de industrie.

Epic Games zegt op zijn beurt dat Apple en Google monopolisten zijn, je kunt niet kiezen als gebruiker. Apple haalt dit onderuit door te stellen dat ze cross wallet ondersteunen. Ergo. Je mag V-Bucks kopen in de Epic Games Store en daarmee verder spelen op iOS.

Tot slotte nog één saillant detail. Epic heeft zich in de media voorgedaan als vechters voor de vrijheid van ontwikkelaars, maar ze waren bang dat dit niet zou lukken. Logisch. Want het is ook gelul. Maar ze hebben wel 300.000 dollar uitgegeven aan een PR-bedrijf om Project Liberty vorm te geven. Best wel triest.

Apple en Epic zijn allebei enorm agressief in deze rechtszaak en het is een plezier om te volgen. Maar het moraal is dat beide partijen enorm groot zijn en dat Epic misschien wat minder Calimero moet spelen. Oh, en gratis games bestaan niet!

Gratis websites overigens ook niet! Steun het vrije woord en steun je vrienden van Gamersnet via Patreon!

Of koop je V-Bucks via Kaartdirect kinders (gebruik code Gamersnet)

  1.   
    Thomaat1's avatar

    Dat de beweegredenen van Epic om deze rechtzaak aan
    te spannen waarschijnlijk niet heel nobel zijn, kan mij eigenlijk niet echt interesseren. Deze zaak is namelijk groter dan alleen Epic vs Apple. De uitspraak kan namelijk verregaande gevolgen hebben, niet alleen voor Apple, maar ook voor bijv andere stores zoals Xbox live. Daarom is het niet zo gek dat Apple dit nogal serieus neemt ( Tim Cook gaat wss getuigen bijv). Inhoudelijk is het in ieder geval erg boeiend. Leuk ook dat GN hier aandacht aan besteedt 😉