Hoe zal gamen er in de toekomst uitzien?

De videogame-industrie doet het goed. Steeds meer mensen ontdekken hoe plezierig en ontspannend een potje gamen kan zijn, er komen jaarlijks duizenden jobs bij, en de kwaliteit van videogames gaat op een razend tempo vooruit.

Wat in feite begon als een simpel spelletje virtuele pingpong is op een paar decennia tijd geëvolueerd naar een globale miljardenindustrie met duizenden games die terecht majestueuze grafische kunstwerken kunnen worden genoemd, met adembenemende gameplay en vastgrijpende verhaallijnen. 

En veel experts denken dat we nog maar net zijn begonnen en dat we de komende jaren een vooruitgang gaan zien waar we nu zelfs nog niet over kunnen dromen. 

Tot op dit punt kwam de meeste evolutie immers in de vorm van betere hardware en specifieke softwarecapaciteit (denk aan graphics, laadtijd, geheugen, online multiplayer, …), maar de mate waarin we hierin vooruitgang maken begint jaar na jaar een steeds kleiner verschil te tonen. 

In het Engels heet dat “diminishing returns”. Als we vooruitgang willen blijven maken in de videogame-industrie, zullen er dus meer revolutionaire elementen moeten worden geïntroduceerd.   

Er zijn drie sectoren die erg veel belofte tonen: Virtual/Augmented Reality, Ray Tracing en Artificial Intelligence.

Virtual Reality

Als je aan Virtual Reality denkt, beeld je je wellicht een grote bril in waarmee je in een virtuele wereld kan kijken. Deze technologie wordt momenteel weinig gebruikt in de gaming industrie, voor meerdere redenen: het is vrij duur, onhandig in gebruik en er is weinig vraag naar.

VR-technologie is echter bijlange niet dood of ongebruikt, want een verbazend aantal andere sectoren maakt hiervan gebruik, zoals bijvoorbeeld de auto-industrie, de toeristische sector en de online casino-industrie. 

Zo kunnen bedrijven als BMW en Jaguar Land Rover VR gebruiken om het visuele design van de auto te bekijken voordat ze overgaan tot productie. Reisbureau’s maken dan weer gebruik van Virtual Reality om klanten de mogelijkheid te geven virtueel op reis te gaan. Ook bij online casino’s wordt de komst van VR met open armen ontvangen.

Virtual Reality laat spelers bij een online casino immers toe om een levensechte casino-ervaring op te doen (je ziet bijvoorbeeld echt een gokkast of een roulettetafel, het voelt alsof je in een fysiek casino zit) en met andere spelers in real-time te communiceren om samen bijvoorbeeld een potje te pokeren. 

Deze technologie kan er ook voor zorgen dat een online casino betrouwbaar oogt voor de leden, als die bijvoorbeeld zien dat er effectief andere mensen aan het spelen zijn op hetzelfde moment.

Als game ontwikkelaars daarentegen Virtual Reality aantrekkelijker willen maken voor een breed publiek, zullen ze meer moeten inzetten op “haptische waarneming”, waarbij je bepaalde elementen in een videogame zou kunnen aanraken en voelen, denk dan bijvoorbeeld aan wat ammunitie oprapen in een FPS. Andere opties zijn eye-tracking (zodat het videogame volgt naar wat je kijkt) en grotere en meer realistische gezichtsvelden.

Augmented Reality is een andere vorm van Virtual Reality en heeft veel meer mogelijkheden. Dit is veel toegankelijker want het combineert een virtuele wereld met de echte wereld. 

Een goed voorbeeld hiervan is Pokémon Go! De populariteit van deze videogame toont aan dat er veel interesse is van een groot publiek, dus wellicht kunnen we de komende jaren meerdere games verwachten die gebruikmaken van deze technologie.

Ray Tracing

Ray Tracing is de volgende stap op het vlak van graphics. Het is, kort gezegd, een levensechte en zeer geavanceerde manier om licht en schaduwen in een game weer te geven. Momenteel wordt deze technologie vooral gebruikt in CGI van films en tv-programma’s.

Ray Tracing staat nog in zijn kinderschoenen in de gaming industrie, want je hebt hier echt zware hardware voor nodig. Naarmate de beschikbare hardware beter en goedkoper wordt, zullen we steeds meer videogames beginnen te zien die gebruik maken van Ray Tracing. 

Dat betekent dus dat videogames er op termijn even realistisch zullen gaan uitzien als films.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence, afgekort AI, wordt natuurlijk al voortdurend gebruikt in videogames, maar momenteel moet dat erg binnen de perken worden gehouden. 

Ontwikkelaars willen namelijk niet dat de AI te veel vanuit zichzelf begint te evolueren. Hierdoor zou immers kunnen voorvallen dat de gameplay en verhaal van een game een volledig andere richting uitgaan dan het originele concept. 

Geavanceerde (doch beperkte) Artificial Intelligence wordt wel steeds meer gebruikt om de acties en het gedrag van virtuele karakters in videogamewerelden (NPC’s, Non-Playable Characters) meer realistisch en adaptief te maken. 

Hierdoor krijg je een veel meer genuanceerde interactie met spelers, en dan voelt een videogame ook echter en meer persoonlijk aan. 

Een andere manier om AI te gebruiken is om het produceren van videogames grotendeels te automatiseren en de ontwikkelingstijd te verminderen. Menselijke ontwikkelaars zouden zich dan meer kunnen toeleggen op het ontwikkelen van de gameplay, herspeelbaarheid, artistieke pracht en intense en betekenisvolle verhalen.

Hoe zal gamen er in de toekomst uitzien? 

Niemand weet het met zekerheid, en het is mogelijk dat er morgen een tot voor kort ondenkbaar geachte technologie wordt uitgevonden, maar als we de huidige trends en voorspellingen bekijken, zal er de komende jaren vooral vooruitgang worden geboekt op het vlak van Augmented Reality, Ray Tracing en Artificial Intelligence.

Dat komt dus min of meer neer op meer realistische, interactieve, intuïtieve, adaptieve en gepersonaliseerde videogames. Ik persoonlijk kan niet wachten om te ontdekken hoe dat eruit zal zien! 

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren