Take-Two: Gamers zijn klaar voor een prijs van 70 euro

Veelgehoorde kritiek op de nieuwe generatie is de prijs van games: die is ineens met een tientje hoger geworden. Take-Two was een van de eerste partijen die dit doorvoerde met NBA 2K21 – waar overigens ook nog eens geld werd verdiend middels in-game reclames. In een recente conferentie bij Morgan Stanley heeft CEO Strauss Zelnick gezegd dat hij daar nog altijd achter staat, maar ook dat niet elke van uit de stal van Take-Two voor 70 dollar (oftewel: euro) over de toonbank zal gaan.

Zelnick is namelijk van mening dat zijn bedrijf enerzijds een uitzonderlijk scala aan ervaringen biedt, en anderzijds games maakt met veel herspeelbaarheid (of in ieder geval veel heruitgeefbaarheid). De laatste keer dat de prijzen voor games industrie-breed werden verhoogd was in 2005-6, dus Zelnick denkt dat gamers er klaar voor zijn om wederom dieper in de portemonnee te tasten voor hun digitale entertainment.

Maar Zelnick plaatst wel een kanttekening: de prijs wordt bepaald per game. Het bedrijf streeft ernaar om minder geld te vragen dan wat de games waard zijn. Hoe goed een game-ervaring immers ook is, als je het gevoel hebt dat je te veel hebt betaald, dan is die ervaring alsnog verpest. Hij vergelijkt dit met restaurants: als de rekening achteraf twee keer zo hoog is als verwacht, ga je nooit meer terug, hoe goed het eten en de ervaring ook waren.

Er is natuurlijk één verschil met games: die betaal je (meestal) vóóraf, niet achteraf. Met andere woorden: als de woorden van Zelnick meer zijn dan marketingpraat, zegt hij dat we betere ervaringen tegemoet kunnen zien dan voorheen.

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Anoniem-805908529's avatar

    60 euro = 72 dollar. We betalen in Europa al genoeg vind ik..

  2.   
    Anoniem-37398477's avatar

    Een bedrijf dat zegt dat de consument wel klaar is om meer te betalen. Het moet niet gekker worden.

  3.   
    Anoniem-37398477's avatar

    neen ben ik niet mee eens
    sommige games ja maar geen microtransacties
    andere zijn 40-50 max ook zonder microtransactie

    free to play = mag met microtransactie

  4.   
    Anoniem-37398477's avatar

    neen hangt van game tot game af maar geen micro zever

  5.   
    CHILLOZZ's avatar

    ik vind het ergens wel een beetje lachwekkend.

    Ze schuiven die extra kosten af op dat de servers en onderhoud allemaal duurder word…mmmm twijfels over maar oke t zal wel.

    Vervolgens komt/is er een tekort aan nextgen consoles. Waardoor mensen lopen te azen om een console te kunnen kopen. Waardoor winkels gekke dingen gaan doen..
    Neem nu bijjv. een coolblue. Je kunt dan mee doen aan een lotiing [Waarvan ze eerder zeiden dat niet meer te gaan doen] Maar dan kun je enkel meedoen als je een bundelpakket koopt.
    En daar was de reden voor dat er te weinig winstmarges zitten op de next gen’s…

    mmmm ze moeten het dan dus hebben op de game/accesoires die dan in dat pakket zit.
    Dan snoepen ze dat dus af van de prijsverhoging…. mmmmm ja dan komt die extra kosten echt bij de gamemakers terecht.

    IMO puur een marketing ding om meer winst te boeken.

    ik vind zelf 60euro voor een ”normale” versie gewoon een goede prijs. Dat speciale editions duurder zijn oke. maar laat de basis prijs gewoon 60 euro zijn.

  6.   
    Zorroberner's avatar

    GTA V op de PS5 en Xbox Series dus 70 dollar/euro 😛

  7.   
    rolf1977's avatar

    Games zakken over het algemeen heel snel in prijs (in de echte fysieke winkels dan).
    Dus eventjes wachten loont…

  8.   
    Anoniem-152543866's avatar

    Wat een onzin, onze koopkracht krimpt en we zijn klaar om meer te betalen.

  9.   
    tijn80's avatar

    “de prijs wordt bepaald per game”

    Dus game a la GTA5 €80 en Mafia 3 €20?

    Ze zorgen zelf ook wel een beetje voor de serverkosten. Al die day1 patches die ze in de lucht moeten houden om herspeelbaarheid te kunnen garanderen.

  10.   
    Anoniem-736829952's avatar

    Ik vind tegenwoordig 20 euro al teveel voor een spel, laat staan 70 euro. Alsof die gretige eikels nog niet genoeg geld hebben binnengeharkt.

    De game wereld is al een lange tijd niet meer wat het was. Allemaal dlc of in game currency wat je moet kopen met echt geld. Dat soort spellen doe ik gewoon simpelweg niet meer aan. Rockstar zal van mij om die reden ook geen cent meer zien.

  11.   
    Anoniem-736829952's avatar

    Reinste onzin. Markt voor gaming en de omzet daarin is op 10 jaar tijd gigantisch gegroeid, met record winsten voor bijna alle uitgevers, dit mede door de wildgroei aan season passes, mtx etc etc. Dit is pure hebberigheid.

  12.   
    Anoniem-1871681676's avatar

    Belachelijk, ik ga echt geen 70 euro betalen voor zo’n oud spel als GTA5 op de PS5! Ze kunnen beter hun aandacht richten op het verbeteren van hun online content die momenteel waardeloos is, in iedergeval voor Red Dead Redemption want hier besteed Rockstar nauwelijks aandacht aan waardoor trouwe spelers het zat zijn en deze game in de steek laten. Als je klanten weglopen omdat ze ontevreden zijn moet je ze vooral nog meer laten betalen. Zo jammer dat zo’n mooie game naar de knoppen gaat omdat het niet genoeg geld oplevert voor een stelletje hebberige graaiers.

  13.   
    Anoniem-1871681676's avatar

    Hoe langer de speelduur hoe hoger de prijs, ik vind dat verantwoord. Ik vergelijk het met een dagje walibi of zo! Daar betaal je een vergelijkbare prijs naar mijn mening!

  14.   
    Anoniem-1871681676's avatar

    Het is geen tientje omhoog gegaan maar 5 euro

  15.   
    Anoniem-1871681676's avatar

    Zo te zien was de keuze om back to story mode gamin te gaan geen slechte keuze… wat een trieste bedoeling dat online…. geen gezeik meer met micros of hackers heerlijk. Lekker lang genieten van geniale bugs en sicke stories.

  16.   
    Colonel_Panic's avatar

    Cut content die in de vorm van DLC wordt aangeboden, microtransacties. De consument betaalt genoeg. Het wordt tijd dat we minder gaan betalen. Oh wacht ik game 95% op PC, dat doe ik al.

  17.   
    Anoniem-98982135's avatar

    Kijk naar COD Warzone….gratis maar alles je de start bent gepasseerd ontvouwt zich een golf aan micro transacties. Allereerst hebben de Amerikaanse gamers een voorsprong van maanden op ons. De you tube streamers hebben ze nog vroeger wat daar een gevecht voor de titel wordt. Velen spelen daar enkel battle Royale in die mate dat er ouders politie over de vloer krijgen wegens spijbelen om te gamen en geld in een zo’n spel pompen dat de aankoopprijs aan 1000 % brengt. Ikzelf heb mij ziek betaald aan de dlc’s van Destiny 2 en dan nemen ze een andere speelkaart en verdwijnen de planet en waar je voor betaalde. Dan moet je nog in-game zilver kopen. Fictief zilver voor echte Euro’s. Zo sleep ik me door het spel geaien ik tegen extra aankopen ben. Bij de aankoop van een nieuw game vergelijk ik de prijzrn van alle winkels offline en online.

  18.   
    Anoniem-98982135's avatar

    @Anoniem-805908529: die dollar prijs is wel excl tax en in de europrijs zit wel de 21% btw

  19.   
    Anoniem-269999317's avatar

    Dit soort graaiers verdienen het dat iedereen die games alleen illegaal gaan downloaden ipv te kopen. Games horen voor een groot deel van de mensen (en ook voor kinderen) betaalbaar te zijn.

  20.   
    Anoniem-269999317's avatar

    Als de mensen in de gaming industrie eerst eens terug leren hoe ze een spel afwerken en in een degelijke en speelbare toestand op de markt brengen. Zoals het nu loopt mogen ze blij zijn dat de mensen nog 60 euro willen betalen.

  21.   
    Anoniem-1349979626's avatar

    We hebben het hier niet breed. We wilden graag toch eens WreckFest willen proberen. Echter de prijs is dusdanig hoog voor ons, dat we het maar laten liggen.
    Ik denk dat we niet de enige zijn die het laten liggen om de prijs.
    Stel, als ze vijf of tien euro zouden vragen voor dat spel, zouden ze dan ook niet verkopen aan meerdere mensen die het gewoon eens voor de fun willen spelen? Zou ze dat niet meer opleveren denk je??

  22.   
    Anoniem-1349979626's avatar

    Nou dacht het niet, consoles worden niet eens omgerekend inplaats van $500 betalen wij domme europeanen €500 zit een flink verschil in, ben zeker niet van plan om meer te betalen wacht wel totdat het zooitje in de aanbieding komt! Achterlijke gladiolen denken dat we allemaal een geld boom in de achtertuin hebben staan??

  23.   
    Anoniem-489106240's avatar

    met zn allen vanaf nu take two boycott3n

  24.   
    Anoniem-489106240's avatar

    Komt van de developer die nba 2k21 voor 100 euro uitbracht, natuurlijk denken ze dat ’t duurder kan hebben ze meer winst aan

  25.   
    Anoniem-489106240's avatar

    Valheim verslaat ze allemaal voor een prijs onder de 20 euro en dan is de game af, vaak is bij de dure spelen de game niet eens af

  26.   
    Anoniem-762352711's avatar

    Ergens heeft ie wel een punt, de prijzen voor games zijn al hetzelfde sinds ik mij kan herinneren. Maar de winst die wordt gemaakt stijgt ook elk jaar, door een groter publiek. Take2 verdient al miljarden en dan nog een tientje extra willen vragen, heel zielig. Maar ik bedacht me wel net dat ik vroeger voor 150 gulden weleens een N64 spel kocht als klein jochie. Omgerekend werd dat €60, en nu de gulden 1 op 1 met de euro is is het nog steeds €60.

  27.   
    Anoniem-1223882986's avatar

    Gelukkig betaal ik al jaren niet meer dan €30.
    Thank you Gaben

  28.   
    Anoniem-539601734's avatar

    @Anoniem-37398477: en dan ook nog eens jaren wachten op nieuwe gta release

  29.   
    Anoniem-1877312943's avatar

    Ik koop tegenwoordig eigenlijk alles tweedehands of in de aanbieding. ‘Dacht CDprojectRed te supporteren door Cyberpunk op dag één huis te halen, deed me meteen weer eraan herinneren waarom ik dat niet meer deed..

  30.   
    Anoniem-1438718573's avatar

    Wat boeit die extra 10 euro op PlayStation store is er toch elke week weer nieuwe aanbieding