GELEKT: Rainbow Six Quarantine

Quarantine, Parasite, of misschien toch een hele andere naam? Net als de vraag wat de titel van de nieuwste Rainbow Six-game precies gaat worden, is eigenlijk nog vrijwel niks over de game zelf bekend. Waar Rainbow Six Parasite voor de eerste en laatste keer was getoond tijdens de E3 in 2019, is de game daarna als sneeuw voor de zon van de radar verdwenen.

Hoewel de verwachting levensgroot was dat Ubisoft eindelijk wat zou laten zien van Rainbow Six Parasite gedurende de onthulling van Year 6 van Rainbow Six Siege, bleef dit echter verbazingwekkend genoeg uit.

De gitzwarte duisternis die al die jaren zich heeft zitten ophopen rondom Rainbow Six Parasite begint echter te vervagen. Steeds meer zwakke punten kunnen worden gevonden in deze mysterieuze mist. In dit nieuwe GELEKT-artikel neem ik je dan ook bij de hand, als zaklamp in de nacht, om zo een nog niet eerder vertoond beeld te schetsen over hetgeen dat Rainbow Six Parasite wordt.

Een Parasiet?

Te beginnen met het verhaal van Rainbow Six Parasite. De game bouwt voort op hetgeen dat is getoond met Operation Outbreak, maar schrapt nagenoeg het gehele zombie-aspect van de game – waar het coronavirus mogelijk de grondslag voor is. De soortement kunstmaan die terug was gekeerd op aarde, met de komst van Operation Outbreak, droeg vandaar geen virus bij zich, maar een ware parasiet.

Een dodelijke parasiet, afkomstig van een plek diep in het heelal, wat net buiten de Kuipergordel valt. Het zorgt er dan ook voor dat je niet de strijd in Rainbow Six Parasite aangaat met zombies, maar met aliens.

En op welke plekken doe je dat? Dat is echter nog niet helemaal duidelijk. De enige plek waarvan honderd procent zeker is dat deze in de game zit, is San Francisco. Eerdere leaks hebben echter aangetoond dat we tevens naar New York, Alaska en New Mexico en Tokyo City zullen gaan. Maar wederom, dat is dan weer niet helemaal zeker.


Operators

Waar in Rainbow Six Siege de operators alleen maar verdeeld zijn onder het mum van aanvallers en verdedigers, is dit in Parasite toch wel wat anders. Hier zijn namelijk drie groepen; Assault, Recon en Support. Te beginnen met ‘Assault’, hier zitten de operators Sledge, Tachanka, Smoke, Nomad, Zofia, Ying en Hibana in. In de klasse Recon bevindt zich onder meer Lion, Vigil, Alibi, Pulse, Jackal, IQ en Echo. En als laatste is ook ‘Support’ aanwezig, waarin Ela, Finka, Doc, Gridlock, Rook, Jäger en Fuze deel van uitmaken.

Natuurlijk kan je ook weer je operator geheel in stijl kleden met de vele verschillende outfits die vanaf het begin beschikbaar zijn door middel van microtransacties.

Al deze operators spelen in principe, tot op heden, met hun oude vertrouwde loadout die zij ook bezitten in Rainbow Six Siege. Deze wapens zijn echter wel gestript van hun normale attachments, ook deze kun je alleen krijgen door de game te spelen en te gaan levelen om zo de REACT-technologie te bemachtigen. Toch zitten hier ook wel wat gave spulletjes tussen. Denk bijvoorbeeld aan een UV-lamp waarmee je vijanden door muren heen kan zien, zonder dat ze jou spotten.

REACT

REACT-technologie is een nieuw hulpmiddel in Rainbow Six Parasite die je gear naar het volgende level brengt, letterlijk en figuurlijk. Waar iedere operator natuurlijk zijn kenmerkende gadget bezit. Zo kan Vigil ondetecteerbaar worden voor de vijanden met zijn geüpgraded ERC-8 gadget en kan Lion bijvoorbeeld wel een gebied scannen, maar zal dit ietwat kleiner dan normaal zijn. Dat gezegd te hebben, de duratie is wel opgeschroefd van drie seconden in Rainbow Six Siege naar tien tot vijftien seconden in Rainbow Six Parasite.

De REACT-technologie moet je zien als een soortement Flashbang of Claymore die je meeneemt naar het strijdtoneel in Rainbow Six Siege, maar dan net een beetje beter. Waar in Siege alles vanaf meet af aan al ontgrendeld is, heeft elke operator in Parasite een eigen level. Door dit level te verhogen kan je ook steeds meer en betere dingen meenemen. Waar je met level één alleen nog maar rookgranaten of armor hebt, brengt level vier daarentegen al snel een explosieve lasermuur.

Gameplay

Hoewel er in totaal nog maar drie seconden aan beelden zijn verschenen, vanuit de diepste krochten van het wereldwijde web, is er al veel meer bekend dan alleen die paar seconden.

De clip zelf toont toont in ieder geval vrij weinig. Afgezien van een klein inkijkje in de vernieuwde HUD, waarbij nog duidelijker te zien is of je teamgenoten aan het sterven zijn, schiet de speler ook tegen een zogenoemde HIVE aan. Een soort van slijmerig nest die gedeelten van de map geheel kunnen bedekken in de grijze parasiet. Het nadeel van deze grijze substantie is dat het je trager maakt, waardoor vijanden je makkelijker kunnen aanvallen.

Elke ronde die je speelt, waarbij een maximum van drie rondes op iedere map zijn, duren hoogstens veertien minuten. In totaal ben je dus maximaal drie kwartier bezig met het clearen van een map, al ligt het gemiddelde al eerder op zo’n dertig minuten per map.

Op één map speel je dus drie verschillende rondes, maar wat je in die rondes doet is nagenoeg iedere keer anders. Hoewel je na elke ronde om extractie kan vragen, kun je eenmaal nadat je bent verdergegaan niet meer terugkeren naar datzelfde punt. Deze wordt letterlijk hermetisch afgesloten en je zult sterven als je in het gebied blijft rondzwerven, ook wel in-game de Sub-Zone Shutdown genoemd.

Operators kunnen daarbij dan ook echt sterven in de strijd. Waar je met bijvoorbeeld Left 4 Dead nog later in de map je teamgenoten kon redden door een kamer van het slot te halen, is dat in Parasite een stukje lastiger.

Operators zijn namelijk niet te redden in hetzelfde level. Hiervoor moet je een compleet nieuwe instantie starten, waarbij je met een andere operator je Tachanka moet redden van diens dood. Je moet dus letterlijk een ware reddingsoperatie starten om ervoor te zorgen dat je weer met je geliefde operator kunt spelen. En als ze allemaal dood zijn? Lang leve de Recruits in de wereld.

Rainbow Six Parasite is in ieder geval een stuk minder tactisch dan Rainbow Six Siege. Toch is stealth een heel belangrijk onderdeel in de game. Niet alleen zijn sommige operators vanzelfsprekend uitgerust met enkele gadgets die daarbij helpen, soms zijn ze ook nodig om een doel überhaupt te kunnen halen.

Om ervoor te zorgen dat je in ieder geval niet onvoorbereid wordt gedropt op Ground Zero, kan je gelukkig nog de fameuze Training Mode opstarten. Net als in Rainbow Six Siege legt deze gamemode in Parasite uit hoe alles werkt en gaat ook wat dieper in over de verschillende soorten aliens waar je lijnrecht tegenover staat.

Ook komt crossplay naar Rainbow Six Parasite toe. Waar in Rainbow Six Siege naar verluidt alleen maar crossplay zal zijn tussen de verschillende consoles, in verband met aim assist, is dit ook het geval met Parasite. De game is echter wel geheel cross-platform, zodat je alsnog de game kan spelen wanneer de een hem op Steam koopt en de ander bijvoorbeeld van de Epic Games Store.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren