Review: Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

Super Mario 3D World is één van mijn favoriete Mario-games ooit, het is een prachtige hybride tussen de 3D-Mario-games in de spelwereld van de 2D-varianten. Vaak vaste camerastandpunten laten je genieten van de spelwereld die op een verrassende manier te ontdekken is, mede dankzij het Cat Suit. Met de release op de Wii U hebben te weinig spelers kunnen genieten van de game en daarom is deze nu verschenen voor de Switch.

Echter, er is ook een ander spel toegevoegd. Bowser’s Fury is een unieke kijk op het Mario-universum en zelfs als Nintendo deze game los hadden uitgebracht was het voor mij al een blinde koop. Vernieuwende gameplay in een open wereld en een fantastische soundtrack. Welkom bij Super Mario 3D World + Bowser’s Fury.

Super Mario 3D World

Voor de basisgame Super Mario 3D World is niet heel veel veranderd ten opzicht van het origineel op de Wii U. De personages rennen iets sneller en het ziet er grafisch net even wat sprankelender uit. Multiplayer-mogelijkheden zijn uitgebreid. Het origineel was al met vier mensen op de bank te spelen, maar nu kun je ook online spelers opzoeken. Ook is het nu mogelijk om lokaal (via Wifi) met vier spelers op elk een eigen Switch te spelen en ook de levels met Captain Toad kunnen nu voor het eerst met meerdere spelers beleefd worden. Tot slotte is er een kekke fotomodus toegevoegd. Wil je echt alles weten over Super Mario 3D World, dan verwijs ik je graag door naar de review van het origineel, want we gaan nu toch echt al praten over die andere game: Bowser’s Fury.

De Super Mario 3D World review

Bowser’s Fury

Bij de aankondiging van Super Mario 3D World + Bowser’s Fury voelde die laatste game als een kleine uitbreiding op de basisgame, net zoals er bijvoorbeeld een aantal kleine levels zijn toegevoegd in Pikmin 3: Deluxe. Niets is minder waar, want Bowser’s Fury is een game op zich en minstens net zo vermakelijk als 3D World. Anders dan in andere Mario-games, is het echter iets complexer en daarmee minder gemakkelijk uit te leggen.

In Bowsers’s Fury kruip je uiteraard in de huid van Mario en word je geplaatst in een open wereld. Deze is in het begin nog niet zo groot, maar zal naarmate de game vordert uitbreiden met meerdere gebieden. Bowser Jr. heeft een probleem en vraagt je om hulp, want er is iets aan de hand met pappa Bowser. Deze heeft normaliter op zijn zachtst gezegd al een kort lontje, maar dat is nu nog een stukje erger. Bovendien is hij megagroot geworden en na een korte periode in het spel kom je erachter hoe groot.

Bowser zal namelijk om de zoveel tijd verschijnen in de spelwereld. Vervolgens kun je als Mario drie dingen doen. 1) Je kunt zijn woede uitzitten, want na een korte tijd verdwijnt hij weer. 2) Je kunt een Cat Shine verdienen, zodat hij eerder vertekt of 3) je gebruikt je Mega Cat Suit, waardoor je net zo groot wordt als Bowser en hem (tijdelijk) kunt verslaan. Dit grote kattenpak is echter niet zomaar te krijgen, want je dient een bepaald aantal Cat Shines te hebben verzameld.

Grand Theft Mario

Een open-wereld-Mario-game met een terugkerend World Event. Hoe raar is dat!? Heel raar! Maar ook heel leuk! Waar je in een game als Super Mario Odyssey verschillende manen moet verzamelen, zijn dat hier Cat Shines geworden en bovendien is de hele wereld van Bowser’s Fury in kattenthema ondergedompeld. Alle tegenstanders hebben kattenoren, alle bellen… Nou ja veel kattenoren. Van begin tot eind heb ik Bowser’s Fury met een glimlach van oor tot oor beleefd. De open wereld heeft natuurlijk verschillende thema’s als vuur, ijs, gras en water en op elk eiland is weer een nieuw avontuur te beleven. Ondertussen zie je in de verte Bowser steeds groter worden en andere eilanden die je nog moet ontdekken.

Een open waterwereld dien je natuurlijk gemakkelijk te navigeren en als een Grand Theft Auto krijg je een voertuig tot je beschikking om te reizen tussen de eilanden. Of nou ja een voertuig, het is Plessie, die je kunt kennen van de racemissies in de basisgame. Dit schattige monster van Loch Ness zal altijd bij je in de buurt blijven en je kan hem gebruiken om over het water te scheuren. Daarbij wil ik ook een dikke hulde uitdelen aan de soundtrack van Bowser’s Fury, want welk thema het eiland ook heeft, alle muziek is van meesterlijk niveau.

We bespreken Bowser’s Fury in de GN Podcast vanaf minuut 30:05

Bowser’s Fury is veel groter dan ik had verwacht als “extraatje”, maar het is natuurlijk niet zo groot als bijvoorbeeld een Odyssey. Na een uur of zeven ben je er wel klaar mee, maar ik ben daarna direct nog een nieuw potje gestart, puur en alleen vanwege het pure plezier dat ik in die wereld beleef. Is er dan helemaal niks aan de merken op Bowser’s Fury? Een paar dingen.

Ten eerste is het mogelijk om met een tweede speler het avontuur te beleven, waarbij de andere speler Bowser Jr. onder de knoppen krijgt. Dit werkt niet zo lekker en Bowser Jr. vliegt eerder in de weg dan dat het hulp biedt. Overigens vliegt hij ook wel eens in de weg als je de game alleen speelt. Ten tweede is de open wereld soms iets teveel gevraagd voor de Switch; zeker als mega-Bowser zijn intrede doet en vuur en obstakels op je afvuurt, dan willen er wel eens framedrops ontstaan. Niet heel storend, maar wel duidelijk zichtbaar.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is een heerlijke game. De basisgame was dat al in 2013 en heeft de tand des tijds prima doorstaan. Bowser’s Fury is veel meer dan een extra en een hele nieuwe kijk op wat een Mario-game kan zijn. Er ligt een grote open wereld op je te wachten en een enorme Bowser die je om de zoveel tijd het leven moeilijk zal maken. Het verveelt geen moment en elk eiland heeft zijn eigen uitdagingen, unieke gameplay, charme en sublieme soundtrack. Van begin tot het eind had ik een glimlach bij het spelen van deze nieuwe modus en toen de credits over het scherm vlogen ben ik direct een nieuwe playthrough gestart. Bowser’s Fury is één van de tofste Mario-games ooit gemaakt. Een blinde koop voor iedereen die van Mario houdt, maar eigenlijk ook voor alle anderen. Vernieuwend, origineel, subliem.

• Sinds 2013 al een topgame
  • Bowser's Fury veel meer dan een extraatje
  • Unieke open-wereld-game