Ubisoft gaat meer focus leggen op mobile en free-to-play

Als je niet heel goed kunt schrijven, dan kan je altijd nog op kinderboeken focussen. Het is waar Annie M.G. Schmidt groot mee is geworden, toen haar proza door weldenkend Nederland niet geaccepteerd werd. Het is een beetje dezelfde situatie als waar Ubisoft in zit. Toegegeven, de uitgever weet nog steeds vermakelijke games op de markt te brengen, maar we moeten ook eerlijk zijn: het gaat steeds vaker mis. Gamers zijn nou eenmaal kritisch en weten kwaliteit steeds beter te scheiden van Breakpoint.

Tijd om op zoek te gaan naar een andere doelgroep, die misschien wat minder kritisch is. In het laatste Zoom-gesprek met de investeerders heeft de Franse uitgever te kennen gegeven meer free-to-play- en mobiele games te willen maken (via VG247).

Op dit moment zijn ze samen met Tencent al bezig met een mobiele game in het Assassin’s Creed-universum en de financiële man van het bedrijf, Frederick Duguet wil minder afhankelijk zijn van AAA-games.

“We said for a number of years that our normal template is to come with either three or four AAA games, so we’ll stick to that plan for fiscal 2022. But we see that we are progressively, continuously moving from a model that used to be only focused on AAA releases to a model where we have a combination of strong releases from AAA and strong back catalog dynamics, but also complimenting our program of new releases with free-to-play and other premium experiences.”

“In fiscal 2022, we will continue our evolution from a AAA release-centric model toward a model where AAA stands alongside new premium and free-to-play innovative experiences across platforms. These diverse experiences will feed on each other through complementary gameplay and business models.”

We begrijpen dat bovenstaande totaal onleesbaar is geworden door al het corporate gelul. We hebben het één en ander door de bullshit-vertaal-machine gehaald:

“premium experiences” –> Microtransacties / game as a service
“free-to-play innovative experiences” –> Microtransacties / game as a service
“diverse experiences will feed on each other” –> Microtransacties / game as a service
“complementary gameplay and business models” –> Microtransacties / game as a service

Het is ook allemaal niet makkelijk. Ubisoft heeft de angst flink te pakken en stelde de laatste jaren vaak games uit als Watch Dogs Legion, Rainbow Six Quarantine, Immortals Fenix Rising, Far Cry 6 en nog een keer Rainbow Six Quarantine, Skull and Bones die misschien geen Skull and Bones meer heet, Prince of Persia: The Sands of Time remake en Avatar (ja er is nog steeds een Avatar-game in ontwikkeling bij Massive).

Wij hopen er vooral op dat de AAA-games die nog verschijnen extreem goed worden, zodat Ubisoft vertrouwen blijft houden in een model waar kwaliteit voorop staat.

  1.   
    BozeBever's avatar

    ‘Als je niet heel goed kunt schrijven, dan kan je altijd nog op kinderboeken focussen. Het is waar Annie M.G. Schmidt groot mee is geworden, toen haar proza door weldenkend Nederland niet geaccepteerd werd.’

    Wat zat er in je koffie vanmorgen Peter? 😉 Kinderboeken schrijven is een kunst, en daarnaast is AMGS iets meer dan een simpele auteur.

    Ontopic: Helaas is dit de wereld van nu en is tencent de grote chinese speler geworden die ervoor kan zorgen dat Ubisoft ook wat kan halen uit en in china. Zoek maar eens op hoe zaken te doen in China… het is weten dat je wordt gekopieerd of ophoepelen (en vervolgens een kopie zien verschijnen in het land).

    Iets zegt mij dat er een splitsing van Ubisoft aan gaat komen en dat Ubisoft zoals wij dat kennen (met vele studios onder haar vleugels) iets zal zijnuit het verleden. Het mobiele deel zal wel grotendeels (middels aandelen) aan tencent worden verkocht. Het AAA zal verder gaan, al denk ik niet als Ubisoft.

  2.   
    Papachico's avatar

    Top man. Laten zij nu maar weer de focus leggen op t mega patchen van AC:V.

    Doei.

  3.   
    Petor's avatar

    @BozeBever: Je hebt gelijk ik werd een beetje kriegelig vanmorgen na het lezen van die corporate praat. Dat Annie M.G.-verhaal is aangewakkerd door sketch van Marc-Marie Huijbregts genaamd “Vingertje Lik”. Kan deze niet vinden op Youtube maar is hilarisch 😉

  4.   
    JohnnieBoy's avatar

    Nog even en de hele game-markt is naar de knoppen. Allemaal willen ze bagger maken voor het brede publiek.