Review: Hitman 3

Met de komst van Hitman 3 wordt er een fantastische trilogie afgesloten. De reboot van Hitman is één van de meest succesvolle tot op heden en het is vreemd dat ontwikkelaar IO Interactive zoveel tegenwind heeft gehad met verschillende uitgevers. Na uitgeverij Square Enix en daarna Warner Bros. doe1 IO Interactive het nu helemaal zelf! Hitman 3 moet het verhaal afsluiten over Agent 47 en Diana Burnwood en dat is geen gemakkelijke opgave. Een afsluitend deel laat vaak steken vallen, kijk naar bijvoorbeeld Mass Effect 3 en Shadow of the Tomb Raider. Ook Hitman 3 heeft “afsluitende problemen” en voor mij is dit het minst succesvolle deel uit de franchise. Dat gezegd hebbende, ondanks een aantal levels waar ik meer van had verwacht, zitten er ook weer extreem goede gebieden tussen waar je van gaat smullen. Voorlopig voor de laatste keer zeggen we: “Welcome 47”.

Lees ook:
Hitman 1 ep 1: Parijs review
Hitman 1 ep 2: Sapienza review
Hitman 1 ep 3: Marrakesh review
Hitman 1 ep 4: Bangkok review
Hitman 1 ep 5: Colorado review
Hitman 1 ep 6: Hokkaido review
Hitman 2 review

Welcome 47

Het concept van Hitman moge inmiddels duidelijk zijn. Jij bent een moordlustige machine en je wordt in een open map gedropt om vervolgens een aantal tegenstanders uit de schakelen. Hoe je dat doet is helemaal aan jou en je krijgt vaak de meest rare en humoristische handvatten om je doel te bereiken. Het is een wereld die alleen bestaat in de Hitman-franchise en bovendien zijn levels vaak opnieuw te beleven met nieuwe gekke moordmethodes. Deze basisonderdelen blijven in dit derde deel natuurlijk staan, al ga je snel merken dat het overkoepelende verhaal soms de overhand gaat krijgen. Dat verhaal wordt overigens prima verteld, maar past eigenlijk niet bij de hilarische gameplay die je vaak voorgeschoteld krijgt. Voor het eerst leiden levels soms onder de verhaalvertelling, al is dat absoluut niet altijd het geval.

Het eerste level laat je namelijk meteen zien waarom Hitman 3 een heerlijke game is. Je wordt gedropt op het hoogste gebouw van Dubai en je dient twee mensen uit te schakelen. Voor het zover is dien je eer het gebouw te betreden en als je naar beneden kijkt schrik je bijna van de hoogte. De game is bij vlagen prachtig en zeker als je een paar honderd meter naar beneden kunt kijken voel je je een echte sluipmoordenaar.

Het behalen van je doelen in het eerste level kan uiteraard op meerdere manieren. Je kunt ervoor kiezen eerst wat opdrachten te voltooien voor je uiteindelijk doelwit. Deze persoon krijgt bijvoorbeeld moeilijke vragen van een journalist; schakel deze uit en je krijgt een privégesprek met je doelwit, waardoor je zonder getuigen je slag kunt slaan. Een moeilijkere maar lekkerdere manier is om eerst de noodparachute te saboteren en het noodalarm af te laten gaan. Je doelwit wordt geëscorteerd naar buiten om van het gebouw af te springen; kapotte parachute en missie geslaagd. Heerlijk!

Even tussendoor
Wellicht wist je het nog niet, maar de ontwikkelaar van Hitman 3, IO Interactive, is begonnen met de ontwikkeling van een game binnen het universum van James Bond. De eerste missie in Dubai laat precies zien waarom zij de juiste keuze zijn. Agent 47 komt een prachtige wolkenkrabber binnen waar een duur feestje is. Gekleed in een prachtige driedelig pak dient hij te onderzoeken waar de slechteriken zich mee bezig houden. Het voelt bijna al alsof je een James Bond-game speelt en wij kunnen dan niet wachten op dit volgende avontuur van IO Interactive. We zullen wel nog even moeten wachten, want ze zijn pas onlangs begonnen met dit project.

Hoogte- en dieptepunten

Het mooiste voorbeeld van zowel vertrouwde gameplay als creativiteit is te vinden in Groot-Brittannië, waar Agent 47 een groot landhuis moet bezoeken in Dartmoor. Allereerst brengt dit level de grafische kracht van de game perfect in beeld. Bovendien zal je hier de mogelijkheid krijgen om een murder mystery op te lossen; welk familielid is verantwoordelijk voor een tragische gebeurtenis.

Als een forensisch onderzoeker dien je bewijs te verzamelen of te fabriceren om de uitkomst van het onderzoek in jouw voordeel te beïnvloeden. Dartmoor is het absolute hoogtepunt van Hitman 3 en laat zien dat de ontwikkelaar nog altijd de creativiteit in huis heeft om te vernieuwen binnen de enorm sterke formule die het al in handen heeft.

We bespreken Hitman 3 in de GN Podcast vanaf minuut 34:03

Dan de smetjes, want Hitman 3 kent zoals gezegd ook een aantal levels die leiden onder het verhaal. De missie in een club in Berlijn is prachtig vormgegeven, maar erg simpel in opzet. Er zijn geen specifieke doelen, maar een aantal totaal oninteressante NPC’s die je moet omleggen. Bovendien is het bijna niet mogelijk om creatief te zijn met de moorden en dat is nou juist de reden dat we deze games spelen. Toch is de meest vervelende missie de allerlaatste, die, omdat het zo leunt op het verhaal, volledig lineair is en daardoor gewoon niet leuk.

Conclusie

Hitman 3 is een geweldige game en vier van de zes levels zijn weer heerlijk om te beleven. De twee levels die onder de maat scoren doen dat omdat het verhaal na drie delen moet worden afgerond. Echter, dit verhaal is helemaal niet zo interessant en al helemaal niet de reden waarom fans deze games zo leuk vindt. De levels die hun werk wel goed doen staan weer als een huis, met de meest bizarre en komische manieren om tegenstanders om te leggen. Hitman 3 is dan ook absoluut geen slechte game; sterker nog, ik heb me er prima mee vermaakt. Het is alleen wel het minst deel van de trilogie en dat is puur en alleen vanwege twee ietwat tegenvallende mappen. De andere vier zijn top notch en een zegen voor elke Hitman-fans. “Mission accomplished 47”.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Vier van de zes levels zijn heerlijk
  • Waardige afsluiter
  • Vernieuwend in Engeland

Wat is NOT

  • Twee van de zes levels zijn minder
  • Verhaal soms te dominant

8.0

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Patrick Meurs's avatar

    Heel eerlijk gezegd schrok ik een beetje van de kwaliteit van de cutscenes. Persoonlijk vond ik die echt in schril contrast staan met de grafische prestaties in de gameplay.