Fast Forward 2021: Halo Infinite

Microsoft heeft in principe zijn problemen met 343 Industries opgelost. Eind vorig jaar nog leek het erop dat het zorgenkindje van de groene consoleboer een blijvende smet zou veroorzaken voor de nieuwe Xbox Series X. Nu Bethesda eigendom is van Microsoft, is de druk op 343 Industries behoorlijk afgenomen. Dat is goed ook, want de ontwikkelaar, die speciaal is opgericht om Halo-games te maken, heeft nooit bewezen een waardige opvolger te zijn van Bungie. Halo 4 was een prima game, maar bood qua multiplayer te weinig. Halo 5: Guardians koos een hele andere richting, waardoor de game als een soort Call of Duty-wannabe voelde.

Ondertussen is 343 Industries vooral bezig met het oppoetsen van oude games, met een Master Chief Collection die als een soort van museum constant gecureerd moet worden. Laten we die schepen verbranden en die geweldige games gewoon laten voor wat ze zijn: geweldige games. De focus moet nu eindelijk eens liggen op Halo Infinite, want het lijkt erop dat die game nog verre van af is.

Mass Effect 1: zijn tijd ver vooruit

Al jarenlang wordt Halo Infinite vol trots geteased. De game moet de franchise mee terug nemen naar de wortels en de gameplay die getoond werd tijden de Xbox Showcase van afgelopen zomer geeft reden tot hoop. De drie-eenheid die Halo zo uniek maakt, schieten, melee en granaten lijken tot hun recht te komen in onderstaande video. Toch werd al snel duidelijk dat de ontwikkeling van de game niet zo vloeiend verliep als aanvankelijk werd gedacht. Onderstaande gameplay is opgenomen vanaf een pc, zonder dat er een Xbox Series X in de buurt was. Ook betrof het een oudere build, terwijl ondertussen wel de box art werd onthuld. Het voelt een beetje als de release van Cyberpunk, met het grote verschil dat Microsoft wel de ballen heeft gehad om de game uit te stellen.

En dat uitstel kan veel langer duren dan we allemaal hadden verwacht. De releasedatum staat nu rond de herfst van dit jaar. Je weet wel, die periode dat het alweer koud gaat worden, terwijl we ons nu ook nog staan te verkleumen buiten. Een behoorlijk uitstel dus, wat erop wijst dat er iets niet goed is gegaan met de communicatie tussen 343 Industries en Microsoft.

Mass Effect 1: zijn tijd ver vooruit

Wat wel duidelijk is, is dat het verhaal veel vertrouwder zal aanvoelen dan de laatste twee delen. De Banished, een afsplitsing van de Covenant, willen een Halo-ring overnemen en jij moet dat als Master Chief natuurlijk voorkomen. Dat het spel zich (in ieder geval gedeeltelijk) op een Halo-ring afspeelt is natuurlijk goed voor het gevoel van nostalgie, want eerlijk is eerlijk, het is veel te lang geleden dat we op de naam gevende ring hebben mogen rondwaren. Anders dan in Halo 5 is het ook niet meer mogelijk om met alle geweren in te zoomen. Dit maakte dat Halo 5 een beetje voelde als games als Battlefield en Call of Duty, maar dat is juist niet waarom we Halo spelen.

Voorlopige conclusie

Bovenal hopen we bij Gamersnet vooral dat het goed komt met Halo Infinite. Zoals in onderstaande podcasts te beluisteren is houden we enorm van de serie en nu de druk een beetje van 343 Industries af is, moeten ze de kans krijgen om een geweldig product af te leveren. Want eerlijk is eerlijk, hoewel de gameplay-beelden afkomstig zijn van een oude build en gedraaid vanaf een pc en niet van een Series X, ziet het er wel erg lekker uit! Rustig blijven ontwikkelen en als het af is, is het af en dan hoef je game ook niet in delen te laten verschijnen. Wel stoppen met het eeuwig oppoetsen van die oude games, want die grap in inmiddels wel gemaakt. En mocht je als 343 Industries bang zijn dat Halo Infinite te weinig geld in het laatje gaat brengen. Geen zorgen, Starfield en The Elder Scrolls 6 komen er ook aan.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren