Preview: Rainbow Six Siege – Operation Neon Dawn

Nu inmiddels Sam ‘Zero’ Fisher alweer een behoorlijk tijdje beschikbaar is in Rainbow Six Siege, is het de hoogste tijd om weer vooruit te kijken naar hetgeen dat het nieuwste en laatste seizoen van het vijfde jaar naar Siege brengt.

Operation Neon Dawn is de opvolger van Shadow Legacy, waar de vele nieuwe veranderingen gedurende het vorig seizoen een verademing was voor de quality of life van Rainbow Six Siege, is Operation Neon Dawn misschien wel het meest interessante seizoen die Ubisoft tot nu toe naar Rainbow Six Siege heeft gebracht.

Half-mens, half-cyborg

Met het voorgaande seizoen is Ubisoft in ieder geval een nieuwe weg ingeslagen met betrekking tot de verschillende operators; elk seizoen brengt nog maar één operator naar Rainbow Six Siege. Operation Neon Dawn brengt de defensieve Thaise operator Apha ‘Aruni’ Tawanroong naar het strijdtoneel. Een operator die meer in petto heeft dan misschien in eerste instantie lijkt.

Bekijk hier hoe onze Sander Youtuber BikiniBodhi kapotschiet! De redactie is trots!

Haar gadget – de Surya Laser Gate – een lasergrid die liefst veertig levenspunten van je aftrekt (of tachtig als je erin blijft staan). Deze gadget is daarnaast ook nog eens onverwoestbaar, geen enkele gadget kan de laser gate doen vernietigen. Je kan hem daarentegen wel deactiveren door er iets in de lasers te gooien, zij het nou een flashbang, drone of één van de vele Trax Stingers van Gridlock. Een defensieve operator deactiveert de poort overigens voor korte tijd wanneer zij dichtbij komen. Maar ook dit brengt meteen een groot nadeel met zich mee; de vijand weet meteen vanaf welke plek je wilt aanvallen. Iets dat ik veel vaker heb mogen ondervinden dan ik wil toegeven.

Eenmaal helemaal gedeactiveerd blijven de lasers echter wel voor minimaal dertig seconden uitstaan. Na dit, toch behoorlijk lange tijdsbestek, moet de tegenpartij er ook nog eens een kogel tegenaan schieten om de laserpoort vervolgens weer te activeren.

Toch kan er zoveel meer met haar gadget worden gedaan dan op eerste gezicht lijkt. Plak hem bijvoorbeeld tegen een verstevigde muur op, sta er dichtbij en activeer de poort weer wanneer de tegenpartij de muur probeert open te breken. Dit is misschien ook wel de manier waarop Aruni helemaal tot leven gaat komen, in vergelijking met het simpel afbakenen van verschillende deuren, ramen of luiken.

Aruni is daarnaast ook nog eens in ontzettend veel situaties in te zetten. De bovengenoemde tactiek kan iemand anders namelijk ook uitvoeren, zolang zij maar haar poorten op de goede plek plaatst. Met een 2-speed, 2-armor fungeert ze ook ontzettend goed als roamer op het strijdveld. Helemaal wanneer je realiseert dat de robotische armen van Aruni nog grotere gaten in de muur kan slaan dan iemand anders doet. Met liefst vier klappen tegen een soft wall creëer je al een geheel nieuw pad om doorheen te kruipen. Dit is echter nog wel een vraagstuk waar het Siege-team gedurende de testperiode nogmaals over gaat buigen.

Daarnaast zijn ook haar wapens zeker niet de minste om iemand mee neer te knallen. De P10 RONI-submachine geweer en de MK14 EBR DMR-geweer zijn behoorlijke goede keuzes van Ubisoft waar Aruni zeker tot haar recht komt. Combineer dat nog eens met een PRB92-handpistool, een kogelvrije camera of twee barbed wires en je hebt een ware terminator in huis die altijd gekozen óf in iedere partij wordt verbannen.

Veranderingen op hoge hoogte

Waar Operation Shadow Legacy een vernieuwing van de map Chalet voortbracht, komt Operation Neon Dawn met een verandering voor – jawel – Skyscraper!

Het gebouw op hoge hoogte heeft wat kleine veranderingen ondergaan om de komende jaren weer op hoog niveau mee te kunnen. Waar momenteel het drakenbeeld is geplaatst, wordt nu één met het hele gebouw, is de ruimte waar de trommel staat verlengt en is het nu zelfs mogelijk om in de trommel te zitten!

Hoewel de rework op zichzelf wel aardig geslaagd is, ben ik toch ietwat teleurgesteld. Door het weghalen van vele balkons, zijn er nu nog minder mogelijkheden om binnen te kunnen vallen voor de aanvallende zijde. Ik krijg dan ook nog steeds het gevoel dat deze map nog altijd in het voordeel is van de defensieve zijde, al is het wel iets meer neutraal geworden.

Nerfs, of toch buffs?

In het altijd terugkerende kader van verschillende nerfs en buffs die naar Rainbow Six Siege worden gebracht, zien we in Operation Neon Dawn toch vooral buffs. Al zegt Ubisoft dat het een nerf is. Ik hoor je denken, waarom precies? Heel simpel. De ADS van Jäger is niet meer gelimiteerd aan twee zaps. Zijn gadget is nu ongelimiteerd, maar er zit wel een cooldown op van tien seconden per zap. Wanneer je echter de gadget weer oppakt en op de grond of muur plaatst, is de cooldown plots verdwenen. Je kan hierdoor op papier nog meer utility, maar dan moet je er wel constant bijblijven.

Daarnaast krijgt ook Hibana te maken met een verandering. Waar je normaliter altijd zes X-Kairos Pallets moest plaatsen, heeft Ubisoft er nu voor gezorgd dat dit wordt aangepast naar zes, vier óf twee van deze kleine breaching charges. Een welkome veranderingen als je het mij vraagt, aangezien Hibana nu nog preciezer te werk kan gaan en er zelfs voor kan zorgen om gehele muren eruit te trekken in plaats van bijvoorbeeld maar een gat vergelijkbaar met een deur.

Combineren leidt tot victorie

Operation Neon Dawn brengt ook – hèhè, eindelijk – de mogelijkheid om gadgets écht met elkaar te combineren. Geen gerommel meer van wegspringende gadgets, maar gadgets die op elkaar blijven zitten wanneer ze met elkaar in aanraking komen.

Het plaatsen van een Surya Laser Gate en een schild in één is dan ook een ontzettend goede tactiek om te doen. Waar de gadget van Aruni in eerste instantie nog een klein gat aan de onderkant laat zitten, zodat drones er nog doorheen kunnen gaan, hebben zij nu helemaal niet meer de mogelijkheid om ook maar een klein beetje informatie zonder daar iets voor op te offeren.

Je kan het zelfs naar nog een hogere stap brengen als je wilt. Plaats een prachtige laserpoort bij een deurpost en leg daarachter prikkeldraad neer die ook nog eens onder stroom staat. Niet alleen maak je het daarmee onmogelijk voor drones om binnen te stormen; ook wordt het nog een stuk lastiger gemaakt voor de aanvallende partij om de verschillende sites te betreden. Je kan stellen dat ik me dan ook behoorlijk heb kunnen uitleven met het zoeken van nieuwe combinaties, die dit keer dan ook nog eens echt blijken te kunnen. Dank Ubisoft, beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.

De kleine veranderingen

Natuurlijk zijn er ook nog kleine veranderingen die met Operation Neon Dawn naar Rainbow Six Siege toe worden gebracht. Allereerst op het vlak van toegankelijkheid. Zo kan je nu de functionaliteit aanzetten die alle tekstberichten omzet naar spraakberichten, maar ook andersom. Hoewel dit op het eerste gezicht natuurlijk een goed idee is, moet ik deze functionaliteit echt nog zien werken in een ‘echt’ potje. Niet alleen kan het ontzettend afleidend zijn, maar wanneer teamgenoten de fameuze troll-berichten sturen is de bruikbaarheid voor in ieder geval mij heel erg ver te zoeken.

Daarnaast is het nu ook makkelijk gemaakt om de defuser te spotten, zodat je deze ietwat makkelijker kan ontmantelen. Ook is de prijs van de operators Vigil, Zofia, Dokkaebi, Nomad, Kaid, Wamai en Kali naar beneden gesteld zodat nieuwe spelers ook sneller aan de slag kunnen gaan met deze zevental operators.

De meest interessante ‘kleine verandering’ is voor mij te vinden in de aanpassing van de zogenoemde runout-timer; de tijdsperiode die je krijgt van Ubisoft om naar buiten te rennen voordat je gedetecteerd wordt. Waar deze voorheen drie seconden was, wordt dit nu veranderd naar één seconde.

Om dat even in perspectief te zetten: voorheen kon je naar buiten rennen en met gemak een tegenstander neerknallen zonder dat zij dit in eerste instantie doorhadden, nu spring je buiten het raam en moet je meteen terugspringen wil je niet gedetecteerd worden. Het hele verrassingselement is daardoor een beetje verdwenen. Iets dat ik overigens aanmoedig. Laten we eerlijk met elkaar zijn, het is toch ook ontzettend klote om iedere keer doodgeschoten te worden door een runout?

Oh, had ik al gemeld dat Outback na al die tijd eindelijk uit ranked wordt gehaald en vervangen voor de vernieuwde Skyscraper-map? Bij deze.

Voorlopige conclusie:

Operation Neon Dawn is misschien niet zo groot als Operation Shadow Legacy, toch is het voor mij in ieder geval de meest interessante seizoen die Ubisoft tot nu toe heeft gebracht naar Rainbow Six Siege.

Aruni is niet alleen een ontzettend sterke operator op nagenoeg elk vlak, de veelzijdigheid van haar Surya Laser Gate gecombineerd met de vele mogelijkheden die deze operator zelf brengt doen mij tot op de dag van vandaag nog steeds afvragen tot welke ‘soort’ defensieve operator ze nou precies hoort. Dat ze een immens sterke keuze gaat zijn aan het begin, is in ieder geval een zekerheid.

Skyscraper voelt weer als een ontzettend solide map aan en krijgt daarmee ook een geslaagde rework. Toch blijft het nog wel aardig tricky om het gebouw binnen te vallen, zelfs al beslaat het een behoorlijk groot oppervlakte.

De verschillende resultaten die hebben geleid bij het balanceren van Jäger en Hibana juich ik ook ten zeerste toe. Waar voorheen je de ADS van Jäger gewoon kon plaatsen en wegrennen, moet je er nu echt bijblijven en heb je toch ook de nodige skillset nodig om zijn volle potentie te kunnen benutten. Datzelfde geldt ook voor Hibana, er gaan nu nog meer mogelijkheden ontstaan om aan te vallen. Een goede compensatie voor het missen van de elite skin.

Toch wil ik een kleine kanttekening hier neerzetten. Hoewel Operation Neon Dawn ontzettend vet lijkt te worden, begin ik langzamerhand toch wat vraagtekens te krijgen over de route die Ubisoft precies aan het uitstippelen is voor Rainbow Six Siege. Vooral aan de kant van het realistische aspect, één van de aspecten die mij allereerst heeft aangetrokken tot het spel.

Het is misschien wel een leuke toevoeging om een soortement laserpoort te implementeren, maar is het niet allemaal iets te futuristisch? Vergelijk het bijvoorbeeld met een gadget als die van Kapkan; dat is letterlijk een C4-lading ingeboord in een deur of kozijn met een kleine laser eraan vast.

De toevoeging van Aruni’s gadget voelt dan ook niet helemaal Siege-esque; een trend die zich al langer aan het voordoen is. Het zal mij dan ook benieuwen of Ubisoft in de loop der tijd nog echt grip weet te houden op hetgeen dat mij heeft doen aantrekken tot Rainbow Six Siege. Toch is Operation Neon Dawn een ware afsluiter voor het vijfde jaar.