Review: Star Wars: Squadrons

Het is natuurlijk de natte droom van elke Star Wars-fan. We mochten er al even aan ruiken tijdens de VR-missie in Star Wars Battlefront en nu is er daadwerkelijk een volledige game gewijd aan dogfights in X-Wings, TIE Fighters, Y-Wing bombers en TIE Intersceptors. Star Wars Squadrons is het kindje van Motive Studios, die nog maar weinig games achter hun naam hebben gezet. Hoe het ook zij, Squadrons biedt fans van de serie een zeer vermakelijk verhaal en hoewel de game niet zo hardcore is als oude simulatiegames als X-Wing vs. TIE Fighter, biedt het toch genoeg diepgang om je een echte ruimtepiloot te laten voelen, zowel in Vanguard Squadron als in Titan Squadron.

Star Wars Squadron is gespeeld met PlayStation VR

Andere Tijden

Eigenlijk neemt het verhaal van Squadrons ons mee naar andere tijden, toen het in games heel normaal was om te wisselen van perspectieven. Je gaat dus met twee verschillende piloten aan de slag, waarbij je zowel de New Republic- als de Imperial-zijde van het verhaal meekrijgt. Bovendien is de tijd waarin de game zich afspeelt erg verfrissend. Net als The Mandalorian zitten we na Episode 6: Return of the Jedi; de tweede Death Star al vernietigd en de Empire probeert nog wanhopig aan de macht te blijven. De New Republic is immers al gevormd en jaagt op de laatste Imps in het universum.

Nerd Alert!
Welkom bij het onderdeel Nerd Alert, waarin we je extra feitjes en weetjes presenteren, die eigenlijk te nerdy zijn voor normale lezers. We zullen aan niemand doorvertellen dat je dit hebt gelezen!

Rae Sloane:
Deze dame is één van de grote leiders van de huidige Empire. Zij speelde een grote rol in de Aftermath-trilogie, een boekenreeks die zich afspeelt na Return of the Jedi, waarbij de overgebleven Imperials een nieuwe richting moeten vinden na het wegvallen van Palpatine en Darth Vader. In deze reeks speelt The Battle of Jakuu een grote rol en in The Force Awakens die je daar het resultaat van, met legio ruimteschepen die op de planeet zijn neergestort en Rey die waardevolle spullen probeert te vinden in deze ijzeren karkassen.

Hera Syndulla
Hera speelde een hoofdrol in Star Wars: Rebels, de cartoon die zich afspeelt tussen Episode 3: Revenge of the Sith en Episode 4: A New Hope. Rebels is gemaakt om het begin van de Rebellion te tonen in een wereld die nog hevig gecontroleerd wordt door de Empire. Haar schip The Ghost was al even te zien in de Battle of Scarif in Rogue One en nu weten we zeker dat ze al deze gevechten heeft overleefd, want ze zal je missies geven in Squadrons.

Keuzes, keuzes

De gameplay in Squadron is absoluut niet hetzelfde als de gemakkelijke arcade-missies in Battlefront 2. Het betreft natuurlijk geen simulatie, maar er zijn opties toegevoegd die alles net wat meer diepgang geven. Allereerst is het mogelijk om je ruimtebolide uit te rusten met verschillende soorten wapens. Daarbij is de X-Wing de meest allround keuze en met de Y-Wing kun je ook vele soorten bommen gebruiken. Ten tweede moet je strategisch denken over het verdelen van je energie. Je kunt ervoor kiezen om je wapens, motoren of schilden extra power te geven. Extra sterke schilden gaan natuurlijk ten kosten van je wapens en snelheid, maar kan in het heetst van de strijd een levensreddende keuze blijken. De wapenkeuze en het verdelen van energie maken de game net wat uitdagender en strategische dan je misschien zou verwachten.

Het verhaal in Squadrons zit goed in elkaar. Natuurlijk krijg het nooit gewicht als de films dat hebben, maar dat moet ook niet in een videogame. Wat je wel krijgt is een verhaal waar liefde in zit, met personages die in andere media al een gezicht hebben en leuke knipogen naar stripboeken, novelles en tekenfilms. Dat is niet alleen in het verhaal zichtbaar, ook in de multiplayer kun je je vliegmachien uitrusten met kleurstellingen, logo’s en items die veelal in canon terug te leiden zijn naar andere Star Wars-projecten. Over de multiplayer gesproken; we spreken over een relatief goedkope game die voor vier tientjes over de toonbank hyperspacet. Met het verhaal ben je ongeveer acht uur zoet en de rest van de gameplay-tijd zal je moeten vinden in de multiplayer.

Fleet Battles

Er zijn twee varianten waarmee je aan de slag kunt. Allereerst is daar Dogfights, een 5v5 deathmatch variant in de ruimte. Er zijn zes verschillende mappen waarin je aan de slag kunt en voor het simpele knalwerk is dit een toffe modus. Toch is het vlaggenschip van de game de modus Fleet Battles. In deze levels zal je namelijk verschillende fases moeten doorlopen, om uiteindelijk een enorme ruimteschip te vernietigen, of je TIE- fighter, bomer, interceptor en reaper kunt aanpassen met vrij te spelen cosmetische lekkernijen, blijft het tof om je skills te laten zien in je favoriete vliegmachine.

Volgens Electronic Arts speelt ongeveer 15% van de spelers de game in Virtual Reality. Dit is logisch want VR is duur, maar wel een absolute doodzonde. Deze game is alleen maar in first person te spelen en dat is koren op de molen voor VR-spelers. Sterker nog, als je de game in VR speelt heb je best wel een groot voordeel ten opzichte van mensen die de game op de televisie ervaren. Je kunt letterlijk rondkijken en dus is het gemakkelijker om tegenstanders te volgen, ook als ze bijvoorbeeld boven of naast je vliegen. Ik mag van geluk spreken dat ik een VR-headset heb, want dat maakt de game vele malen toffer. Je zit namelijk ECHT IN EEN X-WING!

Star Wars Squadrons is een solide game geworden, die zich er niet te gemakkelijk afbrengt. Voor vier tientjes krijg je een verhaal voorgeschoteld die zeer trouw is aan het bronmateriaal en bekende personages uit andere media binnen videogames introduceren. De acht verschillende ruimteschepen die je gaat bemannen hebben allemaal een eigen smoelwerk en bovendien zijn ze cosmetisch aan te passen als je de game vaker speelt. Er zal geen betaalde DLC voor de game verschijnen en wat je ziet is wat je krijgt. De twee multiplayer-modi zitten goed in elkaar, maar je hebt met deze game absoluut geen dikke RPG waar je honderden uren aan content kunt vrijspelen. En dat hoeft ook helemaal niet, want als je even wilt ontsnappen aan de echte wereld en wat potjes wilt knallen, dan is Star Wars Squadrons een mooie manier om dat te doen. Zeker in VR!

• Goed verhaal
  • Lekker dogfights
  • Dubbelgaaf in VR

• Maar twee multiplayer-modi
  • Zonder VR is het sneller saai

8.0

1.
    devindegroot's avatar

Kan me helemaal vinden in de review. Speel sinds afgelopen vrijdag, ook met de PlayStation VR. Ondertussen al twee avonden vol weggespeeld

Ik vind het zelf ook heel tof dat ik in de single player elke keer dingen tegenkom die situaties uit de multiplayer weer verklaren! Zo kon ik in de Multiplayer soms geen vijanden scannen, ik dacht nog hebben we ze allemaal weggespeeld en zitten ze te wachten op een respawn? Vervolgens kom ik in de single player in een missie terecht die uitlegt dat ik met een support voertuig mijn squadron invisible kan maken voor de enemy radar. De single player heeft me zo nog zes van dat soort “aha” momentjes bezorgd.