Review: Pikmin 3 Deluxe

Pikmin is een franchise die misschien niet iedereen kent, maar wel echt door en door Nintendo voelt. De eerste twee delen werden gelanceerd op de GameCube en kregen later ook een release op de Nintendo Wii. In 2013 vonden de Pikmin opnieuw hun weg naar een Nintendo console. Dit keer werd de Wii U verblijd met de komst van de lieve, kleine, half plant half dier-wezentjes. Na zeven jaar maken de Pikmin wederom een comeback, maar dit keer wél met toegevoegde content en alles erop en eraan. Is Pikmin 3 na zeven jaar nog steeds relevant? En wat is er zo ‘Deluxe’ aan deze versie? Lees snel verder voor het oordeel!

Vernieuwde besturing

Een grote verandering is natuurlijk het feit dat er geen Wii U Gamepad aanwezig is. De eerste keer dat ik de game opstartte voelde dit een beetje vreemd. De controls van die game zitten, zelfs na al die jaren, nog steeds gebrand in mijn systeem. Er moest even een reset worden gedaan in mijn brein. Het goede nieuws is gelukkig wel dat de verandering van de besturing natuurlijk en niet raar aanvoelen. We drukken op de Y om van karakter te wisselen, prima. Met de – krijg je de map te zien, okay! Het is een verandering, maar na een uurtje of twee weet je niet meer beter.

De controls zijn niet alleen anders. Ze zijn ook verbeterd. Hierin ligt een van de grotere verschillen met de Wii U-versie. Sommige verbeteringen zijn erg subtiel, anderen hebben zeker een toegevoegde waarde. Zo werkt de lock-on knop op een andere manier waardoor niet je hele camera-view meer wordt aangepast en is er nog maar één knop nodig voor een lekkere charge. Je went snel aan deze veranderingen en gooien met je beste vrienden voelde nog nooit zo goed.

Moeilijkheidsgraad

Ben je een Pikmin veteraan, zoals ik, en ken je de game nog wel redelijk? Dan blijft een normale playthrough leuk, maar raad ik het wel aan om de moeilijkheidsgraad wat hoger te zetten. Door de nieuwe kleine verbeteringen lijkt het alsof de game makkelijker is geworden. Vooral wanneer je veel gebruik maakt van de charge-aanval, zul je merken dat vijanden wel heel makkelijk neer gaan.

Nieuw geïntroduceerd is de Ultra Spicy-moeilijkheidsgraad. Deze kun je vrijspelen door de demo te voltooien of wanneer je het verhaal op ‘moeilijk’ hebt uitgespeeld. In de Ultra Spicy-modus mag je maar 60 Pikmin-vriendjes bij je hebben, in plaats van de reguliere 100. Zeker een proberen waard wanneer je de game een tandje te weinig uitdagend vindt.

Blijf bij mij, Pikmin

Er is ook goed gekeken naar dingen die wat minder gingen in Pikmin 3. Zo was een grote frustratie van spelers dat ze tijdens hun avontuur regelmatig Pikmin kwijtraakten. Of ze spontaan suïcidaal werden of je gewoon niet meer aardig vonden; er zijn heel wat Pikmin gesneuveld in 2013. Daar zijn nu wat nieuwe trucjes op gevonden. Zo is het bereik van je fluitsignaal veel groter dan eerst, waardoor je meer Pikmin in één keer bij je kan roepen. Als je per ongeluk Pikmin roept die bezig zijn met een taak, kijken ze je eerst vragend aan. Als je dan geen verdere actie onderneemt, gaan de beestjes gewoon weer door met hun taak. Superhandig!

Als je echt wat vrienden hebt die op mysterieuze wijze vermist zijn geraakt, kun je nu naar je schip gaan om de Pikmin te roepen. Wanneer je ze roept zullen ze op eigen houtje naar jouw schip toekomen, mits ze onderweg niet gegrepen worden door een vijand. Ook deze feature is zeer welkom en gaat ongetwijfeld flink wat frustratie wegnemen bij spelers. Want als een Pikmin sterft, sterven de spelers ook een beetje van binnen.

Voorheen was het ook zo dat Pikmin die aan de nectar gingen slurpen hierna automatisch buiten je crew vielen. Je moest de wezentjes opnieuw bij je roepen om ze te kunnen gebruiken. De wezentjes blijven nu in jouw groepje om jou van dienst te zijn. In ieder geval, dit is de bedoeling. In een paar uitzonderlijke gevallen verkozen de beestjes de nectar toch nog boven mij.

DLC en nieuwe missies

In de originele review van Pikmin 3 was het grote nadeel dat de verhaallijn nogal aan de korte kant is. Hier is niks aan veranderd (behalve dat de gehele story nu in co-op kan worden gespeeld), maar gelukkig is daar wel de komst van alle DLC-pakketten en twee nieuwe side-missies. De DLC-pakketten hebben een grote herspeelbare waarde omdat echte fanatiekelingen natuurlijk (opnieuw) die platinum medailles willen scoren. Het is aan jou om je strategische en organisatorische skills in te zetten en de missies zo snel mogelijk te voltooien.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de side missions. Je krijgt een taak die je binnen de gegeven tijd moet uitvoeren. Het kan zijn dat je fruit moet verzamelen of alle vijanden moet uitschakelen, maar het kan ook dat je je Pikmin-team zo groot mogelijk moet laten worden. Ook voor deze side missions word je voorzien van een medaille. Het grote verschil met de DLC is dat de side missions verpakt zijn in een klein, leuk verhaallijntje. De side missions voegen toch zo’n 2.5 tot 3 uur aan speelplezier toe aan Pikmin 3 Deluxe.

Pikmin 3 Deluxe is de verbeterde en vernieuwde versie van het originele deel. De muziek, de wezentjes en het verhaal nemen je mee terug in de tijd. Maar dit keer wel met nieuwe besturing en handige veranderingen zoals de vernieuwde lock-on en het vergrote fluitsignaal. De nieuwe moeilijkheidsgraad maakt het ook interessant voor veteranen en de DLC en nieuwe side missions zorgen voor wat extra uren speelplezier voor zowel ervaren als beginnende spelers.

• Verbeterde besturing en functies
  • Alle DLC
  • Nieuwe Side Missions