De vieze marketing van LoL champion Seraphine

Wat een productieve ochtend en wat een bewogen week. Nu Arjen Lubach het gewone volk heeft geholpen in het begrijpen van vernietigende algoritmes en diepe rabbit holes (ga deze podcast luisteren als je alles wilt weten over de algoritmes van YouTube), was ik wel eens benieuwd hoe dat zit met de gamende doelgroep. Want, laten we eerlijk zijn, als iets “hot” is dan is er vaak wel een game die op de hype inspringt en ons pijnlijk duidelijk maakt hoe makkelijk een rabbit hole na te maken is. Zeker voor een hele jonge doelgroep.

Bij Gamersnet hebben we weinig League of Legends-fans, maar op deze vrijdagochtend ben ik vol verbazing aan het scrollen in een Twitter-account van een compleet fictief personage. Natuurlijk wist ik dat de monstergame van Riot met K/DA al een K-popgroep in huis heeft, maar voor de mensen die het nog niet weten; en ik was daar één van, de game kent inmiddels ook een influencer en singer songwriter, inclusief eigen accounts op Twitter en Instagram. Dit is Seraphine:

Seraphine is sinds een week speelbaar in de game, maar is al sinds eind juni actief op social media. Vol fascinatie heb ik deze ochtend door haar twitterfeed gescrold en mijn mond viel open van verbazing. Niet alleen heeft de fictieve meid inmiddels 325.000 volgers, de onderwerpen die ze behandelt zijn veel meer dan een parodie op het echte leven.

LoL-fans zullen ongetwijfeld over me vallen; net als veel internetdigibeten vallen over kritiek op hun favoriete complottheorieën, maar voor beide doelgroepen bestaat dezelfde waarheid. Dit alles wordt bedacht door bedrijven, die geld verdienen aan de engagement van hun consument. Nu was het zeer vermakelijk geweest als Seraphine een grappige parodie op het leven was (GTA anyone?), maar ze is voor heel veel mensen veel meer dan dat. Ten eerste geeft ze, net als veel influencers, een veel te perfect beeld van hoe iemands leven is.

Een normaal mens die geen ochtendmens is wordt niet zo wakker! Klitten in het haar, wallen onder de ogen, een kop als een garnaal en een stank die zelfs op een foto zichtbaar is! Maar nog zieker wordt het als ze gaat spreken over haar gevoelens. Dat ze het soms even niet ziet zitten, duidelijk verwijzend naar problemen waar zoveel echte mensen dagelijks mee worstelen. Zeker in deze pandemie is het vechten tegen depressieve gevoelens voor veel mensen een dagelijkse waarheid. Gezien de jonge doelgroep van de game speelt Riot hier echt met gevoelens van een zeer kwetsbare doelgroep.

Wat maak je je druk Peter! Waarom verspil jij je ochtend, struinend op een Twitter-feed? Tot voor kort was marketing vooral het overbrengen van emotie, maar het lijkt steeds meer mensen zo direct te veranderen, dat we altijd de achterliggende redenen moeten onthouden. Seraphine is niet echt, haar emoties zijn niet echt. Sterker nog, gezien de seksistische geschiedenis van Riot Games is de kans groot dat dit hele account wordt beheerd door mannen. Als ik echte mensen hoor over dagelijkse geestelijke uitdagingen, dan kan me dat enorm raken, maar dit is simpelweg het voorliegen van een kwetsbare en jonge doelgroep. Het is de parodie voorbij. Of zoals Seraphine zegt:

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    Bassie_D's avatar

    Als ik eerlijk mag zijn vind ik dit gewoon goor. Het doet mij echt denken aan van die Amerikaanse “influencers” die ook zo’n “perfect” leven hebben. Als je zo je game promoot en daarmee ook met de gevoelens van een ander speelt dan vraag ik me af wat je dan van jezelf denkt als zo’n bedrijf