Preview: Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat een nieuwe Crash Bandicoot was verschenen. Het laatste ‘echte’ deel, Crash Bandicoot 3, stamt alweer uit 1998(!). In 2017 besloot Activision dat het dan ook maar eens hoog tijd was om de altijd jolige Bandicoot nieuw leven in te blazen met Crash Bandicoot N. Sane Trilogy.

En dat is zo’n groot succes gebleken dat Activision nu eindelijk weer eens met een nieuw deel komt, Crash Bandicoot 4: It’s About Time. Ik heb al eventjes de vingers aan de knoppen mogen hebben van de vernieuwde Crash in de demo van Crash Bandicoot 4: It’s About Time die tevens vandaag is verschenen voor degene die de game hebben gepre-ordered.

Het is tijdreis-tijd!

De demo beslaat drie verschillende levels, of eigenlijk tweeënhalf. Snow Way Out, Dino Dash en Ship Happens. Elk van deze levels voelt zeer vertrouwd aan de Crash-formule. Het ziet er heerlijk kinderlijk en aantrekkelijk uit, maar het blijft een ontzettend pittige uitdaging om het level te halen zonder ook maar één keertje dood te gaan. Zo heb ik inmiddels al vele malen geconstateerd.

Door de verschillende tijdsportalen, die wel enigszins vergelijkbaar zijn met Ratchet & Clank: Rift Apart, bevindt Crash Bandicoot zich in meerdere tijdsdimensies. Dit komt vooral naar voren in de opzet van de levels. Zo spelen Snow Way Out en Ship Happens beide af in het prachtige winterse jaar van 1954, terwijl Dino Dash Crash je helemaal terug brengt naar de tijd van de dinosauriërs. Wat toch wel goed naar voren wordt gebracht.

Maar ook kijkende naar de levels inhoudelijk steekt het behoorlijk goed in elkaar. Nagenoeg alle componenten in de levels zijn afgestemd op de tijdsperiode waarin het level zich bevindt. Bij Dino Dash moet je bijvoorbeeld wegrennen voor T-Rex die Crash wel een ontzettend lekker maaltijd lijkt, terwijl je ook nog eens op de hoofden aan het springen bent van plantenetende dinosauriërs.

Dit allemaal dan weer in tegenstelling van Snow Way Out en Ship Happens. Het level speelt zich af in 1954, wat bijvoorbeeld terug te zien is aan de stoomboten die door de halfbevroren rivieren heen manoeuvreren en enkele vijanden die een zeemijn als soortement strijdvlegel gebruikt. Er zitten onnoemelijk veel kleine details verspreid in Crash Bandicoot 4: It’s About Time, terwijl het toch behoorlijk overzichtelijk blijft.

Je begint je nu wel af te vragen waarom er eigenlijk maar tweeënhalf levels in deze demo zit. Waar normaliter Crash het enige karakter is die je onder de knoppen krijgt, laat Ship Happens je voor het eerst de vijandelijke Dr. Neo Cortex besturen. In het begin van het level is je doel, als Cortex, om naar hetzelfde pad te gaan als waar Crash Bandicoot zich bevindt om hem op te blazen.

Wanneer dat echter niet lukt keer je vervolgens terug in de huid van Crash Bandicoot om eigenlijk Snow Way Out opnieuw te spelen, alleen is het dit keer de tweede helft van Ship Happens en zit het level net even wat anders in elkaar dan eerst. Een overlappende manier van verhaalvertelling is een behoorlijk groot punt wat naar voren wordt gebracht en ik kan niet wachten wat ontwikkelaar Toys for Bob nog meer in petto heeft voor dit concept.

Het werd eens tijd

Crash Bandicoot 4: It’s About Time past de franchise ook op enkele zaken aan. Om te beginnen met de gedaantewisseling van Crash Bandicoot. Hij ziet er compleet anders uit dan dat je van hem gewend bent en mij bevalt zijn nieuwe look wel. Het behoudt de originele concept, maar ziet er toch gewoon net een tandje moderner uit.

De game kent ook vier gloednieuwe maskers, waarvan twee terug te vinden zijn in de demo. Lani-Loli, kan ervoor zorgen dat diverse voorwerpen naar de huidige realiteit worden gebracht. In Dino Crisis was dat terug te vinden door tijdens het sliden paddenstoelen te laten verdwijnen en te vervangen door iets uit een andere dimensie, wat in dit geval niks was en je daarmee in alle veiligheid kon springen.

In Snow Way Out maken is de eerste kennismaking met Kupuna-Wa, een ander masker die ook een zeer interessante rol van betekenis speelt in het geheel. Wanneer je dit masker activeert wordt de tijd ontzettend langzaam. Hierdoor kan je vallende voorwerpen voor een korte tijd even stilzetten, het parcours afleggen en vervolgens zonder kleerscheuren de overkant te halen.

Voorlopige conclusie:

De drie levels die mij zijn voorgeschoteld brengt me in de verleiding om door te spelen. De kleurrijke, kinderlijke en zoetelieve levels zijn een waar spektakel voor het oog, toch gaat dit gepaard met een behoorlijke uitdaging om het eind heelhuids te halen.

De vernieuwingen met betrekking tot het design van Crash Bandicoot waardoor hij er een stuk moderner uitziet en toch zijn originele concept behoudt, gecombineerd met de viertal nieuwe Quantum maskers zorgt tevens voor de vernieuwing die de franchise nodig is.

Daarnaast kan het verhaal zeer interessant gaan worden. Kijkende dat het verhaal van Crash Bandicoot en Neo Cortex door elkaar heen zullen gaan lopen, waarbij je ook nog eens de mogelijkheid hebt om ze allebei te kunnen spelen. In hoeverre dit verder uitgebouwd gaat worden moet vanzelfsprekend nog blijken.

Het enige punt waar ik ietwat minder tevreden mee ben, is de lengte van de laadtijden van elk level in de demo. Voor één level ben je toch al gauw een minuut verder in de toekomst tot deze is ingeladen. Dit kan volledig te wijten zijn aan de demo zelf, maar dat zal je dan vast en zeker wel teruglezen in onze review wanneer Crash Bandicoot 4: It’s About Time op 2 oktober verschijnt. Vooralsnog staan alle seinen op groen en lijk de nieuwe Crash Bandicoot een schitterende game te worden.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

1.

Ach Crash B blijft leuk he .