Preview: Rainbow Six Siege Operation Shadow Legacy

Waar Rainbow Six Siege nu al voor meer dan vijf jaar meedraait en inmiddels achttien verschillende seizoenen kent, brengt nummer negentien een ware verandering aan de formule die tot op heden werd gebruikt voor een seizoen in Rainbow Six Siege.

Dit jaar kenmerkt zich door de afwezigheid van twee operators. Het derde en vierde seizoen van het vijfde jaar kent elk maar één operator, in plaats van twee verschillende. Toch is het nog maar de vraag of dit daadwerkelijk een groot gemis betekent. Meer evenementen, betere reworks en verbeteringen aan de kern van Rainbow Six Siege. Welkom in Operation Shadow Legacy.

Welkom terug Sam Fisher

Sam Fisher keert terug! Maar dan wel als operator ‘Zero’ in Rainbow Six Siege met de bedoeling om Team Rainbow te met zijn ervaringen die hij na jarenlange aanwezig op het strijdveld heeft opgedaan. Waar Sam maar acht jaar ouder is dan in Splinter Cell: Blacklist, heeft hij de tands des tijds nou niet bepaald goed doorstaan. Als hij net wat andere kleding had gekregen, kon Sam evenzogoed in Assassin’s Creed Valhalla te zien zijn. Een fijn uitgedoste barbaar.

Zo beschikt Sam nog altijd over zijn hypermoderne technologische snufjes al is zijn gadget in Rainbow Six Siege, de Argus Launcher, een afvuurbare camera die op nagenoeg elke muur of plafond kan inboren. Met inboren bedoel ik ook letterlijk inboren. Wanneer je zijn camera plaatst op een tussenmuur, kan je switchen tussen beide kanten. Tevens is zijn camera uitgerust met één laser die, net als een Twitch drone, vijandelijke gadgets kan kapotmaken met zijn zap.

Hoewel Sam Fisher nou niet echt meer op zichzelf lijkt, heeft Ubisoft wel echt extreem goed werk verricht om zoveel mogelijk kenmerken van hem in de game te krijgen. Natuurlijk keert zijn Multi-Vision Goggles terug en zie je als laser sight van zijn gadget de kenmerkende drie gekleurde bolletjes. Maar er zijn ook wat kenmerken aanwezig die ietsjes lastiger te spotten zijn. De normale mes is bij ‘Zero’ vervangen voor een karambit, zijn 57USG pistool is uitgerust met een silencer en hij houdt deze ietsjes schuin vast, zoals ook terug te vinden is in de Splinter Cell-franchise.

Over wapens gesproken. Het heeft even mogen duren, maar Rainbow Six Siege krijgt na een behoorlijk lange periode eindelijk weer een nieuw wapen. De SC3000K, afgeleid van Third Echelon’s SC3000. Je kan Sam eventueel in plaats van de SC3000K ook uitrusten met de MP7. Sam Fisher is verder niet al te lastig te besturen. Met twee armor, twee speed heeft hij dan ook een moeilijkheidsgraad van één uit drie gekregen.

In alle potjes die ik gespeelt heb voelt Zero als een zeer degelijke operator aan die precies past in het roster van Rainbow Six Siege. Het is een beetje de tegenhanger van Valkyrie aan de defensieve zijde en levert de aanvallende zijde de informatie die de afgelopen seizoen wel broodnodig aan de aanvallende zijde waren.

Naast de intrede van Samuel Leo ‘Zero’ Fisher kent ook de al vanaf het eerste moment aanwezige Thatcher van een ware rework, al is dat vooral bij zijn gadget van belang. Zijn EMP granaat schakelt vanaf nu alleen nog maar vijandelijke elektrische gadgets uit, in plaats van compleet vernietigen. Een goede beslissing, gezien Thatcher gewoonweg te overpowered is geworden met de komst van alle verschillende gadgets in de loop der jaren.

Dit zorgt er echter ook meteen voor een gat in de training die Ubisoft heeft ontwikkelt voor beginnelingen van Rainbow Six Siege. In een tiental aan missies leer je de basis van het spel kennen. In de tiende missie moet je echter met Thatcher zijn EMP gebruiken om de C4 uit te schakelen. Waar dit voorheen meteen werd vernietigt, werkt dat dus momenteel niet meer. Met als resultaat dat wanneer je de EMP gooit je ontzettend snel de kamer in moet rennen, de tegenstanders moet uitschakelen en ook weer uit de kamer weten te komen voordat de C4-explosieven weer actief worden.

De grote verbouwing

Deze missie speelt af op Chalet. Wacht eens even, hij ziet er helemaal anders uit! Dit is niet wat Ubisoft begin van het jaar uit de doeken had gedaan. Jawel, Chalet is de map die een rework heeft gekregen en niet Skyscraper, deze map krijgt waarschijnlijk diens rework in het volgend seizoen.

Chalet kent behoorlijk wat veranderingen. De fameuze kitchen window is niet meer, er is een nieuwe gang tussen bombsite A en B bij garage nabij de blauwe trap, het balkon is weggevaagd en is onderdeel van het huis geworden en je kan nu zelfs op het dak lopen. Alles voelt het nog zeer bekend aan, ondanks de vele veranderingen aan de map. Het is zeker geen flop zoals Hereford Base wel was.

Toch kent deze, maar ook enkele andere maps, een klein probleem met de komst van Operation Shadow Legacy. Client-sided bosjes is dat probleem. In vele plantenbakken zijn bosjes terug te vinden die je kan lostrekken om vervolgens door de map te verplaatsen. Gebruik het om je vallen te verschuilen, of om jezelf te camoufleren. Of het werkt blijft altijd de grootste vraag, gezien het client-sided is hoeft het niet zo te zijn dat iedereen dit ook ziet. Toch is het wel een ontzettend leuke toevoeging die toch wat verlichting brengt in de zeer competitieve sfeer dat Rainbow Six Siege met zich meedraagt.

Maar ook andere maps kennen enkele veranderingen. Hoewel ik nog niet alles heb aangeraakt, is bijvoorbeeld de Italiaanse Villa-map een stuk lichter dan eerst. Een welkome verandering als je het mij vraagt, gezien je nu beter vijanden kunt spotten en begroeten met een loden kogel.

Siege 2.0

Tot nu toe klinkt Operation Shadow Legacy aardig gelijk aan voorgaande seizoenen, minus een enkele operator. Operation Shadow Legacy heeft echter nog veel meer in petto. Eén daarvan is de nieuwe optics. In plaats van het kiezen tussen drie verschillende sights is de keuze nu een stuk uitgebreider, met veel meer variatie tussen de verschillende optics. Na vorig seizoen was de mogelijkheid er al om de sights aan de buitenkant te veranderen van kleur, nu kan dat ook nog eens met de sights zelf. De grootte en kleur is helemaal naar wens te maken.

En dat is zeker niet de enige quality of life changes die Ubisoft naar Rainbow Six Siege brengt. De reinforcement pool zorgt er simpel gezegd voor dat het team nu standaard tien versterkingen krijgt, in plaats van twee per persoon. Zo kan een roamer meteen wegrennen aan het begin en zich verschuilen terwijl de anderen nu alle muren kunnen versterken die ze willen zonder enkele te missen.

Ook brengt Operation Shadow Legacy eindelijk de eerste vorm van Map Replay waarbij je complete potjes kunt terugkijken om tactieken van vorige tegenstanders compleet op te nemen, of gewoon kunt zien hoe hard je voor je bek wordt geschoten. Deze herhaling functionaliteit komt echter niet meteen op de live servers en zullen voorlopig alleen beschikbaar zijn op de welbekende testservers.

En dat is niet de enige verandering met betrekking tot de verschillende strijdvelden. Nadat enkele seizoenen geleden Operator Ban een plaats in Rainbow Six Siege kreeg, wordt de zogenaamde Map Ban nu ook geïntroduceerd. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat het blauwe en oranje team om aan het begin van een potje beide één van de drie voorgestelde maps kunt uitsluiten. Stemmen ze op dezelfde map, dan beslist een systeem op welke van de twee overgebleven maps gespeeld gaat worden.

Waar met het vorig seizoen vooral aan de defensieve zijde nieuwe gadgets werd geïntroduceerd, door middel van onder andere de intrede van de proximity alarm, kent Operation Shadow Legacy echter een nieuwe gadget aan de kant van de aanvallende zijde. De Hard Breach Charge, een nieuwe secundaire gadget, die liefst acht verschillende aanvallende operators krijgen. Hoewel de impact en schade van deze secundaire gadget een stuk lager ligt dan bijvoorbeeld die van Thermite of Ace, geeft het wel de mogelijkheid om toch nog een verstevigde muur uit te schakelen wanneer de je hard breachers allemaal al zijn uitgeschakeld.

Ping 2.0

De grootste verandering is eentje waarbij ik nog steeds mijn vraagtekens heb staan, het Ping 2.0 systeem. Een systeem waarbij je nagenoeg alles kan pingen wat los en vast zit.

Alle teamgenoten hebben ieder een nummer toegewezen gekregen aan het begin van de match, wanneer iemand iets pingt zie je een nummer daar boven staan. Hierdoor zou je precies kunnen ontrafelen wie wat pingt, om zo een push vanaf een bepaalde kant te kunnen uitvoeren. Het punt zit hem echter in het feit dat het totaal niet opzichtig is wie welk nummer heeft gekregen, dit valt alleen op het scorebord te bezichtigen. Een systeem met behulp van voorgeselecteerde verschillende kleuren die je allicht zelf kunt veranderen, zou misschien een stuk beter hebben geholpen.

Het Ping 2.0 systeem kan dus alles pingen wat los en vast zit. Zie je een proximity alarm op de muur zitten? Ping hem, en iedereen ziet een icoontje verschijnen dat precies op die locatie zo’n alarm zit. Voor beginnende spelers is dit een handig hulpmiddel om zo verschillende voor hen geheime plekken te kunnen ontdekken. Tevens zorgt het ervoor dat mensen die geen beschikking hebben over een goed werkende microfoon nu hun inbreng toch op een ietwat betere manier kunnen overbrengen. Wanneer je ook nog eens een gadget van een onbekende operator pingt, wordt zijn icoontje meteen opgelicht naast de timer bovenaan het scherm. Je ontdekt hem als het ware.

Het zou me daarentegen niet verbazen dat dit systeem wordt gedeactiveerd voor bijvoorbeeld pro-spelers. Het maakt niet uit of het in je zichtlijn ligt wanneer iemand anders het pingt, je kan het overal op de map zien. Dit kan er in theorie voor zorgen dat je vanaf de andere kant van de map een gadget die binnen het huis is, al kunt uitschakelen. Voor mij voelt het dan ook behoorlijk aan als gewoon wallhacks, iets dat ik niet bepaald positief kan benoemen.

Operation Shadow Legacy brengt misschien niet de meeste operators naar Rainbow Six Siege toe, maar het brengt wel ontiegelijk veel veranderingen teweeg die de quality of life in gigantische stappen doet verbeteren. De reinforcement pool, map replay, verschillende optische mogelijkheden en natuurlijk de intrede van de hard breach charge doen dit seizoen naar een hoger niveau brengen en zorgt voor de broodnodige frisse wind in Rainbow Six Siege.

Alleen bij het Ping 2.0-systeem houd ik nog een slag om de arm. In de testsessie heb ik meegemaakt dat het in principe alle kanten op kan gaan met dit hernieuwde systeem. De daadwerkelijke uitkomst gaat blijken wanneer de Operation Shadow Legacy wordt gebracht naar de live build.

Ik zou eigenlijk stellen dat Operation Shadow Legacy het begin is van Siege 2.0 waarin meer verbeteringen in de kern gaan plaatsvinden en, hoewel dit misschien ten koste gaat van een operator, doet mij niks minder deugd dan dat Ubisoft eindelijk aan de slag gaat met de kern van Rainbow Six Siege in plaats van uitbrengen van de standaardformule.

De rework van Chalet is fantastisch gedaan, het voelt nog zeer herkenbaar terwijl er behoorlijk veel is aangepast aan de map. Het voelt ineens ook een stuk gebalanceerder aan en de vele bosjes uit de plantenbakken hebben mij meer plezier laten beleven dan ik in tijden heb gedaan.

Sam Fisher keert terug en dit doet Ubisoft op een fenomenale wijze. Hoewel zijn personage misschien niet het best geslaagd is, zijn alle kenmerken rondom Zero dat daarentegen wel. De enige vraag die mij nog resteert is wanneer Ubisoft nu eindelijk gaat komen met een nieuwe Splinter Cell-game, maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Operation Shadow Legacy belooft een knaller van een seizoen te worden. Het nieuwste seizoen is vanaf morgen speelbaar op de testservers waar het naar alle waarschijnlijkheid drie weken gaat blijven om compleet getest te worden op eventuele bugs en glitches, om vervolgens op 7 september naar de livebuild gaat op de PlayStation 4, Xbox One en pc.