Review: Horizon Zero Dawn Complete Edition voor PC

Wanneer het op Guerrilla Games’ PlayStation 4-hit Horizon: Zero Dawn aankomt, is er een wijd gedragen consensus onder de community dat de Amsterdamse ontwikkelaar in 2017 een meesterwerk heeft gepresenteerd. Aloys avontuur werd praktisch een benchmark voor toekomstige first party open-world adventure games en eigenlijk was bijna iedereen het er wel over eens dat alleen de vastgezette framerate van 30fps “jammer” was. Dit absolute juweel van een game was dé reden om een PlayStation 4 te halen, want een chef d’oeuvre als dit… dat vind je niet op de Xbox of de pc, aldus de trotse Sony-achterban.

Maar tijden veranderen. Sony lijkt de teugels wat te laten vieren en gunt bezitters van andere platformen ook wat van hun nectar en ambrozijn. De komst van Horizon: Zero Dawn naar de pc is daar het meest recente voorbeeld van en om de feestvreugde ‘compleet’ te maken, krijgt het zelfbenoemde Master Race de Complete Edition van de game voorgeschoteld. Nu durf ik het bijna niet te zeggen, maar met de komst van deze port is het een prachtige tijd om in te leven als pc-gamer.

Horizon Zero Limits

Want ja, het is wellicht een zeer duidelijk geval van ‘open deuren intrappen’, maar Horizon: Zero Dawn op de pc is met afstand de superieure versie. Daarmee wil ik niet zeggen dat de PlayStation 4-versie verbleekt bij deze port – want het is en blijft een port – maar de technische verbeteringen die Guerrilla Games heeft doorgevoerd voor deze versie, zijn niet te ontkennen. De voornaamste hiervan is zonder twijfel de ontgrendelde framerate. Het grootste minpunt bij de PlayStation-community – die het zelfs op de PlayStation 4 Pro met 30fps moest doen – is hiermee aangepakt voor de bezitters van een deftige gaming pc.

Uiteraard is het wel zo dat de grafische prestaties uiteindelijk wordt teruggehouden door de deftigheid van die unit onder of op je bureau en de instellingen die daarbij passen, maar ook daar probeert Guerrilla Games het vuile werk voor je te doen door bij de eerste startup je hardware te scannen en de game voor je te optimaliseren, iets wat echt ver-schrik-ke-lijk lang duurt als je het mij vraagt. Ik heb het hier niet over een minuutje, maar een veelvoud daarvan, iets wat ik zelfs twee keer moest doorlopen omdat ik de laatste versie van GeForce Game-Ready-driver nog moest installeren.

Horizon: Zero Erectile Disfunctions

Maar goed, wanneer je dit tergende proces hebt doorlopen, krijg je er ook wel wat voor terug. Nu was Horizon: Zero Dawn op de PlayStation 4 al geen lelijkerd, maar allemachtig… wat is Horizon: Zero Dawn op de pc boner material, zelfs op mijn ‘bescheiden’ bakkie van bijna 5 jaar oud, waar eerlijkheidshalve dan wel een RTX 2060 Super is zit. Met mijn huidige hardware adviseert Guerrilla mij dan ook om niet op Ultra te spelen en High aan te houden om de gunstige framerate te kunnen handhaven, maar zelfs op High is Horizon: Zero Dawn prima aan te gluren.

Gelukkig kun je vrijwel elke setting aardig profiteren van flink wat visuele traktaties zoals verbeterde reflecties in water en dynamische flora, waarvan er genoeg te vinden is in het tig uur durende epos. Voor de pc-purist die graag wil weten hoe de aanwezige hardware zich gedraagt onder de stressload die Horizon: Zero Dawn kan bieden, bevat de game ook de nodige middelen om te benchmarken. Dat is vooral handig voor eenieder die toch de aanbevolen instellingen wat wil tweaken, zonder daarbij gelijk een onnodig instabiele game in te stappen.

Horizon: Almost Zero Problems

Nu we het toch over stabiliteit hebben, Horizon: Zero Dawn draait over het algemeen genomen strak op de pc, al moet ik wel bekennen dat de game van tijd tot tijd wel moeite heeft om een hogere uncapped framerate stabiel te houden, ook al speel je op de aanbevolen instellingen. Nu kan dat op de pc uiteraard meerdere factoren hebben en hoeft dat niet per se aan de game zelf te liggen, maar wetende dat de game op de PlayStation 4 ook wel eens met een dipje te maken had, is het niet iets wat ik onder het tapijt schuif. Ook een harde crash is me helaas meer dan eens voorgekomen, al moet ik ook hier weer de kanttekening bij plaatsen dat ik Horizon Zero Dawn – een game die per slot van rekening gemiddeld 35 uur verhaal kent – in een weekend er doorheen gejaagd heb. De kans dat mijn pc het gewoon effe niet meer zo leuk vond, bestaat. Desalniettemin breekt een harde crash wel een tikkeltje je ervaring.

Maar behalve deze kritische noot, moet ik toch zeggen dat Horizon: Zero Dawn op de pc wederom een genot is om te spelen. Ik als controller-barbaar vond het spelen met een Xbox-controller bijna godslastering, maar als je niet beter zou weten zou je zeggen dat je niet eens met een voormalig PlayStation Exclusive te maken hebt. Het enige wat het weggaf was een vermelding naar de touchpad in de hints – welke naar alle waarschijnlijkheid over het hoofd is gezien bij het porten – maar voor de rest speelt deze Sony-game op een Microsoft-machine als een zonnetje. En ja, ik weet dat het hele ‘PlayStation Exclusive op de pc’ een heet hangijzer is bij de hardcore PS4-fans die hun schatjes nu eenmaal niet aan bezitters van een ander platform gunnen, maar Horizon: Zero Dawn is nu eenmaal te mooi om niet te delen met een ander.

Horizon Zero Achtergrondkennis

Mocht je nu alleen nog de vraag “Wat de vliegende copulatie is dat Horizon: Zero Dawn waar je het over hebt?” door je hoofd spoken, dan verwelkom ik je graag in de huidige wereld waar je kennelijk al een tijdje niet in aanwezig bent geweest. En dat kan hè, I don’t judge. Misschien heb je wel heel lang in een sluimerstand gestaan en ben je recentelijk weer opgestart, gelijk een Machine op een verwilderde aardkloot waar de maatschappij een harde reset heeft gehad. In dat geval verwijs ik je graag door naar de originele review van Horizon: Zero Dawn en die van Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, welke cumulatief de besproken Complete Edition vormen.

Beide reviews zijn wellicht niet door ondergetekende behandeld – want ik doe ook wel eens wat anders dan reviews eruit pompen – maar ik kan je met de hand op het stevig kloppend hart garanderen dat de opinie van onze eigen Daniël aardig strookt met de mijne. Lang verhaal kort: dijk van een game met misschien een tikkeltje te veel dialoog hier en daar. Afijn, lees het vooral lekker even zelf. Daar maak je ons als hardwerkende GN’ers net zo blij mee als Guerrilla Games jullie pc-gamers.

Conclusie

De hardcore PlayStation-garde mag het me misschien niet in dank afnemen dat ik het zeg, maar Horizon: Zero Dawn: Complete Edition op de pc is toch wel een aardige stap vooruit als je het mij vraagt. De enigszins bekritiseerde framecap van 30fps is het raam uit en de aangebrachte grafische tweaks tillen deze toch al majestueuze game naar een hoogte waar zelfs een Tallneck niet bij kan. Helemaal vlekkeloos is deze pc-port helaas niet en een framedropje hier en daar komt ook in de pc-versie voor, maar dat neemt niet weg dat de pc-garde zich met de toevoeging van Horizon Zero Dawn aan het assortiment door de All-Mother gezegend mag voelen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Ongelimiteerde framerate
  • Widescreen support
  • Grafische verbeteringen
  • Nu ook speelbaar met een Xbox-controller (BARBAAR!)
  • Benchmarking tof voor de pc-purist

Wat is NOT

  • Optimalisatieproces kan echt tergend lang duren
  • Framedrops en crashes breken de euforie

.

  1.   
    Djobba010's avatar

    Als je op een 5 jaar oude PC speelt snap ik dat je klachten hebt over dit soort games op de PC. Ik weet niet wat voor CPU je hebt, maar ik gok een 6000 series Intel i5 of i7. Ik denk dat daar je FPS drops vandaan komen. Ik had dit met mijn i5 4670K. In theorie nog een prima CPU om moderne games op low-med instellingen op 60 FPS 1080p te kunnen draaien. In theorie. In de praktijk haal je de 60 FPS op zich wel, maar je ervaart ook flinke drops van 20 to 30 FPS voor een paar seconden waardoor je game nauwelijks nog speelbaar is voor die tijd. En dan heb je gewoon weer 60. Opgelost door een i5 9600k. Alle games op 100+ FPS en ultra instellingen (1080p) en geen grote drops meer. Zit ook een RTX 2070 Super naast, dat helpt ook. Maar mijn ervaring is dat de CPU voor die nare drops zorgt.

  2.   
    Patrick Meurs's avatar

    @Djobba010: bedankt voor je feedback, dat wordt altijd gewaardeerd. De optredende framedrops werden weliswaar nooit echt dramatisch, maar ik heb geleerd om dit soort dingen wel te vermelden om comments als “de game heeft bij mij last van framedrops, waarom zeggen jullie hier niks over” te vermijden.

    Feit is namelijk dat mijn CPU (inderdaad een i7 6700K) zich ruim boven de aanbevolen specificaties begeeft. Volgens Guerrilla is een i5 2500K minimum en een i7 4770K aanbevolen, vandaar dat ik het wel even meeneem in mijn bevindingen. Daarnaast optimaliseert de game alle settings bij de eerste speelsessie en ben ik daar voor het merendeel niet van afgeweken (slechts eventjes om te zien hoe goed Ultra eruit ziet, dus kan ik het ook niet wijten aan het over de zeik helpen van mijn pc.

    Anywho, alsnog bedankt voor je reactie en bedankt voor het lezen.

  3.   
    Djobba010's avatar

    @Patrick Meurs: Graag gedaan en leuke review! Minimum specs aangeraden door developers zijn altijd het absolute minimale om de game te kunnen draaien op low settings. Sommige games draaien gewoon dramatisch man. Ik heb dit met Warzone. Settings zijn zo getweaked dat ik 144 FPS moet kunnen halen op 1080p. De game haalt alles tussen de 90 en 170 FPS. Soms dropt de game gewoon even 60 frames. Het wordt nooit een probleem omdat je boven de 90 nog altijd lekker zit, maar het is wel raar om te zien. Andere games draaien zeer stabiel, zoals Sea of Thieves. Nooit echt grote drops. Een game als Rust heeft soms weer drops van 140 naar 100 FPS. Vind het nogal wat, even 40 frames droppen. Pubg was bij mij het ergste, maar inmiddels dankzij die 9600k draait hij heel stabiel op 160+ Fps