Review: F1 2020

Het is een bewolkte zondag in het virtuele Melbourne, Australië. Je zou bijna verwachten dat regen ieder moment uit de hemel gaan neerdalen. Voordat je ook daar maar iets over kan zeggen, beginnen rode lampen aan te springen om op een onverwacht moment over te springen naar het groene licht. Zo onverwacht dat ik mijn start verprutste.

Vanaf de vierde plek teruggezakt naar de zevende. Na enkele rondjes weet ik mijn ritme te vinden, al is dat wel vanaf een tiende plek. De eerste mogelijkheid komt naar voren om naar binnen te gaan, maar ik wacht voor nu geduldig af. Een juiste beslissing, zo blijkt, wanneer een rondje later Latifi zijn auto tegen de muur parkeert. De safety car wordt naar buiten gebracht en ik maak de call om snel de pits in te duiken.

Van het een op de andere moment ga ik vanaf plek tien naar plek vier met een harde compound. Na enkele ronden realiseer ik me dat ik niet mee kan strijden met de eindstrijd op deze banden. Ondanks een niet al te grote voorsprong besluit ik toch naar binnen te gaan, tegen de strategie van mijn team in.

Ik val terug naar een zevende plek, maar de banden werken in mijn voordeel. Met nog tien ronden te gaan haal ik de nummer zeven in. Ronde voor ronde haal ik mijn tegenstanders in om in de finale een allesbeslissende klapper uit de delen en liefst twee auto’s gelijktijdig weet in te halen en uiteindelijk mijn racewagen mag parkeren bij het P2 bordje. Net niet gewonnen.

Dit was mijn eerste race in het nieuwe seizoen, maar ook eentje die mij gedurende de vele speelsessie het meest is bijgebleven. Waar races in het ‘echte’ Formule 1-seizoen nogal kleurloos kunnen zijn, blijft F1 2020 op elk moment spannend. Het daagt je uit, zorgt ervoor dat je strategisch moet denken maar is vaak ook behoorlijk onvergeeflijk. Al had het net zo goed F1 2019 kunnen zijn.

Terug bij af

F1 2020 zit namelijk in een nogal lastig parket. Een sport als Formule 1 verandert, net als voetbal of basketbal, vrij weinig. Er is natuurlijk wel sprake van technologische ontwikkelingen in de Formule 1, wat ook terug te zien was in F1 2018 met de introductie van de ERS, maar daar haakt Codemasters nog niet echt op in.

Het ietwat controversiële DAS-systeem van Mercedes is bijvoorbeeld helemaal niet terug te vinden. Hoewel ik de keuze kan begrijpen, aangezien Mercedes het enige team is dat dit systeem gebruikt (voor het moment) en het volgend jaar ook nog eens illegaal is, is het toch behoorlijk jammer om deze techniek niet terug te zien in F1 2020.

Waar vorig jaar vooral nog werd gepronkt met de introductie van de Formule 2, lijkt ook deze feature weer van de baan af te zijn geschoten. De racewagens zijn nog wel aanwezig, maar deze zijn allemaal nog van het voorgaande seizoen.

Zandhappen op Zandvoort

Goddank kent het nieuwe Formule 1-seizoen wel twee nieuwe circuits. Hoewel ze in het echt voorlopig niet te bewonderen zijn, zijn het Hanoi-stratencircuit en Zandvoort gelukkig wel terug te vinden in F1 2020. Zelfs als echte Nederlander moet ik toch zeggen dat het Hanoi-stratencircuit een stuk leuker is om op te rijden dan Zandvoort.

Gigantische rechte stukken en een behoorlijk bochtig laatste sector vragen het maximale van je motor, racewagen en jou. Zandvoort is echter een heel ander verhaal. Veel bochten en weinig inhaalmogelijkheden typeren het circuit van Zandvoort. Je zou het bijna kunnen zien als een tweede Monaco. De uitslag in de vele races die ik heb verreden op Zandvoort waren nagenoeg direct op te maken na de kwalificatie. De veelal zeldzame keren dat ik enkele plekken ben gestegen is vaak het resultaat van alle hoop in de pitsstraat te vestigen en een undercut te maken. Al kan F1 2020 daar natuurlijk vrij weinig aan doen.

Race naar de sterren

De carrièremodus is met F1 2020 wel behoorlijk omgegooid. Natuurlijk kan je alleen als coureur carrière maken, zoals vorig jaar ook al het geval was, maar ook kun je nu het elfde team worden. Het maken van je eigen livery, logo en het kiezen van je teamkleuren zijn natuurlijk ontzettend leuk, maar nog veel interessanter zijn de vele ontwikkelingen naast de baan.

Als echte teambaas kies je zelf voor de motor en tweede coureur. Jawel, je bent de eerste teambaas die tevens coureur is, dat klinkt natuurlijk op het eerste gezicht fantastisch. Tot je de keerzijde van de medaille ziet. Je bent een teambaas die nagenoeg geen beslissingen kan maken over de andere coureur. Je kan geen strategieën doorvoeren, geen teamorders uitdelen en ervoor zorgen dat de wagens blijven draaien. Het zou een stuk mooier geweest zijn als het gewoon F1 Manager zou zijn geweest gecombineerd met de technologie van F1 2020.

Toch is deze modus zeker niet slecht te noemen. Het Research & Development (R&D)-proces heb jij nog steeds in handen en nu zelfs meer dan ooit. Je moet verschillende afdelingen ontwikkelen om upgrades nog beter te maken en sneller op de auto te plaatsen. Al staat daar wel een klein risico tegenover. Waar afdelingen van de voorgaande game weer terug zijn, is er ook een tweetal aan nieuwe afdelingen toegevoegd.

Marketing zorgt ervoor dat fans je gaan adoreren en zorgen ervoor dat sponsors aangetrokken worden. Want zonder geld kan je natuurlijk ook vrij weinig ontwikkelen. Saillant detail: alle sponsors waar je een contract mee hebt aangesloten, zijn terug te vinden op je wagen en racepak.

Daarnaast is er nog de afdeling die alle zaken rond het personeel afhandelt. Je hebt in F1 2020, zoals eerder gezegd, de mogelijkheid om de tweede coureur te kiezen. Maar aan het begin van het seizoen heb je niet genoeg geld om bijvoorbeeld meteen te gaan voor Max Verstappen of Lewis Hamilton. Je moet klein beginnen om groots te eindigen. Er zit zeker geen klein prijskaartje aan verbonden. Hoewel de afkoopsom misschien niet schrikbarend hoog zijn, zoals prijzen in de voetbalwereld, zijn de loonkosten wel immens hoog. Zeker wanneer je realiseert dat deze kosten op jaarlijkse basis betaald moeten worden, krab je nog wel even een keer achter de oren om misschien toch eerst een goedkoper alternatief binnen te hengelen.

Technische mankementen

Waar het ‘echte’ Formule 1-seizoen was uitgesteld vanwege de coronacrisis, was het ook beter geweest als Codemasters nog heel even had gewacht met het uitbrengen van F1 2020 om de laatste paar zaken nog te polijsten. Framedrops, verbindingsproblemen en ontiegelijk veel bugs dragen allemaal een steentje bij aan het neerhalen van de speelervaring voor mij.

Het grootste probleem met F1 2020 zijn misschien nog wel de laadtijden. Die zijn echt immens lang. Het duurt bijna een volledige minuut voordat je bent ingeladen, waarbij het scherm ook nog eens op zwart staat. Ik dacht in eerste instantie serieus dat mijn televisie was uitgesprongen.

Het probleem is dan ook nog eens dat dit bij ongeveer ieder klein wissewasje gebeurt. Het inladen van de vrije training, of het simuleren hiervan, het inladen van de kwalificatie en natuurlijk het inladen van de race. Dan spreek ik nog niet eens over de wachttijden wanneer je aan een multiplayer-sessie wilt meedoen.

Conclusie

F1 2020 laat mij met behoorlijk veel gemengde gevoelens achter. De game an sich behoort tot de top. De grafische kwaliteit spat er vanaf en het voelt zo ontzettend lekker aan wanneer je iemand inhaalt. Al wordt dit op sommige momenten ook gauw weer verpest door framedrops en bugs. Samengaand met de laadtijden en de vele verbindingsproblemen die zelfs terug te vinden zijn wanneer je een simpele foto wilt maken van een eerder gereden race.

Aan nieuwe content doet Codemasters zeker wel wat. Met de komst van het Hanoi-stratencircuit en natuurlijk het circuit van Zandvoort kun je voorlopig weer genoeg tijd in de game steken om deze racebanen te beheersen. De behoorlijk grote vernieuwing in de carrièremodus is ook een uitstekende zaak. Al had ik het persoonlijk liever op een geheel andere wijze gezien, waarbij je geen coureur van je eigen team bent maar meer fungeert als een echte teambaas.

Toch laat Codemaster het bij andere zaken ook weer liggen. De Formule 2 van vorig jaar is letterlijk nog steeds de Formule 2 van vorig jaar. Ook het DAS-mechaniek van Mercedes is niet terug te vinden in F1 2020 en het voelt vooral nog hetzelfde aan als vorig jaar. Wanneer het circuit van Zandvoort, het Hanoi-stratencircuit en de grote toevoeging aan de carrièremodus je vrij weinig uitmaakt, doe je er misschien beter aan om voor nu nog even de game in de pitsstraat te laten liggen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Als vanouds
  • Uitdagend
  • Grafisch pracht
  • Zandvoort en Hanoi-stratencircuit
  • My Team

Wat is NOT

  • Laadtijden en andere problemen
  • Geen 'nieuwe' Formule 2
  • Gemis DAS-systeem

7.5

  1.   
    BozeBever's avatar

    Goede review Sander waar ik mij volledig in kan vinden. Ook het cijfer.

    F1 2020 is een goede game en speelt prima als arcaderacer weg. Codemaster is in mijn optiek echter al een paar itteraties aan de luie kant. Enkel met nieuwe banen, nieuwe coureurs en okay, nu ook een nieuwe gamemode kom je er tegenwoordig niet meer. (EAs sportreeksen helaas daargelaten).

    Dit spel, noem het zeker geen sim, ontbreekt in mijn optiek iets essentieels en dat is VR support. Laadtijden kan ik overheen stappen, geen nieuwe formule 2 autos ook, maar raceliefhebbers zijn de laatste tijd zo heerlijk gemaakt met de pracht en praal van VR, dat het zonde is dat codemaster daar niets mee doet. Ze hebben bijna het monopolie op Arcade racers die ook VR ondersteunen, maar doen er met deze serie helemaal niets mee. Dat is zonde.

    Overigens Zandvoort is een heerlijke Hotlap-baan geworden. Racen is het echter rampzalig.

  2.   
    Snowcore's avatar

    Goede review.

    Moet nog 2 dagen wachten voordat ik hem kan spelen,hoop dat ze volgend jaar ook echt iets aan de force feedback gaan doen in de game zodat het steeds minder arcade wordt.

  3.   
    KeesMommaiseenbaas's avatar

    Ik vind ‘m erg lekker spelen en fijn rijden. Ook in vergelijking met games als Project Cars 2 etc. Wanneer je de game op Pc speelt dan is er veel minder sprake van laadtijden. Dus de pc gamer mag er in mijn ogen zeker 0.5 punt bij optellen.