PlayStation krijgt boete van 3,5 miljoen voor misleiding

Sony Europe (waar de Australische tak een onderdeel van is) is voorzien van een fikse boete van 3,5 miljoen dollar voor het misleiden van Australische kopers. Dit besloot een rechter in Australië nadat de Australian Competition and Consumer Commission een rechtszaak aanspande namens vier klanten.

De Australische rechter bevond Sony schuldig aan “het geven van foutieve en misleidende informatie op de website”. Ook zou de Australische consumenten-wet niet zijn nageleefd. Sony heeft vier klanten geweigerd hun geld terug te geven nadat ze zogenaamde “faulty”-games hadden gekocht via PlayStation Network. Sony Europe weigerde een refund omdat de game al was gedownload of omdat de klanten de aankoop langer van veertien dagen geleden hadden gedaan. Het weigeren van een restitutie is in strijd met de Australische consumenten-wet. De vier klanten hebben dus hun gelijk gekregen.

“Consumer guarantee rights do not expire after a digital product has been downloaded and certainly do not disappear after 14 days or any other arbitrary date claimed by a game store or developer. Consumers who buy digital products online have exactly the same rights as they would if they made the purchase at a physical store.”

Ook heeft Sony schijnbaar de wet overtreden toen er één klant werd gezegd dat enkel de ontwikkelaar restituties kan geven, terwijl een andere klant het moest doen met het terug krijgen van het bedrag in store-credit. Volgens de wet in Australië hebben consumenten gewoon recht op een teruggave van hun geld en hoeven ze geen genoegen te nemen met store-credit.

Welke defectieve games zijn aangeschaft door de vier kopers is onbekend. Sony Europe moet naast de boete ook een deel van de kosten van de rechtszaak betalen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren