Epic Games moest Unreal Engine aanpassen vanwege snelle PS5 SSD

Er is al veel over gesproken: de bloedsnelle SSD die straks de opslagruimte vormt van de PlayStation 5. Ontwikkelaar Epic Games lijkt behoorlijk verliefd op de nieuwe hardware en toonde vorige maand vol trots de Unreal Engine 5. De demo van deze next-gen engine werd in real time op een PS5 gedraaid.

Niet alleen de nieuwe processor en nieuwe grafische architectuur vielen in de smaak. Epic Games was vooral enthousiast over Sony’s unieke SSD-technologie. Als we de PlayStation 5 versus Xbox Series X bekijken, valt op dat de doorvoersnelheid van de PS5 SSD ongeveer het dubbele zal zijn. Volgens Epic Games moest men zelfs de code van de Unreal Engine 5 aanpassen om mee te kunnen komen met de snelheid van de SSD in de PlayStation 5.

Nick Penwarden van Epic Games vertelde dat die snellere verwerking van data een grote impact kan hebben op hoe ontwikkelaars games maken en bijvoorbeeld omgevingen opbouwen:

The PlayStation 5 provides a huge leap in both computing and graphics performance, but its storage architecture is also truly special. The ability to stream in content at extreme speeds enables developers to create denser and more detailed environments, changing how we think about streaming content. It’s so impactful that we’ve rewritten our core I/O subsystems for Unreal Engine with the PlayStation 5 in mind.

We moeten nog iets langer wachten op meer concrete beelden en informatie van aankomende PS5-games. Een gepland PS5 evenement voor vandaag werd onlangs geannuleerd vanwege de maatschappelijke rumoer en protesten in de Verenigde Staten.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren