Review: Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons is Mojang’s action RPG variant van Minecraft, die zich het meeste laat vergelijken met een game als Diablo 3. Levelen, gear verzamelen en Dungeons clearen, maar dan Minecraft. De game is een visueel pareltje, de gameplay is leuk, maar ietwat repetitief en de RPG-elementen zijn briljant ingevoerd. In deze review vertel ik je graag hoe ik de game ervaren heb.

De wereld, herkenbaar en mooi

De eerste keer dat je Minecraft Dungeons opstart valt je meteen op dat de game prachtig en herkenbaar is. Je ziet de grasblokken, karaktermodellen en alle kleine details die je kent uit de originele game. Tegelijkertijd valt op dat de lichtinvallen en de schaduw er veel mooier uitzien. Je kunt het vergelijken met de originele game, maar dan met de bekende shader packs.

Naast het feit dat de game er grafisch goed uitziet, is het ook belangrijk dat de wereld goed in elkaar zit. De wereld bestaat grofweg uit twee omgevingen, waarvan de eerste je thuisbasis is. Vanuit je thuisbasis kun je verschillende levels kiezen om te spelen, maar ook kun je bij twee verschillende handelaren gear verkrijgen, in ruil voor emeralds die je vindt in de levels. Dit systeem voelt erg simpel en afgeraffeld. Het handelen werkt namelijk zo: jij betaalt een X-hoeveelheid emeralds in ruil voor willekeurige uitrusting. Bij de ene handelaar krijg je wapens of armor, bij de andere handelaar kun je artifacts krijgen, wat magische aanvallen zijn. Denk bij dit laatste aan bijvoorbeeld een grote energie-explosie die je kunt gebruiken als je omringd bent door tegenstanders. Verder is er, voor zover ik kon zien, niet veel meer te doen in de thuisbasis, wat in mijn optiek een gemiste kans is.

Dan de genoemde levels, die in diezelfde thuisbasis worden gestart. Ze starten ieder met een korte cutscene waarin de sfeer wordt gezet. Van dorpen en kastelen tot grotten en tombes, alles wat je kent uit Minecraft komt voorbij. De levels zijn deels randomly generated, het begin en het einde staan vast, maar alles daartussen kan veranderen. De levels zijn ook op verschillende moeilijkheidsniveaus te spelen. De eerste paar levels zul je op niveau 1 spelen, maar naar mate je betere uitrusting vindt, kun je de nog niet voltooide levels op hogere niveaus gaan spelen. De levels kun je dan dus ook op jouw eigen volgorde spelen, het spel maakt de levels die je als laatste speelt automatisch uitdagender. Op welk niveau je een level kunt spelen, wordt bepaald aan de hand van jouw power level, een geweldig alternatief op het klassieke level-systeem.

RPG, creatief versimpeld

Zoals gezegd wordt het niveau waarop je levels kunt spelen bepaald aan de hand van jouw power level. Je power level is het gemiddelde van de kwaliteit van al jouw gear. In Minecraft Dungeons heb je vier typen uitrusting: je armor, je boog, je melee wapen en ruimte voor drie artifacts. Een systeem wat in mijn optiek meer organisch (daar istie dan) aanvoelt dan een standaard level-systeem. Het vinden en/of upgraden van gear verbetert jouw statistieken, en dus ben je sterker. Dit is in mijn hoofd veel logischer dan de meeste RPG’s waarin je soms uitrusting vindt die je niet kunt gebruiken, omdat je nog niet op het juiste level bent. Dit voelt (de laatste tijd) aan als onnodig verlengen van gameplay en om je buiten bepaalde gebieden te houden omwille van het verhaal. Dit laatste voelt heel erg 2010’s, het is tijd voor iets nieuws. De nieuwe Assassin’s Creed game, Valhalla, krijgt ook een power-level systeem, laten we hopen dat deze trend doorzet.

Hoe hoger het niveau waarop je een level speelt, hoe groter de kans dat je betere gear vindt, het loont dus om jezelf uit te dagen. En uitdagend is het, in de meeste levels zitten best pittige eindbazen en soms ben je omringd door meer dan 50 tegenstanders. Dit laatste voelt met vlagen een beetje standaard. Ikzelf vind het jammer als een game ‘uitdaging’ introduceert door simpelweg de speler te bombarderen met tegenstanders. Toch moet ik toegeven dat in Dungeons het heel bevredigend kan zijn om een hele groep skeletons weg te blazen.

Vechten, nieuwe vijanden, bekende wapens

Net als de omgeving zijn de meeste vijanden meteen te herkennen uit de originele Minecraft. De skeletten, de zombies, de creepers, ze komen allemaal voorbij. De vijanden hebben ook bijna allemaal een bepantserde versie, ook dat kennen we uit Minecraft. Naast de sterkere versies van bekende vijanden, zijn er ook een veel nieuwe vijanden. Zo heb je magiërs die zombies kunnen spawnen, maar ook magiërs die andere vijanden een stuk sterker kunnen maken. Naast alle monsters en magie, zijn er ook Illagers. Dit zijn volgelingen van de Arch-Illiager, de antagonist van het spel. Ook in deze groep zijn er diverse soorten, kleine soldaatjes met zwaarden, grote jongens met bepantsering, boogschutters, alles komt voorbij. Het toffe aan het aantal varianten, is dat zij ieder een eigen set aan animaties en aanvallen hebben. Zo is niet iedere boogschutter hetzelfde, en ook niet elke magiër.

En dan de manier waarop je die tegenstanders de nether instuurt, dat voelt minder divers. Zoals aangegeven kent Minecraft Dungeons slechts vier gearslots, wat erg simpel aanvoelt. Dit laatste voelt echter als een verademing, omdat je op deze manier makkelijk overzicht houdt van je gear. Vind je een nieuw melee-wapen, dan is het simpelweg het power-level vergelijken en door. Je hoeft dus niet eindeloos keuzes te moeten tussen nuances die later in de game een grote impact kunnen hebben. Dat gezegd hebbende, kent Minecraft Dungeons wel verschillende wapentypes met ieder hun voordeel. Deze verschillen zijn echter meer om de gameplay een beetje verfrissen, het power-level van de uitrusting blijft het belangrijkst. De verschillende wapen-types kennen we uit andere RPG’s. Denk aan tragere melee-wapens die meer schade toedienen aan je tegenstander versus een sneller wapen wat minder schade berokkent. Voor de bogen geldt hetzelfde. Dan zijn er nog de artifacts, een soort speciale aanvallen. Enorme energie-explosies, vuurpijlen, een hoorn waarmee je tegenstanders wegblaast en nog veel meer.

Tot slot de enhantments, een bekend onderdeel uit Minecraft. Net als de gear-slots voelt dit systeem simpel, maar verfrissend aan. Elk wapen kan maximaal drie en minimaal één enchantment dragen. Hoeveel het wapen er kan dragen, is compleet willekeurig. De soorten enchantements die je kunt toevoegen zijn ook compleet willekeurig. Op elk slot kun je kiezen uit maximaal drie type enchantements, eenmaal gekozen, kan je het niet meer wijzigen voor dat slot. In andere woorden, ieder stukje gear heeft maximaal drie enchantments, welke enchantments je kunt toevoegen is willekeurig, eenmaal gekozen, kan je niet meer terug. Je levert dus aardig in op controle, maar krijgt er een hoop overzicht voor terug. Het upgraden van je wapens bestaat uit het maken van snelle keuzes, en niet een ingewikkeld systeem met recources. Kiezen tussen wapentypes is eerder een behoefte aan nieuwe animaties, dan een weloverwogen keuze in speelstijl. Dit maakt de RPG-elementen in Minecraft Dungeons lekker overzichtelijk en toegankelijk.

Je levert dus aardig in op controle, maar krijgt er veel overzicht voor terug. Het upgraden van je wapens bestaat uit het maken van snelle keuzes en niet een ingewikkeld systeem met recources. Kiezen tussen wapentypes is eerder een behoefte aan nieuwe animaties, dan een weloverwogen keuze in speelstijl. Dit maakt de RPG-elementen in Minecraft Dungeons lekker overzichtelijk en toegankelijk.

Hoe Minecraft is deze Minecraft?

Op het uiterlijk na, nauwelijks. Het verhaal is gebaseerd op de NPC’s die je tegen kunt komen in de originele Minecraft-wereld, maar daar houdt het ook op. Natuurlijk zijn alle elementen uit de game geïnspireerd uit de MC-wereld, maar het voelt eerder als een actie-RPG in een MC-sausje. Qua gameplay zit er vrijwel niets uit de normale Minecraft in de game. Er zit bijvoorbeeld helemaal geen bouwelement in de game, iets wat het origineel natuurlijk uniek maakt.

De game bevat wel, net als het origineel, lokale co-op, wat ik alleen maar kan toejuichen. Je speelt tot vier spelers op één console vanaf de bank spelen en dat wil ik meer zien! De game leent zich perfect voor co-op, de ene speler kan op afstand de tegenstanders belagen met pijlen terwijl de ander erop afstormt met zijn zwaard.

Minecraft Dungeons is een game die visueel herkenbaar is, maar weinig Minecraft-eske dingen doet. Het aantal type vijanden is tof gedaan en de RPG-elementen zijn op een creatieve manier versimpeld. Hierdoor is de game toegankelijk en niet al te ingewikkeld. Het verhaal is leuk bedacht het feit dat je de levels op een eigen volgorde kan spelen voelt (op een positieve manier) arcade-achtig aan. De toegankelijkheid van de game komt ook goed uit in de lokale co-op, je hoeft geen hardcore gamer te zijn om dit spel samen te kunnen spelen.

Kortom, Minecraft Dungeons is een korte, maar verfrissende RPG-ervaring.

• RPG creatief versimpeld...
  • Replay value...