Review: 51 Worldwide Games

We gaan aan de slag met bordspelletjes, maar laten hierbij wel de spelletjeskast ongeschonden. Hoe dit kan? Door de komst van 51 Worldwide Games van Nintendo. In plaats van het stoffige dambord pakken we onze Nintendo Switch erbij. Nooit meer missende schaakstukken of kapotte tafelvoetbal-tafels. Gewoon, digitaal. Is dit ‘het nieuwe normaal’ van spelletjesliefhebbers? We hebben het voor je getest in deze review!

Voor ieder wat wils

Zoals de titel al wel een béétje verklapt, zijn er op deze digitale spelletjestafel 51 verschillende games te vinden. Het gaat hier om spelletjes die geen handelsmerk of duidelijke eigenaar hebben. Wat je niet gaat vinden zijn dus games als Monopoly of Uno. Wat je wel gaat vinden zijn 51 andere spelletjes zoals bijvoorbeeld schaken, vier op een rij, backgammon, solitaire, blackjack en mahjong. Het begrip ‘spelletjes’ is hierin vrij breed genomen door Nintendo, want schijnbaar behoren zelfs vissen en piano spelen tot een ‘worldwide game’. Was de inspiratie halverwege op of is mijn definitie van een game anders dan die van Nintendo?

Of je nu houdt van kaartspelletjes, bordspelletjes, sport of meer een fan bent van barspelletjes zoals darts of pool, er is voor ieder wat wils. Er zullen ongetwijfeld spelletjes tussen zitten waar je niet bekend mee bent, maar het is zeker de moeite waard om ook die games even uit te proberen. Dat je niet bekend met de spelregels bent is geen probleem, want Nintendo heeft twee virtuele poppetjes die je op hun cringiest de basis uitleggen.

Ze maken flauwe grapjes die een kleuter waarschijnlijk al niet meer kan waarderen, waardoor de kans groot is dat je deze twee zo snel mogelijk wilt wegklikken. Ook dit is geen probleem, want je kan zelf de uitleg nog eens bekijken op het scherm of gewoon beginnen en as you go tips en hulp ontvangen als je even de draad kwijtraakt. Dat laatste was voornamelijk mijn strategie, want goddamn wat waren die poppetjes kut, zeg.

Welkom bij 51 Worldwide Games, bent u eenzaam?

De games kunnen samen gespeeld worden op één systeem door middel van touchscreen of gewoon door in de tv-modus twee Joy-Cons aan twee personen te geven. Ook is er de mogelijkheid om samen te spelen op twee verschillende systemen. Dit kan online, maar ook lokaal. Om het lokaal te spelen moet één van de twee de game hebben aangeschaft. Vervolgens kan de ander in de eShop een gast-versie van de game downloaden.

Op deze manier heb je ieder lekker je eigen scherm en dit is ideaal, want spelletjes als airhockey spelen op één touchscreen met twee dikke wijsvingertjes is voor niemand fijn. Het apparaat schuift de hele tafel over en door je dikke vinger kan je de puck niet eens meer zien. Nee, met z’n tweeën op één Nintendo Switch-scherm geeft misschien wel dat ‘gezellige’ spelletjes gevoel, maar dit had absoluut niet mijn voorkeur.

Ben je nou in thuisisolatie of ben je gewoon een oude, eenzame vrijster (katten optioneel) net zoals ik? Dan kun je de games ook gewoon tegen de computer zelf spelen. Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden, dus ook als je een game onder de knie hebt, maakt je niet-bestaande tegenstander je het nog moeilijk.

Als je toch de voorkeur geeft aan het spelen tegen een bestaand iemand, maar je kent verder niemand die het leuk vindt om virtueel te honkballen, kan je altijd nog de online modus aan slingeren. Je kan spelen met vrienden door een lobby te maken, of gewoon random iemand zoeken.

Nintendo staat niet bepaald bekend om zijn geweldige online-functies, maar tijdens mijn online avonturen heb ik geen last gehad van verbroken verbindingen of lange wachttijden tussen beurten in. Het is zeker goed te doen wanneer niemand in je omgeving met je wil spelen. Voor de online-modus is er overigens natuurlijk wel een Nintendo Switch Online-abonnement nodig.

Scandinavische Henrik houdt van alleen spelen

Om de 51 spelletjes in categorieën in te delen zijn er poppetjes op een wereldbol geplaatst. De poppetjes zijn allemaal voorzien van locatie en naam en hebben ieder een categorie die ze je laten zien. Zo houdt de Scandinavische Henrik enorm van spelletjes die hij alleen kan spelen en Australische Nicholas prefereert spellen om mee te nemen. Doe met deze info wat je wilt…

Nu heb ik zelf niet zo zeer de behoefte om de spelletjes in categorieën te zien, want ik ga gewoon de 51 games langs totdat ik iets zie wat ik wil proberen of spelen. Maar het kan handig zijn om bijvoorbeeld te zien welke spellen alleen gespeeld kunnen worden als je zo’n grote loner bent dat je ook niet tegen een NPC wilt spelen. Voor mij persoonlijk voegt de wereldbol met onder andere Ricardo, Rita en Olivia niet zoveel toe en lijkt het meer een rechtvaardiging voor het ‘worldwide’ in de titel.

De game biedt 51 spelletjes waaronder gokspelletjes, sportspelletjes en oude ‘gewone’ bordspelletjes. De spellen zijn divers zodat er voor iedereen wel wat bij zit. Dat je kan spelen tegen de computer is ideaal voor mensen die van spelletjes houden, maar gewoon geen waardige tegenstanders kunnen vinden. De online functie werkt naar behoren en is leuk als er straks genoeg mensen op de servers zijn om mee te spelen. Ook ideaal om je kroost koest te houden op de achterbank terwijl je in de auto naar Frankrijk zit. De prijs van €40,- is aan de dure kant, maar als bordspelletjes hélemaal jouw ding zijn, dan wil je deze in je collectie hebben.

• Spelletjes zijn divers
  • Zowel samen als alleen spelen
  • Online functie