Review: Mafia 2: Definitive Edition

Vorige week werd door 2K Games Mafia Trilogy aangekondigd, een bundel met daarin alle Mafia-games die tot nu toe verschenen zijn, maar dan in opgepoetste versies. Wij mochten direct al aan de slag met Mafia 2: Definitive Edition en dat was een welkome verrassing!

Toen het origineel in 2010 verscheen draaide mijn Xbox 360 overuren en het was vooral het meeslepende verhaal dat me aan het puntje van mijn stoel gekluisterd hield. Jij kruipt in de huid van Vito Scaletta als de game begint in de Tweede Wereldoorlog. Vanwege een verwonding word je vanaf het front in Italië teruggeroepen naar de Verenigde Staten. Terwijl de oorlog nog woedt, begin je aan het avontuur om een belangrijk persoon te worden binnen de Italiaanse mafia in Empire Bay. Vito, welkom terug.

Voor de duidelijkheid

Voordat we beginnen met het bespreken van de game wil ik even een aantal dingen verduidelijken over deze remakes / remasters. Er is namelijk wat onduidelijkheid over welke behandeling de drie games krijgen. Voor de duidelijkheid:

Mafia 1: Wordt volledig opnieuw gemaakt. Deze remake zal in september verschijnen. (39,99)

Mafia 2: Blijft dezelfde game, maar krijgt een behandeling die het grafisch naar het nu moet halen. De game is nu verkrijgbaar. (29,99)

Mafia 3: Blijft dezelfde game, maar krijgt een behandeling die het grafisch naar het nu moet halen. De game is nu verkrijgbaar. (29,99)

De Mafia Trilogy is als bundel verkrijgbaar voor 59,99. Ook kun je na het aanschaffen van één van de games upgraden voor die prijs.

Bij Gamersnet geven we geen cijfers aan remasters (opgepoetste games), wel aan remakes (volledig opnieuw gemaakte games). Wil je ons oordeel weten over Mafia 2? Check hier de volledige Mafia 2 review uit 2010.

Welkom terug in Empire Bay

Tot zover de plichtplegingen, tijd om in Mafia 2: Definitive Edition te duiken. Bij het opstarten van de game besef ik me direct hoeveel uren ik in Empire Bay heb gespendeerd toen de game oorspronkelijk verscheen. Mafia 2 is volgens velen de sterkste game uit de serie en dat heeft vooral te maken met het verhaal dat verteld wordt. Je begint de game in Italië als je namens de Amerikanen oorlog voert tegen Mussolini en zijn troepen. Het is een korte missie, maar laat wel zien dat we een verhaal gaan beleven met een inleiding, een kern en een slot. De cutscenes hebben een behandeling gekregen waardoor ze er een stuk mooier uit zien en dat is vooral te merken aan de gezichtsanimaties. Deze zijn echt naar het nu gehaald en dat is knap.

Een veelgehoorde klacht van het origineel was dat de stad Empire Bay te weinig vertier bood buiten het hoofdverhaal om. Dit is natuurlijk nog steeds het geval, maar het was ook wel iets van die tijd. Twee jaar eerder verscheen GTA 4 en in die game was ook weinig te beleven buiten de hoofdquests; hetzelfde gold voor L.A. Noire, die een jaar later verscheen.

Toch heeft Mafia 2 nog steeds een eigen smoelwerk, niet alleen vanwege het verhaal, maar ook omdat er aantal heel opvallende gameplay-mechanieken aanwezig zijn. Zo kan bijvoorbeeld de benzine van je auto leeg geraken, waarna je moet tanken. Ook is het mogelijk om een boete te krijgen als je te hard rijdt. Het is enorm geestig om aangehouden te worden en zonder een vuurgevecht kan doorrijden. Na tientallen uren GTA 5 voelt dat een beetje vreemd, maar Empire Bay wordt daarmee wel neergezet als een realistische stad. Toch is er wel wat aan te merken op deze nieuwe versie, want er is nog wel behoorlijk veel pop-up te zien en dit was de kans geweest om de stad wat levendiger te maken. Dit is niet gebeurd, want vaak voelt de stad erg leeg aan.

Vooruitstrevend en ouderwets

Dan het verhaal, dat de tand des tijds zeker heeft doorstaan! Natuurlijk is het allemaal wat langzamer dan de games van nu. Zo dien je vaak lange stukken te rijden om weer bij een nieuwe missie te komen, maar het is zo goed verteld, dat je met liefde blijft doorspelen. Toch was het wel fijn geweest als ze wat verbeteringen hadden doorgevoerd die gamers van nu gewend zijn. Zo is de impact van de kogels in tegenstanders wel een beetje achterhaald, terwijl de impact in de omgeving zijn tijd ver vooruit was! Zo breken stukken muur af bij de inslag van kogels. Ook was een nieuw save-systeem geen overbodige luxe. Als je eenmaal tien minuten bezig bent in een missie en je gaat dood, dan moet je helemaal opnieuw beginnen, iets wat we niet meer gewend zijn in games van tegenwoordig en gelukkig maar.

Het was een pure verwennerij om weer aan de slag te mogen met Mafia 2. Het verhaal achter de game staat tien jaar na dato nog steeds als een huis en ik was bijna vergeten hoeveel ik de game indertijd heb gespeeld. Ik wist bepaalde routes nog en dat maakte een terugkeer naar Empire Bay een prachtig avontuur. De game is natuurlijk niet helemaal opnieuw gemaakt en op sommige fronten voelt het soms wat gedateerd aan. Dan spreek ik vooral over de grotendeels lege straten, de impact van kogels bij tegenstanders en het gebrek aan voldoende save points. Dat gezegd hebbende, bevestigt mijn nieuwe avontuur wederom dat het prachtige verhaal ervoor zorgt dat Mafia 2 een parel van een game is. En zeker als je de gehele Mafia Trilogy-bundel koopt is de prijs zeer te rechtvaardigen.

1.

de verschillen van mafia 2 en de nieuwe mafia 2 zijn minimaal

2.