In-Depth preview: Rainbow Six Siege – Operation Steel Wave

Nu Operation Void Edge, het eerste seizoen in alweer het vijfde jaar van Rainbow Six Siege, tegen zijn eind aan loopt, is het de hoogste tijd voor Ubisoft om met de nieuwste plannen te komen voor het volgende seizoen. Operation Steel Wave brengt voor de laatste keer twee nieuwe operators met zich mee en herbouwt een map die goed bekend is bij de community.

Hoewel de coronacrisis er ditmaal voor heeft gezorgd dat de previewsessie van huis af aan moest gebeuren, weerhield dat mij zeker niet om helemaal los te gaan in de testversie met Ace, Melusi en natuurlijk de reworked House. In deze in-depth preview neem ik je mee langs alle belangrijke veranderingen die met het tweede seizoen naar Rainbow Six Siege komen.

Melusi

De eerste operator die ik wil bespreken is niemand minder dan de Zuid-Afrikaanse verdedigster ThandiweMelusiNdlovu, een beschermer van de natuur. In haar jongere jaren beschermde ze de dieren in het wildreservaat Ithala, toch vond ze dat ze nog niet over genoeg kennis beschikte om deze dieren te beschermen. Hierdoor voegde ze zich bij de South African National Defence Force om haar vaardigheden te verbeteren en uit te breiden, tot ze zwaargewond raakte tijdens een hinderlaag in de Centraal-Afrikaanse Republiek.

Nadat ze langzaam herstelde, vroeg ze aan het leger of zij anderen vrouwen wilde trainen om ook de dieren in het Hluhluwe-Imfolozi Park te beschermen. Ze werd leider van de Inkaba Task Force die betrokken was bij het opsporen, onderscheppen en surveilleren van stropers. Harry zag de potentie in haar, waardoor uiteindelijk Melusi besloot om toe te treden tot Team Rainbow.

De gadget ‘Banshee Sonic Defence’ van Melusi is net als Maestro’s Evil Eyes op elk oppervlak te plakken, je hoeft echter geen verdere inspanning te leveren om het apparaat werkende te houden. De sonische banshee-verdediging werkt namelijk alleen wanneer een vijand in het bereik van het apparaat staat.

Wanneer een vijand zich in deze situatie bevindt, maakt de gadget een soort brommend monotoon geluid dat zeer duidelijk te horen is van een afstand. Je weet praktisch gezien meteen of iemand zich in de ruimte bevindt met deze gadget. Daarnaast zorgt het er ook nog eens voor dat de vijand trager wordt, waardoor het ook nog eens een makkelijk doelwit is.

Hoewel je dus beter uit de buurt kan blijven van de Banshee Sonic Defence, zijn er natuurlijk wel mogelijkheden waarop je het apparaat kan slopen. Dat gaat alleen wel met grof geweld, letterlijk. Explosieven kunnen de gadget stoppen, maar een simpele tik met je mes doet ook al het werk. Het probleem met laatstgenoemde is echter dat naarmate je dichterbij komt, het geluid maar ook de vertraging toeneemt. In deze situatie kan je daarom ook beter operators als Ash, Kali, Twitch of Zofia gebruiken om snel van het nogal dodelijke apparaat af te raken.

Dodelijk is het zeker wanneer je realiseert dat Melusi een 3-speed, 1-armor operator is. Ze kan dus zo om het hoekje verschijnen en de laatste begroeting ooit aan je geven. Met een loden kogel afkomstig uit haar T-5 SMG of Super 90, welteverstaan. Daarnaast beschikt deze verdediger ook nog eens over een RG15 handpistool, een mobiel schild of impactgranaat.

Ace

De tweede operator die zich dit seizoen mag aansluiten bij Team Rainbow is niemand minder dan de Noorse HåvardAceHaugland, wie een zeer turbulent verleden kent. Geboren in een rustig, historisch dorpje had deze operator nooit een echte tegenstander. Hij was in alles het beste. Met diezelfde gedachte schreef hij zich in als medisch student, maar realiseerde al snel dat het niks voor hem was. Het militaire leven bleek uiteindelijk een betere keuze.

Ace voegde zich bij de Noorse strijdkrachten vanwege zijn verplichte diensttijd, daarna ging hij echter verder als Forsvarets Spesialkommando waarin hij deelnam aan een uiterst belangrijke reddingsactie waarbij hij het leven van Kali redde. Een aanbod om te werken voor Nighthaven kon hij dan ook niet afslaan.

Zijn gadget biedt echter behoorlijk wat zekerheid, in tegenstelling tot Ace zijn persoonlijkheid. S.E.L.M.A. bevat een stekel met daarin drie explosieven waarmee muren en luiken kapot kunnen worden gemaakt. Ace kan je dan ook zien als een echte hard breacher.

Wanneer je zijn gadget op een muur gooit, plant deze een strip met explosieven op de muur om vervolgens een klein stukje naar beneden te zakken en dit proces te herhalen, al zit hier wel wat tijd tussen voordat het volgende stuk kapot is. De grootte van de impact in de muur is vergelijkbaar met die van Hibana, maar gebeurt dus meer geleidelijk dan in één enkele keer.

Toch voelt S.E.L.M.A. in mijn optiek een beetje overbodig met de huidige line-up aan operators. In hoeverre kan je jezelf nog verdedigen als je tegenover Ace, Thermite, Hibana en Maverick moet opnemen in één team. Momenteel heb je praktisch alleen Bandit, Kaid en Mute om een directe counter te kunnen zijn tegenover deze operators, waarmee je dus al flink in de minderheid bent.

Daarnaast is er tijdens de Six Invitational begin dit jaar bekendgemaakt dat er een secondary gadget gaat komen waarmee aanvallende operators ook nog eens kunnen hard-breachen. Het voelt daarom niet bepaald als de goede weg om in te slaan, kijkende naar hetgeen wat de toekomst ook nog eens brengt.

Verder is Ace een uiterst solide keuze. Allereerst gezien hij een 2-speed, 2-armor operator is, maar ook zeker vanwege het arsenaal dat hij met zich meedraagt. Zo kan je kiezen tussen een AK-12 of M1014 al primair wapen en draag je ten alle tijden een P9-pistool mee. Als secondary gadget heeft de hard-breacher, nog meer doorbraak mogelijkheden. Zo beschikt hij over een Breach Charge en een rookgranaat.

Wat een villa.. uhh huis!

Operation Steel Wave kent daarnaast ook de verbouwing van een van de meest bekende maps in Rainbow Six Siege. House is de allereerste map die is getoond voor Rainbow Six Siege. In de loop der jaren is de map echter ietwat in verval geraakt, de ruimtes waren te klein en je kon nog maar weinig spreken over tactiek door de vele gadgets waarover de operators beschikken. Hoewel het even heeft geduurd voordat de vergunningen rond waren, is House nu eindelijk klaar om weer een stabiele map te worden. In de Quick Match-modi althans, de ontwikkelaars hebben er expliciet voor gekozen om House geen (un)ranked-map te laten worden. En dat is maar goed ook.

House kent een zeer grote uitbreiding op het oorspronkelijke huis, welke is gelokaliseerd aan de zuidkant. Nadat eerst ‘Kids bedroom’ het einde was van de muur, is er naast de slaapkamer nog een extra kamer gemaakt welke is verbonden met een compleet nieuwe trap. De map telt dan nu ook in plaats van twee, maar liefst drie verschillende trappen omhoog. Daarnaast beschikt de zuidkant ook nog eens over balkon, welke onder de naam ‘1V Achterverande’ gaat. Probeer dat maar eens in het heetst van de strijd te vertellen tegen je teamgenoten.

Waar je voorheen nog wel eens lekker kon peaken door het grote raam aan de noordkant, vlak boven de ingang, is deze ook vervangen voor een complete gang. Deze staat in connectie met het nog te verbouwen gedeelte, of het inmiddels gebouwde gedeelte en de badkamer. Het heeft maar liefst vijf jaar moeten duren, maar dan heb je uiteindelijk ook wat. De ruimte is namelijk omgetoverd tot de meisjesslaapkamer met daarin een zeer ruime kledingkast.

Op de begane vloer is de hal, die aangesloten zit aan de keuken, vervangen door een een grote muziekruimte. Dit is tevens één van de vier verschillende bombsites in de map. De infameuze pooltafel site is verwijderd en vervangen voor een bombsite op de meisjes- en jongens slaapkamer. Verder kan je nu vanaf twee kanten de zuidkant binnentreden en is de grote deur aan de noordkant dichtgemaakt.

De grootste veranderingen voor mij bevinden zich vooralsnog in de garage. Eén van de twee garagedeuren is vervangen door eentje die explosieven kan weerstaan, terwijl de ander nog steeds opengebroken kan worden met een explosief. Bijvoorbeeld van Ace. Het is nu ook een stuk leuker om de garage te verdedigen, gezien er ook nog eens een extra muurtje te vinden is en de auto’s ietwat tactischer neergezet zijn. Vanaf de begane grond kan je ook nog eens enkele explosieven van de garagedeur kapot schieten; de vloer boven deze breachable wall is namelijk soft.

Toch is de map aan de aanvallende zijde een hel. Wanneer de muziekruimte gekozen is, is het appeltje-eitje om de defuser daar te planten met een schild en een paar rookbommen. Logischerwijs gaat deze plek dan ook vrijwel niet gekozen worden. Er zijn te veel manieren voor de aanvallers om op die plek te winnen. De andere zit in de garage, deze plek is wat meer gebalanceerd dan de andere. Maar het meest verschrikkelijke vind ik altijd nog de twee verschillende sites die op de eerste etage bevinden.

Niet per se vanwege de ruimtes, maar eerder de manier hoe je precies moet binnenvallen. Hoewel er genoeg mogelijkheden zijn om binnen te komen, is het voor verdedigers ook ontzettend makkelijk om die plekken te verdedigen. Je kan natuurlijk wel via de trap gaan, maar de kans dat je op levendige wijze een veilige weg naar boven weet te vinden, is een behoorlijk klein.

Al met al vind ik House een geslaagde rework. Er was overigens ook niet veel nodig om het beter te maken dan het was. Hoewel ik hier en daar wat negatieve kanttekeningen zou neerzetten, kan dit in de toekomst vanzelfsprekend omslaan in iets positief. Ik heb simpelweg te weinig tijd op de map besteed om een daadwerkelijk antwoord hierop te krijgen. Maar wanneer ik zie hoe de map verder is aangepakt, ben ik nog steeds ontzettend blij met het eindresultaat.

Wat is dat voor geluid?

Mocht je dan echt geen weg naar boven kunnen vinden, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om voor operator Amaru te kiezen, die in Operation Steel Wave een buff van een behoorlijk kaliber krijgt. Je hoort haar pas daadwerkelijk komen op het moment dat het eigenlijk al te laat is. Ze is ontzettend snel binnen en je hoort het bijna niet. Ook kan ze naar boven gaan door een luik die nog niet is geopend met behulp van haar gadget, wat haar nog wat dodelijker maakt dan eerst.

In de preview van Operation Ember Rise benoemde ik al dat Amaru geen gigantische rol gaat spelen in een eventuele verschuiving van de meta, vooral vanwege de luidruchtigheid van de Garra Hook op dat moment. Nu dat vrijwel weg is genomen, durf ik eigenlijk wel de garantie te geven dat zij komend seizoen de meta zal gaan verschuiven. Helemaal op mappen die ietwat groter zijn, zoals Villa en Fortress.

Gelukkig heeft Ubisoft iets ontwikkeld waardoor het horen van een vijand je iets makkelijker afgaat en daarmee de buff van Amaru ook meteen balanceert. Enkele verdedigende operators hebben een sensoralarm gekregen. Vergelijkbaar met de gadget van Melusi, alleen dit keer wel gemakkelijk kapot te maken. Deze sensoralarm gaat eveneens af wanneer een vijand in de buurt komt van de secondary gadget, maar deze maakt de vijand niet trager. Het maakt ook een heel ander geluid dan de gadget van Melusi, waardoor het een stuk makkelijker is om te weten waar de vijand precies zit.

Castle, Caveira, Goyo, Oryx, Rook, Tachanka en Wamai krijgen allen zo’n sensoralarm, maar hebben daar zeker ook wat voor moeten inleveren. Zo hebben enkele operators diens kogelvrije camera of prikkeldraad verloren vanwege de nieuwe secondary gadget.

Yo Yo Yokai?

Met een nieuwe operation moet er natuurlijk ook weer een nieuw episch kostuum komen voor één van de al beschikbare operators. Ditmaal is Echo de gelukkige die zijn kledingkast mag aanvullen met een elite skin. Naast dat zijn outfit nu op een moderne samoerai lijkt, worden ook zijn Yokai drones en wapens omgetoverd naar deze stijl.

Toch is de elite skin voor Echo niet het enige nieuwe cosmetische verbetering voor Rainbow Six Siege met dit seizoen. Al vanaf het begin van de game heeft de game tal van skins voor alle verschillende wapens die beschikbaar zijn in de game. Maar niet voor de verschillende attachments die op een wapen zitten.

Ubisoft brengt met Operation Steel Wave dan ook verschillende skins voor de vele attachments die beschikbaar zijn in de game. Waarschijnlijk kun je deze attachment skins in eerste instantie alleen verkrijgen als prijs in een Alpha Pack. Momenteel heb ik alleen nog universele en behoorlijk saaie skins gezien, maar het zou mij persoonlijk niks verbazen als er enkele spectaculaire skins worden uitgebracht. Mocht iemand van Ubisoft dit lezen, voeg alsjeblieft Black Ice-skins toe voor de attachments. Alvast bedankt.

Competitieve overgang

Op het gebied competitiviteit gaat er ook een behoorlijke verandering plaatsvinden. Normaal gesproken is je rang gebonden aan de servers waar je op speelt. Wanneer je het hoogtepunt van Matchmaking Ranking (MMR) nagenoeg bereikte, gingen vele spelers op andere servers het opnieuw proberen om zo een hogere MMR te score. Hierdoor hopte ook veel hackers van de een op de andere servers, om zo het spelplezier voor anderen te bederven.

Ook Ubisoft heeft dit gemerkt en gaat dit nu proberen op te lossen met een andere manier dan je zou denken. Zo wordt de MMR-rating van iedereen over de hele wereld samengevoegd. Er is nu nog maar één leaderboard. Hoewel de rating van de Champions Rank hetzelfde blijft, heeft Ubisoft nu nog een extra voorwaarde toegevoegd om je echt tot kampioen van de game te mogen kronen middels je MMR. Je moet nu minimaal honderd(!) potjes hebben gespeeld in één seizoen om in deze rang te mogen komen. Wanneer je bedenkt dat een Ranked-game ongeveer 30 en 45 minuten duurt, ben je wel even bezig om dit te kunnen bereiken.

Aangezien de reworked versie van House alleen te spelen is in de Quick Match-modi, vindt er dit seizoen ook geen maprotatie plaats voor (un)ranked. Bij Quick Match verdwijnen echter Hereford Base, Fortress en Outback uit de rotatie, welke worden vervangen door Kanal, Skyscraper en Tower. Vanzelfsprekend verdwijnt de oude House-map voor de nieuwe.

Voorlopige conclusie:

De preview van Operation Steel Wave laat mij persoonlijk toch achter met positieve gevoelens. Melusi is een welkome aanwinst voor Team Rainbow, terwijl Ace zowel letterlijk als figuurlijk voor nog meer gaten in de verdediging gaat zorgen. Iets waar je enigszins zorgen om kan maken, aangezien je als verdediger zijnde op een gegeven moment nergens meer veilig bent. Toch voelen de operators alles behalve overpowered en zijn er weer genoeg mogelijkheden om met nieuwe tactieken te komen.

De buff van Amaru is misschien even wennen, maar uiteindelijk kan ook op haar gadget wel weer een tactiek worden gevonden om haar makkelijk te counteren. Tot die tijd gaat ze wel een doorn in het oog zijn van de verdedigende kant. Gelukkig denk Ubisoft mee en brengt een sensoralarm ook nog eens naar andere verdedigende operators, zodat je niet meteen helemaal overhoop geschoten gaat worden door bijvoorbeeld Amaru of Nøkk.

House is misschien geen map die in de competitieve sfeer gespeeld gaat worden, maar is wel een onwijs leuke map om zo nu en dan op te starten. Hoewel ik zelf niet bepaald fan ben van de bovenverdieping, voelt ook House behoorlijk gebalanceerd aan.

Afgezien van de gadget van Ace, ben ik al met al positief over hetgeen dat naar Rainbow Six Siege gaat komen met Operation Steel Wave. Naar alle waarschijnlijkheid gaat vandaag de testserver met het nieuwe seizoen live. Deze periode bedraagt ongeveer drie weken voordat Operation Steel Wave livegang krijgt. In de eerste week zijn Ace en Melusi alleen speelbaar voor spelers met een Year 5-pass. Na deze week zijn de operators beschikbaar voor een ieder die ze heeft gekocht met R6-credits of renown.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina