Ninja Theory onthult het experimentele Project: Mara

Hellblade-ontwikkelaar Ninja Theory heeft de smaak te pakken wanneer het om het uitlichten van mentale gezondheidsproblemen gaat. Naast Hellblade 2 en het eerder onthulde The Insight Project, heeft de studio aangekondigd met nog een experimentele game bezig te zijn, welke de naam Project: Mara draagt.

Volgens Tameem Antoniades – mede-oprichter van Ninja Theory – heeft Project: Mara een zeer specifiek doel, namelijk de speler introduceren met het concept van ware mentale terreur in een realistische setting. Gedurende de gehele game heeft de speler van doen met slechts één personage, welke zich ook nog eens te allen tijde op dezelfde locatie zal begeven. Om je al een beetje een idee te geven van Ninja Theory’s visie omtrent Project: Mara, heeft de ontwikkelaar een teaser trailer vrijgegeven.

Antoniades benadrukt in een korte blog post dat Project: Mara bedoeld is als een experimenteel project, waarbij men hoopt dat het de deuren kan openen voor een nieuwe manier van verhalen vertellen.

Project: Mara will be a real-world and grounded representation of mental terror. Based on real lived experience accounts and in-depth research, our aim is to recreate the horrors of the mind as accurately and realistically as possible. Project: Mara will be an experimental title and a showcase of what could become a new storytelling medium

Naast Project: Mara is Ninja Theory druk bezig met nog drie andere games, waaronder de sequel op het succesvolle Hellblade: Senua’s Sacrifice, waarin het mentale gezondheidsprobleem psychose de kern vormde. The Insight Project – welke eind oktober werd aangekondigd – probeert juist mentale problemen te behandelen en tegelijkertijd mentale gezondheid te verbeteren.

Omdat men bij Ninja Theory niet totaal de psychologische kant op wil, is een deel van de studio ook bezig met Bleeding Edge, een online multiplayer brawler. Zonder tegenbericht moet deze 24 maart verschijnen op de Xbox One en pc.

  1.   
    Daniel Z's avatar

    Erg goed dat Ninja Theory zich op het mentale thema richt. Het is een groot hedendaags probleem en ik hoop dat zij met deze games ook het taboe (deels) kunnen doorbreken, en dat de aandacht op mentale problemen kan helpen. Verder hoop ik dat de games, als de experimenten al als een game op console en pc verschijnen, toch uiteindelijk eveneens naar de PlayStation-platformen komen. Ik heb ontzettend genoten van Hellblade: Senua’s Sacrifice, dus ik wil de sequel heel graag spelen.

    Verder lijkt het erop dat de actrice die Senua in de Hellblade-games speelt, Melina Juergens, ook het acteerwerk verzorgt in Project: Mara, zo aan het gezicht te zien. Heel benieuwd wat er uit dit experiment rolt.

  2.   
    Patrick Meurs's avatar

    @Daniel Z: ik vond Hellblade ook heel tof en zeer gewaagd van NT, gezien zo’n setting al snel tot afkeer van een hoop gamers had kunnen leiden. Wat dat betreft wist Hellblade wel te bereiken wat EA’s Sea of Solitude ook trachtte, maar niet wist te bewerkstelligen.

    Het was mij inderdaad ook al opgevallen dat de persoon in de teaser verdacht veel van Melina wegheeft. Niet dat ik dat erg vind trouwens. Als Senua was ze ook uiterst overtuigend.

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Patrick Meurs: Denk dat dat wel nét even wat anders is. Sea of Solitude gaat (net als meer games/media) over depressies, waar Hellblade twee stappen verdergaat en volledig in psychoseterritorium duikt.

    Ziet er wel naar uit dat Ninja Theory de normalisering daarvan goed nastreeft. Goede zaak, al zal het lang niet voor iedereen geschikte titels opleveren.

    En zoals Daan al zegt; qua stem/gezicht lijkt het hier weer om Juergens te gaan. Op zich geen probleem, maar zou het wel jammer vinden als zij hun “one trick pony” wordt. Natuurlijk, ze heeft bakken met talent, maar is het misschien niet interessant om een ander een keer dit platform te gunnen? Al is het maar voor de verbreding van hun/haar horizon?