Superhot VR verdient 2 miljoen in een week

Voor veel mensen is VR nog altijd een ver-van-mijn-bed-show, dus kreten als “VR is dood” klinken in zo ongeveer elk gaming-hoekje van het internet. Echter, de verkoopcijfers van Superhot VR weerspreken dit: tijdens de feestdagen heeft deze shooter, die toch al een tijdje op de markt is, ruim 2 miljoen dollar opgeleverd binnen zeven dagen tijd. Daarbij gaat het om een gecombineerde omzet op PlayStation VR, Oculus en Steam.

Dat zijn natuurlijk indrukwekkende cijfers, zeker voor een VR-titel. De vraag is natuurlijk waar deze piek in verkopen aan ligt. Misschien zorgen dalende prijzen ervoor dat er steeds meer VR-headsets onder de kerstboom (of in de zak van Sinterklaas) komen te liggen. Of misschien willen mensen een opwarmertje voor Half-Life: Alyx. De aankondiging van laatstgenoemde heeft ongetwijfeld een interesse in virtual reality teweeggebracht onder pc-gamers.

Hoe dan ook, zo dood als VR soms lijkt, is het zeker niet!

  1.   
    Anoniem-1500893516's avatar

    Ik snap niet waar “VR is dood” vandaan komt, want ik ken steeds meer mensen met een VR headset.

    Op het begin was het erg duur, nadat de Rift onder de prijs van 400 euro kwam te liggen, gingen er steeds meer mensen aan wagen.

    Ik heb zelf ook een Rift en ik gebruik het regelmatig. Het aanbod groeit dagelijks en er zijn interessante dingen op de markt.

    Voor mij is het verre weg van dood, maar het is wel een gebied voor mensen die een eigen baan hebben of het geld kunnen spenderen. De gemiddelde persoon onder de 20 spendeert het geld liever aan een “next-gen” console waar ze misschien maanden voor hebben gespaard.

    Daarnaast is het aanbod het grootste op een PC, maar je moet ook een stevige PC hebben om VR games fatsoenlijk af te kunnen spelen. Ik heb een Ryzen 7 1800x met een GTX 1080 x+ van MSI en nog haal ik in sommige games geen 60FPS die je eenmaal nodig hebt anders krijg je motion sickniss.

  2.   
    mattioza's avatar

    @Anoniem-1500893516: Je hebt zeker een punt, VR is niet dood. Voor een 10-tal miljoen mensen is VR de afgelopen jaren heel erg belangrijk geworden. Al blijft het met deze aantallen nog meer een niche, maar cijfers tonen aan dat financiële VR-markt stelselmatig groeit en de grote bedrijven staan er achter. Dus we krijgen hiervan waarschijnlijk de komende jaren nog heel wat te zien.