Hideo Kojima’s P.T. bleek de stad Silent Hill al te bevatten

Het is inmiddels al vijf jaar geleden dat Hideo Kojima PlayStation 4-bezitters de stuipen op het lijf wist te jagen met P.T., maar dat betekent niet dat handige Harries onder ons zijn gestopt met het verkennen van diens broncode. De inmiddels befaamde Lance McDonald – die eerder al de nodige informatie uit P.T. wist te frummelen – heeft intussen nog wat ontdekt en deze keer is het een ontdekking van formaat.

McDonald lijkt aardig gefacineerd te zijn door P.T., en met goed recht. Waar hij al ontdekte dat Lisa – dat gedrocht van een mens (kan ze verder ook niks aan doen) – de gehele demo stiekem kreunend en kermend achter je aan hobbelt, heeft de techneut nu een manier gevonden om voet buiten de deur te zetten. En wat blijkt, Silent Hill – het beruchte spookstadje – bleek al voor een groot deel in de broncode van P.T. te zitten. Na wat geëxperimenteer wist McDonald het zelfs voor elkaar te krijgen om Silent Hill te verkennen.

De truc om dit te realiseren was de speler een tikkeltje te laten zweven, gezien er geen collision data beschikbaar is voor de wereld buiten de muren van het gevreesde huis. Toen McDonald daar de fix voor had gevonden ging er – vrij letterlijk – een wereld voor hem open, en eentje waar het gehalte aan detail merkwaardig hoog van is. Uiteraard kunnen we nog niet spreken van een volledig gepolijst Silent Hill gezien textures niet overal even high-definition zijn, maar voor een demo waar van gewaand werd dat deze alleen uit een alsmaar herhalend gangenstelsel bestond, is dit toch heel wat.

Deze ontdekking maakt het voor de fans van Silent Hill – die al vijf jaar in staat van rouw verkeren – alleen maar zuurder, wetende dat Kojima al flink wat tijd in zijn visie van het vervloekte stadje had gestoken. Laten we hopen dat Konami ooit nog bij zinnen komt en meer met de franchise doet dan er gokkasten van maken

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren