Spelers niet blij met nieuw verdienmodel Rocket League

Het internet vierde feest toen Rocket League-ontwikkelaar Psyonix aankondigde te gaan stoppen met lootboxes. Patch 1.70 verwijdert alle crates en keys en vervangt die door een winkel waar je credits kunt spenderen aan specifieke items. Ook kun je blauwdrukken craften. Echter, de vreugde lijkt behoorlijk voorbarig te zijn geweest…

De prijzen in de nieuwe winkel zijn namelijk bepaald niet mals. Voorheen kreeg je voor een prikkie in ieder geval íéts, of dat nu een zeldzaam item was of niet. Nu kan het echter zijn dat je 20 euro uitgeeft aan één voorwerp. Voor één euro heb je alleen nog het minst gewilde spul, maar zelfs dan moet je minimaal 5 euro uitgeven: Psyonix biedt geen kleinere bundels dan 500 credits aan.

Ook is het zo dat niet alle items in de winkel nieuw zijn; waar sommige auto’s voorheen voor enkele keys werden verhandeld, verkoopt Psyonix die nu voor bijna tien keer zoveel geld. Rocket League is geen free-to-play-game, maar met deze prijzen voorspellen veel spelers dat dit slechts een kwestie van tijd is.

Rocket League is eerder dit jaar overgenomen door Epic Games, waarvoor Psyonix al flink wat kritiek kreeg. Hoewel het natuurlijk niet gezegd is dat Rocket League er een milder verdienmodel op had nagehouden als Psyonix onafhankelijk was gebleven, zien we hier maar weer eens dat het Epic niet te doen is om consumentvriendelijkheid, maar om de keiharde knaken.

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Anoniem-1374999786's avatar

    Ik vind dit echt zo erg ik ben altijd een trouw Rocket League speler geweest en Epic Games heeft dat voor mij gwn verpest. Ikzelf ben altijd een groot trader geweest en ik denk dat beginnende spelers door het weghalen van crates veel moeite hebben om zelf spullen te bemachtigen en leuke spullen te traden

  2.   
    TekkieD's avatar

    Heeft dit dan ook echt invloed op het spel? Als dit alleen cosmetische spullen zijn zou ik zeggen /care.

  3.   
    Anoniem-1654499383's avatar

    Zelf maken de prijzen mij nog niet eens zo veel uit, dat is iets dat in de toekomst nog makkelijk kan veranderen, maar het traden is er ook niet handiger op geworden. Doordat ik heel wat uur in RL heb gestoken had ik heel wat crates verzameld. Voorheen kon ik al die crates tegen een klein aantal keys verhandelen. Nu is echter elke crate omgezet in een blueprint met een unieke waarde, waarvan ik de meeste aan de straatstenen niet kwijtraak.
    Het 1 voor 1 revealen van die blueprints kostte me ook nog eens ruim een uur, maar dat kwam ook deels door de overbelasting van de servers vlak na de update.
    Nu zit ik met zo’n 1000 common blueprints die niemand wil hebben. Ik kan ze ook niet allemaal zelf craften en voor trade-ins gebruiken want dat zou een vermogen kosten.
    Wat mij een goed idee lijkt is een optie om blueprints te vernietigen en daar een klein aantal credits voor te krijgen als vergoeding

  4.   
    Anoniem-1991799229's avatar

    Ik was een trouwe speler en nu de update is geweest denk ik van gvd want de vorige was veel leuker en nu is het gwn verpest en zo zouden er meer over denken

  5.   
    Anoniem-94869639's avatar

    @Anoniem-1991799229: ja zo denk ik ook

  6.   
    Anoniem-1943280636's avatar

    Uit een blauwdruk heb ik nu een mistery decal gekregen en moet er nu 2000 credits voor betalen om hem te krijgen hoe moet je uberhoudt credits krijgen of moet je die gewoon kopen