Review: Football Manager 2020

Jaap Stam kan erover meepraten. Als je als club goed speelt, is het te danken aan de exceptionele kwaliteiten van je spelers. Als de resultaten tegenvallen, dan is het echter de schuld van de trainer. Gezien de plek waarop we Feyenoord momenteel terugvinden op de ranglijst van de Eredivisie is het dan ook niet onlogisch dat het ondertussen Dick Advocaat is die langs de zijlijn staat. De Coolsingel is echter nog altijd verder weg dan ooit. In de hoop Feyenoord dit seizoen toch nog kampioen te zien worden, besloot ik dan ook maar om de in de virtuele voetsporen van Jaap Stam te treden met Football Manager 2020.

Paniek

Na een matige voorbereiding mocht ik op miraculeuze wijze aantreden in de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal (die dit seizoen toch echt tussen Ajax en PSV werd gestreden). Liever had ik hem niet gespeeld, want met 2-0 eraf gaan is geen ideale start van het seizoen. Nadat ik ook de kwalificatie voor de Europa League niet wist te overleven, ondanks twee wedstrijden domineren tegen een onbeduidende Zweedse club, begon de paniek toe te slaan. Gelukkig was de transferperiode nog niet ten einde en kon er vlak voor de transferdeadline nog een onvervalste paniekaankoop binnen gehengeld worden. Of nou ja, huren met optie tot koop. Want ook in Football Manager 2020 laat de financiële speelruimte van Feyenoord niet te over.

Maar dan toch werd er ineens een paar keer op rij gewonnen. Met de hakken over de sloot, dat wel. En ook niet bepaald tegen de beste ploegen uit de Eredivisie. De spelers begonnen echter langzaam maar zeker hun draai te vinden in de zorgvuldig door mij getweakte 4-2-3-1-opstelling. Wedstrijd na wedstrijd werd er beter gepresteerd, kansloze nederlagen in zowel de Klassieker als tegen PSV daargelaten. En zowaar, in de winterstop prijkte mijn Feyenoord ineens op een hoopvolle tweede plaats, slechts één puntje achter Ajax. Ook na de winterstop denderde mijn team door, ondanks vervelende blessures van sterspelers Toornstra, Vermeer en Senesi, en ineens was die eerste plek daar. Een onnodige uitschakeling in de kwartfinales van de beker tegen Fortuna Sittard bleek zo’n beetje het enige vlekje in de tweede seizoenshelft.

Net werken

De charme van Football Manager laat zich lastig uitleggen. Urenlang sleutelen aan je opstelling, tactiek en trainingsschema. Samen met je scoutingsapparaat de spelersdatabase doorspitten op zoek naar groeibriljantjes. Moeizame contractonderhandelingen, waarbij je spelers toch echt verbeterde contracten willen, maar het bestuur vasthoudt aan een salarisplafond. Spectaculair komt het allemaal niet over. Sterker nog, soms voelt het bijna als werken. Tegelijkertijd is het heerlijk om de perfecte opstelling in elkaar te knutselen. Of om, pak hem beet, Cambridge United van de Football League Two naar de Champions League te leiden.

Daar hoef je Football Manager 2020 echter niet voor te kopen. Daarvoor kun je immers in iedere Football Manager 2014, om maar wat te noemen, voor uit de kast trekken. Football Manager 2020 biedt echter genoeg nieuwe opties ten opzichte van zijn voorgangers om ook dit jaar weer de aanschaf te overwegen. Eén van de in het oog springende nieuwe features is het feit dat de clubbestuurders nu over een clubvisie beschikken. En daar heb je je als simpele manager natuurlijk maar naar te voegen. Hierbij kun je natuurlijk denken aan doelstellingen als het behalen van Europees voetbal, meedoen om de titel of simpelweg de competitie winnen. Ook de filosofie van je club blijkt uit deze visie. Zo kan er bijvoorbeeld van je verwacht worden dat je aanvallend en aantrekkelijk voetbal speelt, jeugdspelers de kans geeft of dat je vooral binnenlandse spelers in je selectie hebt. De visie van je bestuur is meerjarig, zodat je wat hebt om naar toe te werken.

Verwachtingsmanagement

Ook in de communicatie met je spelers moet je verder kijken dan alleen het huidige seizoen. Bij de contractonderhandelingen met spelers kun je namelijk aangeven wat hun ontwikkelpad is. Zo kan je een speler halen als doorbrekend talent, hem in het tweede seizoen de rol van selectiespeler toedichten en in zijn derde contractjaar tot belangrijke basisspeler maken, om maar wat te noemen. Uiteraard met bijbehorende financiële beloning. Fijn in het kader van verwachtingsmanagement, want zo voorkom je gemor van spelers die vinden dat ze nog niet genoeg aan spelen toe komen.

Ook kan je de speler zo wat beter overtuigen dat je hem niet verhuurt omdat je het niet in hem ziet zitten, maar omdat dit perfect past in zijn ontwikkelpad. Als die speler dan verhuurd is, kun je de ontwikkeling van hem, net zoals de spelers uit je B- en -19-elftal perfect bijhouden in het gloednieuwe ontwikkelingscentrum. Hierin kun je de ontwikkeling van je talentvolle spelers in één oogopslag checken en word je onder meer direct geïnformeerd over de beste kandidaten voor je eerste elftal. Dit helpt de informatie-overload die je (zeker als je een nieuweling in de franchise bent) wellicht ervaart, wat te stroomlijnen.

Football Manager 2020 doet eigenlijk precies wat je ervan mag verwachten. De game biedt de vertrouwd verslavende Football Manager-gameplay aangevuld met enkele nieuwe features. Toevoegingen als de clubvisie en het ontwikkelingscentrum bieden nieuwe accenten. Natuurlijk is ook de match-engine weer verder doorontwikkeld, zijn de spelersanimaties aangepast en ogen de wedstrijden op grafisch vlak weer een tikje fraaier. Al zal je een Football Manager-game nooit in huis halen vanwege de prachtige plaatjes. Grootse vernieuwingen hoef je in Football Manager 2020 niet te verwachten. De vraag is hoe erg dat is.

• Ongekend diepgaand en vertrouwd verslavend
  • Meer aandacht voor langetermijnplanning

• Wederom weinig revolutionair

8.0

Meer Football Manager 2020

1.
    Anoniem-1887825615's avatar

Sinds 2015 ben ik begonnen met football manager, al 5 jaar speel ik het spel met veel plezier. Elke jaar was even zoeken hoe het werkt, maar dan was het wel weer vernieuwend!

Dit jaar hebben ze o.a. het contract scherm aangepast. Dit is naar mijn mening een slechte verandering. Het gedeelte van beloftes is mooi en klopt, maar het daadwerkelijke contract aanbieden is veel onoverzichtelijker geworden. Dit is naar mijn mening jammer.