Spelers geven minder uit in games als Fortnite

Het is hét nieuwe verdienmodel voor videogames: microtransacties. Ondanks veel controverse omtrent loot boxes, blijft het voor veel games nog steeds en cashcow. Toch lijken er scheurtjes te ontstaan in het verdienmodel en dat merkt allereerste Epic Games, de makers van Fortnite. Gamers geven steeds minder uit aan de meest succesvolle game van het moment. In september is de 100 miljoen dollar niet eens behaald. Dat is natuurlijk nog steeds een aardige som geld, maar minder dan men gewend is bij Epic.

Vorige maand spendeerde acht procent van de gamers geld aan Fortnite en twee procent van de gamers spendeerde geld aan FIFA 20, Destiny 2 en Madden NFL 20.

Al deze cijfers komen van het bedrijf Superdata. Zij geven ook een analyse over de staat van microtransacties en zien dat er iets moet veranderen, omdat de trend dalende is:

“Despite generating $6.5B in PC revenue and $1.4B in console revenue in Q3 2019, in-game spending is failing to reach a sizeable portion of the gaming market. Half of gamers (51%) did not spend on additional in-game content in the past month despite major releases among microtransaction-heavy games such as FIFA 20 and NBA 2K20. Capturing the attention of those who do not spend on in-game content will require new and enticing solutions from publishers. Implementation is key, however, and game makers should be transparent in the ways they sell additional content.”

Volgens Superdata is verzadiging van de markt in zicht:

“Between loot boxes, battle passes, one-time booster packs and individual cosmetic purchases, there is no shortage of in-game monetization tactics. These strategies, however, are not enticing everyone to purchase additional content. Developers must seek out and identify the best approach for converting players to spenders or earning back player trust that was lost due to poorly implemented microtransaction models. Understanding the state of additional content spending is imperative for game publishers looking to implement such models in their own games. The success of microtransactions depends on game makers constantly iterating tried-and-true methods. While innovation is necessary in order to revive the stagnant market, effective monetization should never come at the expense of an enjoyable and fair game experience.”

Natuurlijk is een leven zonder microtransacties bijna niet meer voor te stellen, maar gelukkig zien steeds meer uitgevers in dat het slechts één van de manieren is om geld te verdienen.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Games zoals Fortnite heb ik geen problemen mee dat we microtransactions in zit aangezien het een free2play is.

    Maar blijf toch gvd af van de volle geprijsde (en nog eens in deze tijd niet eens complete) games af.

  2.   
    Heart1982's avatar

    hmm.. plaatjes invoegen werkt dus kennelijk niet…

    Ik ben het hier helemaal mee eens!!

  3.   
    Moodey's avatar

    Beetje tactisch spelen en je hoeft voor Fortnite maar één keer een battlepass te kopen om toch elk seizoen mee te kunnen doen. Fortnite heeft tenminste een goede balans in microtransacties en wat ze je gratis aanbieden.