Hoe Modern Warfare shootersadisten de morele spiegel voorhoudt

Oorlog is lelijk. Punt. Hoewel een hoop first-person shooters in de meeste gevallen oorlogvoering nog weten te romantiseren, tracht Infinity Ward met Call of Duty: Modern Warfare toch nog een beetje te tonen hoe verschrikkelijk militair geweld werkelijk is en hoe lastig het soms kan zijn om in een split second een keuze te moeten maken welke het verschil kan maken tussen leven en dood. Waar Infinity Ward geen goed woord voor over heeft zijn gamers die willens en wetens inhumaan handelen in de campaign van Modern Warfare, wat blijkt uit de boodschap die het team meegeeft wanneer je bewust de sadist uithangt.

**Let op: het onderstaande artikel bevat spoilers!**

Een goed voorbeeld hiervan dient zich aan in missie genaamd Clean House, waarin je samen met je spec-ops team een woning van boven tot onder moet doorzoeken en gewapende lui moet neutraliseren. Deze missie is gecreëerd met een zeer specifiek doel, zijnde aantonen hoe snel je als militair de fout in kan gaan door instinctief te handelen. De kans dat je een burger doodt omdat deze een onverwachte beweging maakt is ruim aanwezig en het uitschakelen van onschuldigen wordt dan ook sterk bekritiseerd. Maar dan stuit je op een moeder die – bij het openbreken van de slaapkamerdeur – spontaan naar de wieg van haar huilende baby duikt. De kans dat ze daar een wapen heeft verborgen is aanwezig, iets wat de rest van deze missie je ook al heeft geleerd.

Schiet je of niet? Dat is de vraag. Wanneer je instinctief schiet zal de game gewoon doorgaan, tenzij je het ondenkbare doet: de baby doodschieten. Hoewel het beeld al op zwart gaat voordat je ook maar kunt zien hoe je zojuist een hulpeloos kind van het leven hebt beroofd, drukt Infinity Ward je toch even op het hart dat ‘kinderen geen strijders’ zijn. Terug naar het vorige checkpoint en opnieuw proberen. Mocht er ergens diep in je de behoefte ontstaan om die baby weer het zwijgen op te leggen dan krijg je dezelfde boodschap, tenzij je dit stoïcijns blijft doen. Dan vraagt Infinity Ward je toch even wat er in vredesnaam mis met je is, iets wat je in de onderstaande gameplay-video kunt zien.

Inderdaad, wanneer je de harteloze babykiller uithangt in Modern Warfare wil de ontwikkelaar toch wel even van je weten of je serieus bent of niet. Dat je je tijd verdrijft met het digitaal neermaaien van anderen moet kunnen – ook al zijn daar de meningen sterk over verdeeld – maar moedwillig de duistere kant van jezelf laten zien en tegen beter weten in inhumaan handelen is iets waar zelfs de makers van Call of Duty: Modern Warfare een lijn trekken. En dan te bedenken dat dit dezelfde mensen zijn die zonder gêne de meest gruwelijk executies in een game verwerken, je een man laat neersteken tot zijn karkas op een gatenkaas lijkt en serieuze dreigingen als fosforbombardementen laten uitvoeren.

Daarom is mijn vraag aan jullie: Doet Infinity Ward er goed aan om dit ene inhumane scenario in de campaign van Modern Warfare als morele spiegel voor te houden of niet? Ik ben benieuwd naar jullie argumenten.

  1.   
    mmx's avatar

    Nee helemaal niet. Het is een game. Meer zeg ik niet.

  2.   
    someone else's avatar

    Zoals er in gta geen kinderen zitten, maar dit hier voor de story wel wat toevoegt, vind ik het opzich netjes dat je het kind niet kan schieten. Als bedrijf wil je zo’n morele lijn niet overschrijden denk ik. De derde are you serious? Is wat mij betreft een beetje vaag en onnodig. Nodigt eerder uit het zelf even te proberen.

  3.   
    Anoniem-443093107's avatar

    Ja. Mensen willen het misschien niet erkennen maar het casual geweld van de laatste jaren zorgt toch voor veel eelt op de ziel. Mensen hebben minder compassie voor elkaar, de moderne media mogen best een spiegeltje voorhouden en het moreel kompas calibreren van hun publiek. Dit is het goed recht van de game developer, als de speler dit niet zint dan kan hij een andere game spelen of zelf maken. Wat betreft de implementatie en hoe het in de game sfeer staat is prima. Die commandos in het echt hebben zoveel discipline, flik je dit in het echt sta je in den haag of voor de krijgsraad.

  4.   
    Anoniem-987127447's avatar

    het is een spel wat de fuck boeit het of je op een virtueel poppetje schiet. alsof mensen die op de baby schieten in cod dat ook zo maar voor de lol in het echt zouden doen.

    Wat een bullshit virtue signaling. lekker heilige boontjes uithangen.

  5.   
    mmx's avatar

    @Anoniem-987127447: Inderdaad helemaal goed gezegd . Als het daar om poen gaat dan valt de moraal in de rivier. Hun motto is dan ook pluk de gamers.

  6.   
    Anoniem-1421649094's avatar

    Die baby schiet over 20 jaar misschien wel de westerse samenleving overhoop
    denk daar maar eens goed over na

    Als je baby’s in een shooter gaat stoppen vraag je om ellende
    veel game plezier 🙂

  7.   
    Sa.'s avatar

    Dit viel mij ook op!

    Misschien dat mijn herinneringen van vroeger wat troebel zijn, maar ik heb sterk het idee dat Modern Warfare 1 & 2 een stuk minder het morele kompas in de war gooien.

    Tuurlijk was er de befaamde Remember, no Russian missie, die de meeste mensen wel wist te verbazen. Toch had de rest van die games naar mijn idee heel erg het “Jij bent de held die aan het einde van de dag iedereen gered heeft en de schade ontzettend heeft beperkt” – gehalte.

    In deze game bevind je je meermaals in een heel subtiel grijs gebied, zoals in deze column ook beschreven staat. En die subtiliteit maakt het juist extra heftig in mijn ogen, maar vooral ook extreem realistisch in die zin. Mooi gedaan Infinity Ward!

  8.   
    Anoniem-433418865's avatar

    Wat een krachtige boodschap van Infinity Ward! Baby doodschieten is dus slecht! Ik dacht nog wel dat het goed en normaal was. Waar zouden we zijn zonder de morele superioriteit van Infinity Ward, we zouden hen op onze blote knieën moeten danken voor deze wijze les.

  9.   
    mmx's avatar

    @Anoniem-433418865: Mooiste commentaar van de dag . Ik viel bijna van mijn stoel van het lachen.

  10.   
    Anoniem-352324791's avatar

    “maar moedwillig de duistere kant van jezelf laten zien en tegen beter weten in inhumaan handelen ”

    Sinds wanneer is gamen ‘ inhumaan handelen’ ? Zijn al die miljoenen gamers die voor de lol willekeurig voetgangers in GTA op de meest gruwelijke manier kapot schieten of opblazen nu ineens sadisten?

  11.   
    Sa.'s avatar

    @Anoniem-433418865: Hahaha, ik denk niet dat Patrick dat bedoelt met het artikel, maar wel mooi dat je het even noemt haha! Infinity Ward, het morele kompas voor de Westerse wereld!

  12.   
    mmx's avatar

    MW 1 en MW 2 waren echte toppers ook in de campaign wat je ook deed je kon zonder enige moraal de hele zooi overhoop knallen niet denken maar doen. Eerlijk gezegd verbaasde het mij dat er ineens moraal ridders bij juist infinityward werken
    Waar slaat het op nergens een game moet goed zijn zonder moralistisch geklooi. Ik geef ook even offtopic een raad wil je lekker tekeer gaan pak dan Gears5 een fantastische game van de Xdoos ,heerlijk vermakelijk als jij vijand neermaait. Snack erbij en gamen voor plezier.

  13.   
    Sa.'s avatar

    @mmx: Ik vind juist niet dat ze moraalriddertje spelen! Oke, als je een baby neerschiet ben je af, maar dat vind ik tot zekere hoogte wel logisch.Wat je wel kan doen is de moeder van het kind in een opwelling neerschieten omdat je bang bent dat zij een wapen pakt. CoD probeert je een zo realistisch mogelijke ervaring te geven van het leven van een soldaat.

    Uiteraard met her en der wat overdreven actie om het leuk te houden. De game pretendeert ook helemaal niet dat je volledige vrijheid hebt, ook in deel 1&2 was dit niet zo. Het zijn lineaire games waarin je de rol van soldaat vertolkt. Er zit weinig tot geen Role Playing in de game.

    Voor die ervaring ben je beter af bij RDR2, want man, in die game kan je écht grenzen over die fukken met je morele kompas.

  14.   
    Anoniem-1878020939's avatar

    @mmx: Goed gezien MMX

  15.   
    Djobba010's avatar

    Dit wel weer typisch iets waar ik over moest nadenken. Wat vind ik hier precies van?

    We hebben allemaal wel eens schaamteloos mensen overreden in GTA, of ze afgemaakt met een kettingzaag of andere brute wapens. Voor de velen die dit in een game doen is het pure lol, je weet dat de in game poppetjes nep zijn, maar het is wel humor om te zien wat er gebeurd als je het doet. Er komt politie op je af, en misschien wel een leger als je het echt te gek maakt. Extra uitdaging is dan om te vluchten met bijvoorbeeld een tank of straaljager. Als mensen zich geroepen voelen om dit in het echt te doen, dan zou de wereld nu naar de knoppen zijn.

    Dat gezegd hebbende, de maker van GTA (Rockstar) geven je de ‘sandbox’ wereld waarin de mogelijkheden bestaan om zoiets als het bovenstaande uit te voeren. Je zou ook de verkeersregels kunnen volgen als je wil, maar dit doet bijna niemand. De makers weten dus heel goed dat spelers de gekste dingen gaan uitproberen, maar ze gaan je vervolgens niet wijzen op dat het fout is om te doen. Als je wil dat mensen geen inmorele dingen doen in je game, geef ze dan de optie niet, want mensen doen in een game graag dingen die ze in het echt helemaal niet tof zouden vinden. Hoeveel mensen hoor je haast huilen van het lachen als er ergens een grote autobom afgaat op een druk plein? Precies. Helemaal niemand.

    De makers van CoD (een luguber schietspel) gaan dus voor moraalridder spelen als je die baby doodschiet terwijl ze zelf die baby in het spel plaatsen. Dus hier, alsjeblieft, een militaire missie en we plaatsen er een baby middenin en als je ‘m doodschiet dan gaan we tekstberichtjes naar je sturen (in-game) met het bericht dat kinderen geen vechters zijn.

    Jeetje, wat een verademing. Hoe hypocriet is het? Zij GEVEN jou de optie in een fictieve spelwereld om een kind neer te schieten en gaan vervolgens moraalridder zitten spelen omdat je een immorele actie uithaalt in dat spel. Het is echt dieptriest dat ze denken zo’n rol te moeten vervullen. Alsof ze zelf niet meer geloven in het idee van gamen. Alsof ze hiermee mensen leren dat je geen kids moet neerknallen?

    Zijn die mensen daar bij IW wel goed snik?

  16.   
    Djobba010's avatar

    @Sa.: Hmm, dus baby neerschieten tijdens een militaire missie met mega veel belangen en je bent af, of je mag opnieuw de missie doen? Die IS-leider is een aantal dagen geleden afgemaakt door een SpecOps team. Daar zijn kinderen en vrouwen om het leven gekomen. Zijn de militairen maar gestopt toen er (perongeluk of niet) een kind werd neergeknald? Nee. Ze zijn doorgegaan. Waarom zou dat de missie moeten stoppen?

    Ik had liever gezien dat ze wat creatiever waren daar bij IW. Waarom niet de speler laten doorgaan en bijvoorbeeld een event te triggeren waarin het hoofdpersonage (de speler) flashbacks krijgt naar dat moment waarop hij de baby neerschoot en op die manier in de rest van de game constant psychische klachten/flashbacks krijgt op onhandige momenten (om aan te tonen dat zoiets enorm aan je kan vreten als je het perongeluk doet).

    Dat zou veel vetter zijn dan een stom berichtje en weer opnieuw.

  17.   
    Anoniem-1509932597's avatar

    @Djobba010: Nee dat zijn ze niet 😛

  18.   
    Patrick Meurs's avatar

    @Djobba010: Ik vind dit serieus een hele goeie…

  19.   
    mmx's avatar

    Als deze game op de maan had gespeeld had niemand wat gezegd. . Dan had ook geen mens er problemen mee. En nee ik hoef niet door IW op mijn vingers getikt te worden om gamer gedrag . Ik koop games voor de lol niet om een lesje moraal te krijgen.

  20.   
    Anoniem-557220307's avatar

    Kill the baby it’s a game

  21.   
    Sa.'s avatar

    @Djobba010: Je trekt het nu wel heel extreem moet ik zeggen. Het blijft CoD, de game is niet hoofdzakelijk gefocust op de Single-Player, dus nee, als je per ongeluk een baby doodschiet krijg je geen PTSS…. zo realistisch is het nou eenmaal niet.

    En nogmaals, het idee is volgens mij niet om jou als speler het gevoel te geven dat je alles kan doen wat je wil, zo moet je een CoD game niet meten. De bedoeling van de single-player is om je een lineair verhaal te vertellen met (letterlijk) opgeblazen actie. En dat lukt dit jaar gewoon heel goed naar mijn mening. Het verhaal zuigt je op, het is spannend, niet al te voorspelbaar en het voelt realistisch (al zal het dat heus niet altijd zo zijn).

  22.   
    Sa.'s avatar

    @Djobba010: Met alle respect, maar damnnn wat ga je er te diep op in.

    CoD is een shooter die je, bijna propaganda-achtig, in de schoenen van de good guy zet. De good guy schiet geen babies neer, alleen slechte terroristen en evil Russische generalen die allemaal een naam hebben die eindigt op “ir” of “ov” en om een of andere reden allemaal vloeiend Engels spreken met een accentje.

    Mijn punt: dit jaar zitten er schrijnend realistische momenten in CoD, momenten die laten zien dat de good guy ook welleens niet-zo-good-guy-shit moet doen voor het grotere doel. Natuurlijk is het nogsteeds CoD en schiet je nog steeds hoofdzakelijk op niet-Westerse slechterikken. En dus is die baby daar niet geplaatst om voor jou lekker op te gaan schieten, die baby is decoor, een acteur, een prop, simpelweg om jou nog meer het gevoel te geven dat jij die soldaat bent die ’s nachts dat huis ingaat. Deze game is niet te vergelijken met een GTA of een RDR, in die games is elk onderdeel, elke NPC, elke koe, elk konijn geplaatst zodat jij interactie kan hebben met de wereld.

    Lang verhaal kort: Ik zie je punt, maar ik denk dat je CoD op de verkeerde manier bekijkt. De mensen bij IW plaatsten die baby daar niet om erop te schieten, maar simpelweg om de rest van de scène “realistischer” te maken.

  23.   
    Anoniem-524059535's avatar

    Bottom line: Het boeit allemaal geen ene fuck want het is niet echt. Mijn part schieten ze een miljard virtuele babies naar de klote, niemand die daar pijn aan lijdt.

  24.   
    Anoniem-1896059222's avatar

    het is maar een game en heeft niks met linkse of midden oosten propagenda de maken