Column: Bethesda is de schaamte voorbij

We beginnen met een vraag. Hoe kan je al je opgebouwde respect, geloofwaardigheid en hondstrouwe community verliezen in ongeveer twee jaar tijd? Nou, niemand kan daar beter antwoord op geven dan good old Bethesda. Je weet wel, dat bedrijf die verantwoordelijk is voor het wegvagen van je sociale leven met RPG’s als The Elder Scrolls en Fallout.

Het bedrijf dat als uitgever ook aan het roer stond van Dishonored, Prey, Wolfenstein, The Evil Within en mijn persoonlijke lieveling DOOM. Bethesda, een bedrijf dat sinds de release van Morrowind in 2002 begonnen is met het bouwen aan een ijzersterke line-up games en een geweldige community. De liefde is zo groot geweest dat uiteindelijk QuakeCon in het leven is geroepen, om ieder jaar de games van Bethesda samen te vieren en voor het eerst te aanschouwen.

De liefde voor Bethesda en de liefde van Bethesda was altijd voelbaar en soms zo extreem, dat we uitglijders door de vingers konden zien. De roze bril was zo enorm, dat hordes aan bugs in Oblivion, Skyrim en Fallout 4 niemand echt kon storen. Ach, dat gekke Bethesda heeft wat dingetjes over het hoofd gezien, maar het is niet erg aangezien de game zó groot en goed is. Er is zoveel wat ze ons hebben gegeven. Vergeven en vergeten.

Maar de afgelopen jaren kwamen er scheurtjes in de relatie tussen het bedrijf en de fans. Bethesda heeft zitten flirten met een ander en ineens moet de liefde worden gedeeld. En als er gekozen moet worden tussen een gezonde relatie of onbeperkt kapitalisme, dan delven wij helaas het onderspit.

Met de Creation Club is het startsein gegeven, voor de enorme sprint waarin Bethesda in recordtempo misschien nog erger gehaat wordt dan Electronic Antichrist. Een veelgebruikte tool bij vooral de pc-gamers wordt ineens in Fallout 4 afgepakt en je kan alleen nog maar modden als je er geld voor neertelt. De eerste klap in het gezicht voor de klant.

Uiteraard trof dat nog niet iedereen even hard en aangezien er nog meer geld moest worden verdiend voor mevrouw Ka Pitalisme, werd de goudmijn mobile gaming aangeboord. Maar niet met een verse IP, nee, dat zou te veel tijd en geld kosten, ze halen gewoon de twee paradepaardjes door het slijk; Fallout en The Elder Scrolls.

Fallout Shelter en The Elder Scrolls: Blades zijn een schim van waar de community zo van houdt. Alle toffe elementen als een diepgaand verhaal, roleplaying en geweldige locaties zijn vervangen voor geld opslokkende praktijken. Het zijn games die opzettelijk zo weinig progressie kennen, dat je wel geld moet uitgeven om het leuk te maken. De originele bedenkers van de twee franchises moeten zich echt misbruikt voelen.

En ondanks alles heeft ook dit kwaadaardige plan niet al te veel commentaar opgeleverd. De mobiele markt mag dan wel enorm zijn, maar de gamers met een keiharde mening komen pas los als de “echte” games een draai om de oren krijgen van Bethesda. Dan trek je pas de beerput open en wordt de community je ergste vijand. Tussen Fallout Shelter en The Elder Scrolls Blades heeft Bethesda als uitgever weinig steken laten vallen, maar eind 2018 struikelt Bethesda over de finish, in de race naar echt gehaat worden. Fallout 76 werd geboren.

Deze nageboorte van een Fallout-game is ondertussen al een jaar oud en de hoeveelheid fuck ups die zijn gemaakt zijn, is echt te veel om op te noemen. Gelukkig is het grote publiek nu in opstand gekomen, dus alles is terug te vinden op het machtige internet. Om ervoor te zorgen dat je geen uur nodig hebt om door dit artikel te komen – die kan je eventueel nog in het Anthem-debacle stoppen – houden we het kort. Game komt uit en is een bende. Kapot, saai, lelijk, instabiel en vol met macrotransacties als een echte live service-hypegame. Het enige wat verdacht genoeg nooit kapot is, is de in-game store waar je echt geld kan uitgeven. Community is terecht boos, vraagt om verbeteringen en krijgt die amper.

Ook de zaken buiten de game zelf zijn een verschrikking. Iedereen die een Fallout 76 Collector’s Edition heeft gekocht is enorm voor de gek gehouden, er zijn gegevens gelekt van diezelfde mensen en in Amerika is schimmel gevonden in merch van de game. De Wet van Murphy is van kracht gegaan en elke keer als je denkt dat het niet erger kan in deze casus, wordt je toch weer negatief verrast. En meestal is Bethesda zelf die het erger maakt.

 

De zo sterke relatie tussen gamebedrijf en gamer hangt aan een zijden draadje en je zou denken dat Bethesda hard op zoek gaat naar een oplossing in deze echtelijke ruzie. Maar uiteraard doen ze dat niet. In plaats daarvan is dit jaar een kettingzaag in dat draadje gezet en deze week is het bezweken onder de druk. Na matige releases van Rage 2 en Wolfenstein: Youngblood, wederom een franchise die door het slijk is gehaald, zijn deze week de scheidingspapieren getekend.

De updates voor Fallout 76 van het afgelopen jaar zijn karig geweest. De game is misschien wat minder slecht geworden, met een geinige battle royale en wat patches, maar de grote veranderingen en verzoeken van de community zijn uitgebleven. Ook is ondertussen de belofte verbroken, dat de Atomic Shop alleen cosmetische voorwerpen verkoopt. En als klap op de vuurpijl is de grote Wastelanders uitbreiding uitgesteld naar begin 2020. Je weet wel. De update die ruim een jaar na dato elementen als NPC’s en gesprek opties toevoegt in een game uit een franchise die dit al jaren had.

Maar er is goed nieuws! Sinds deze week zijn veelgevraagde functies toegevoegd aan het smeulende hoopje ellende. Het slechte nieuws is wel dat je nóg meer geld aan Bethesda moet geven. De laatste die-hards of, zoals ik ze graag noem, gamers met het Stockholm Syndroom, die Fallout 76 al een jaar lang een kans hebben willen geven, hebben een grote middelvinger ontvangen.

Fallout 76 gaat namelijk met Fallout (F*** You) 1st, de al zo kleine groep overlevenden 14,99 per maand of 119,99 euro per jaar in rekening brengen. Idiote bedragen voor basisbehoeften die eigenlijk al in de game hadden moet zitten of functies als een unlimited stash die eerst niet konden wegens serverproblemen, maar ineens wel als je er geld voor betaalt. Bethesda is echt de grip op realiteit kwijt geraakt en om het nog een tikkeltje erger te maken. Het grootste deel van Fallout 1st is kapot. Wat een idioten.

De private servers zijn helemaal niet zo private, mensen raken spullen kwijt waar ze uren voor gezwoegd hebben, servers crashen zodra de nieuwe tent wordt op gezet. Het is een nachtmerrie. Zelfs het aanschaffen van het abonnement is gebugged, al is dat misschien wel het beste wat er kon gebeuren. Een soort van interventie, om de laatste Fallout 76-spelers te behoeden van nog meer fouten.

Het blijft de vraag hoe het in zo’n korte tijd, zo mis kon gaan met Bethesda. Hoe kunnen mensen als Todd Howard en Pete Hines, toch twee hele sympathieke mensen uit de game-industrie, dit allemaal laten gebeuren. Todd “sweet little lies” Howard blijft Fallout 76 met zijn leven verdedigen en maakt grapjes op het podium van E3, terwijl hij zijn duim eens uit zijn kont moet halen en daadwerkelijk met zijn team wat moet doen aan de game. Nja, schrap dat maar. Het beste voor Bethesda, de Fallout-franchise en de community, of wat ervan over is, is gewoon de stekker uit dit project trekken. Er is geen eer meer aan te behalen. Just stop kicking, it’s dead already.

Het enige wat nu overblijft is wantrouwen en er is tot nu toe maar weinig reden om lichtpuntjes te zien voor de toekomst. Tijdens de E3 van afgelopen jaar is al gebleken dat Bethesda gierige mobiele games heeft omarmd en Ghostwire Tokyo, de enige interessante nieuwe game op het podium, is een van de belangrijkste leden van het ontwikkelteam kwijtgeraakt. En dan hebben we het nog niet over de twijfelachtige toekomst van Starfield en vooral The Elder Scrolls 6. Het is maar de vraag of we dit huidige Bethesda nog kunnen vertrouwen met een van de populairste franchises ter wereld. Fallout is zonder blikken of blozen al meerdere keren door het slijk gehaald.

Er is een wake-up call nodig bij de dure pakken in het bedrijf en er zijn meerdere juweeltjes van games nodig om ook maar iets van goodwill terug te krijgen van de community. Beginnend bij Doom Eternal op 20 maart. Het mag dan wel gemaakt zijn door iD Software, maar de naam van Bethesda kleeft aan de game als hardnekkige kauwgom onder je schoen. Controverse moet worden ontweken ten koste van alles, want alles dat wordt gedaan in de naam van Bethesda, ligt onder een microscoop. Een paar jaar geleden at iedereen uit de hand van Bethesda en die macht zijn ze voor eeuwig kwijt geraakt.

  1.   
    MaTriXX's avatar

    In 2 jaar tijd???, Bethesda flikte dit in 1 jaar tijd gezien de game 23 oktober 2018 uit kwam :P.

    Verder helemaal mee eens goed geschreven.

  2.   
    OnOwned's avatar

    @MaTriXX: Nja de eerste scheurtjes waren er al met rare mobile games en Creation Club. En ieder ander bedrijf was compleet voor joker gezet met de hoeveelheid bugs in Fallout 4 en Skyrim. Nu worden ze er eindelijk op afgerekend.

  3.   
    segin's avatar

    Goede observatie. Ik denk dat het einde verhaal is voor Bethesda, net zoals Blizzard. Bedrijven komen en gaan.

  4.   
    Anoniem-1259316816's avatar

    Afgezien van de vele taalfouten die je maakt, is het stukje erg eenzijdig… Heb je FO67 überhaupt zelf wel gespeeld of lift je lekker mee op de haattrein?

  5.   
    OnOwned's avatar

    @Anoniem-1259316816: Aangezien het feit dat je het al FO67 noemt, vind ik het grappig om mijn taalfouten aan te kaarten zonder aan te geven welke precies.

    En ja ik heb het gespeeld en op de voet gevolgd. De game is nog steeds in een staat waar je als bedrijf niet trots op kan zijn. Grafisch lelijk, bugs van een jaar oud die nog steeds niet zijn gemaakt, extreem repetitieve gameplay en een framerate die net zo hoog is als een gemiddelde diashow. En beloftes verbreken over je cosmetische shop om nog wat extra geld te verdienen aan deze dumpsterfire. Een verkapte battle royale en die nucleair winter-uitbreiding zijn misschien hele kleine lichtpuntjes geweest. Heel klein.

    En als je het niet van mij wilt horen dan kan je nu ook naar de Reddit-pagina van Fallout en Fallout76, Daar zaten de hardcore survivors afgelopen jaar en die zijn er nu ook toch helemaal klaar mee. Nieuwe, broodnodige content uitstellen en vijftien euro per maand vragen voor basisbehoeftes die Bethesda eigenlijk als goedmaker had moeten toevoegen.

  6.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Ben al een jaar lang aan het wachten op Fallout 76’s comeback à la No Man’s Sky, maar krijg het gevoel dat het voorlopig niet staat te gebeuren.

    Er was iets aan 76 wat me heel erg trok aan het begin, maar het was allemaal nog te pril en te instabiel om echt te blijven hangen. Nu zijn we dus een brakke battle royale, een boel omstreden updates en bakken (media)drama verder, en nee: ik zie mezelf er niet snel terug induiken, zo.

    Maar, wie weet, over nóg een jaartje…?

  7.   
    Anoniem-756575570's avatar

    Jesus wat een slecht geschreven artikel.
    Ook worden er games genoemd die wel is waar uit zijn gegeven door Bethesda maar door andere studio’s zijn gemaakt. En vergeet niet dat Zenimax er op hamert dat games voor het eind van het boek jaar gereleased moeten worden. Neemt niet weg dat Failout 76 een drama is.

  8.   
    Heart1982's avatar

    @Anoniem-756575570:

    En de haattrein is weer op stoom. Je kunt weer zien dat de anoniempjes lekker veilig kunnen vitten op een goed geschreven stuk.

    Ja je hebt een paar goede punten, maar Amador geeft bij zijn voorbeelden zelf ook al duidelijk aan dat andere studio’s dit ook doen. Hiermee is het artikel dus niet 100% gericht op Bethesda, maar op de trend die de laatste jaren steeds harder aan het toenemen is.
    De pay-to-play of pay-to-win constructie, de lootboxes, de cosmetische upgrades a €8,- de stuk. Bethesda is hier niet alleen in, ze doen het allemaal en je ontkomt er gewoon niet meer aan.

    De verdienmodellen zitten niet langer op de games.
    Studio’s die veel tijd steken in het uitbrengen van een goede game, moeten wel zo’n enorme naam of originele IP hebben om te overleven in deze jungle en het gros verdwijnt dan alsnog gewoon in de budgetbakken. het is lastig om zo het hoofd boven water te houden.

    Dus hoe gaan de studio’s hier dan nog geld aan verdienen..?? Jawel dames en heren, we gaan spelers echt geld in laten zetten voor minimale voordelen.
    (Aanname) Dit was misschien niet nodig geweest, of nog enkele jaartjes uitgesteld als we allemaal een nieuwe game kochten voor de volle prijs, echter (en dan kijk ik ook naar mezelf), ik wacht wel tot hij € 20,- / a € 30,- kost, of ik moet er wel heel erg gehypet voor zijn.
    We zijn hier dus deels zelf schuld aan.
    Trek dit effect door.. Fysieke winkels -> online winkels. Iets om over na te denken.