Steam “Remote Play Together” brengt lokale multiplayer naar de cloud

Steam gaat binnenkort groter inzetten op hun projecten rondom Steam Link en Remote Play; de mogelijkheden waarin Steam-games via (lokale) internetverbinding gestreamd en gespeeld kunnen worden. In een poging om Valve’s streamservice te onderscheiden van de rest, wordt “Remote Play Together” in het leven geroepen: een mogelijkheid om lokale multiplayer alsnóg via online verbinding te kunnen spelen.

Volgens Valve zou Remote Play Together twee of meer spelers in staat moeten stellen om een “lokale” sessie te simuleren. Alle spelers streamen hun spelervaring naar hun eigen machines, terwijl Remote Play hun gameplay in de cloud samenvoegt en naar elkaar doorspeelt. Voor een gestreamde game maakt het daarmee dus geen barst uit of de spelers daadwerkelijk op hetzelfde apparaat spelen of niet, gezien álles zich al in online sferen afspeelt.

Remote Play Together moet, volgens officiële Steamworks-berichtgeving, een dezer dagen in een (publieke) beta-fase treden. Ergens rond de week van 21 oktober wordt de service getest, met uiteraard een reeks spellen waar online multiplayer goed van pas zou kunnen komen.

Welke spellen Steam gekozen heeft om de functie mee te testen (en hoe dat precies moet werken met vrienden), is nog niet bekend. De hoop is vooral dat couch co-op als Enter the Gungeon en party-spellen als Heave Ho hierdoor alsnog samen gespeeld kunnen worden, zónder per se samen op één bank te ploffen.

Steam Link (en de daarmee geëvolueerde Remote Play-functie) begon ooit als eigen hardware-kastje waarnaar gestreamd kon worden, maar later groeide het uit tot een simpele applicatie voor onder meer Android, Apple en Raspberry Pi-machines. Vanuit de software-omgeving van Valve zelf wordt het zo mogelijk om Steam-spellen (verder) te spelen op bijvoorbeeld je tablet, televisie of andere apparaten, terwijl je zwaar-geschut-computer het échte werk uitdraait.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren