Review: Blair Witch

Vrijwel iedereen is bekend met de film The Blair Witch Project, een groep bestaande uit drie studenten die vermist raken in de Black Hills nabij Burkittsville in Maryland. De film bestaat voornamelijk uit beelden die zelf zijn gemaakt door studenten, de found-footage. Tijdens de meest recente editie van de E3 werd de Blair Witch-game onthuld. Gaat deze game net zo’n groot fenomeen worden als de eerste film, of valt het ontzettend tegen als diens vervolg uit 2016?

Bullet in a… belt?

In Blair Witch speel je als Ellis, een voormalig politieagent en militair die de gevolgen van zijn posttraumatische stressstoornis tot op de dag van vandaag moet dragen. Gelukkig hoeft hij die last niet geheel zelf te dragen, hij heeft namelijk een trouwe viervoeter ‘Bullet’ gekregen. In de game is zijn PTSS zeker merkbaar. Wanneer zijn hond ver bij hem uit de buurt is, gaat Ellis zijn geestelijke toestand ook hard achteruit. Iedere keer wanneer er iets spannends gebeurd en zijn hond ver bij hem vandaan is, zal het beeld ontzettend gaan vervormen.

Je kan overigens ook wel merken dat Bloober Team, de ontwikkelaar van het spel, ontzettend gefocust waren over het creëren van Bullet. Niet alleen kun je hem bepaalde geuren laten opsporen, ook kan je hem laten apporteren en heb je de mogelijkheid om hem over zijn bolle snoet aaien. Hiervoor zijn zelfs meerdere animaties beschikbaar gemaakt. Daarnaast kan je hem bijvoorbeeld ook een paar lekkere hondensnoepjes geven. Veel zin heeft dit overigens niet, het maakt van begin tot eind niet uit of je hem überhaupt een keer wat te eten geeft.

Grote gedrochten

Hoewel het leuk en aardig is dat daar vooral de nadruk op is gelegd, moet dit natuurlijk ook nog eens goed uitgevoerd worden. Iets dat niet helemaal is gelukt. Wanneer je Bullet naar een bepaald voorwerp laat zoeken wil het nog wel eens gebeuren dat hij vast komt te zitten tussen twee gebieden in, waardoor je hond maar ook jij in een eindeloze spiraal komen te zitten.

Een ander probleem doet zich voor bij de monsters. Deze gedrochten die iets weghebben van de intergalactische held Groot, mengen zich maar al te graag met het bos in. Hetgeen dat ze kan tegenhouden is je zaklamp, wanneer je deze op hen schijnt zullen ze deels verbranden. Maar dan moet je ze wel eerst zien te vinden.

Deze wanschepsels zijn ontzettend snel in elke beweging die ze maken. Hiervoor moet je dus goed kijken naar je hond, hij staat normaliter met zijn kop richting die misbaksels. Vaak is dat echter niet het geval, helemaal wanneer er meerdere beesten tevoorschijn komen. Daarnaast zit je nog eens met het probleem dat je hond niet altijd aanwezig is, op het moment dat zij verschijnen. Had ik overigens al gezegd dat deze wangedrochten ontzettend vaak blijven hangen achter de bomen, waardoor ze jou niet kunnen bereiken? Bij dezen.

Voelt wat magertjes

Het verhaal is in mijn optiek ook wat aan de magere kant. Wanneer op een dag in Burkittsville een jongetje vermist wordt gemeld bij de politie, is Ellis er als de kippen bij om zijn ex-collega’s uit de brand te helpen en mee te zoeken naar het jongetje. Ellis kiest er echter voor om zich niet in de groep te mengen, maar samen met zijn viervoeter op pad gaat om het jongetje te zoeken. Volgens Ellis is er namelijk geen tijd te verliezen. Misschien wel de grootste fout die hij ooit heeft gemaakt.

Tot zover is dat nog niet eens het probleem. Het vraagstuk speelt eerder op wanneer je op pad bent om dat jongetje te zoeken. Blair Witch duurt ongeveer drie uur. Het laatste uur daarvan zit je vrijwel alleen in een huis wat lijntjes te volgen, deuren te openen en trappen op en af aan het rennen. Er valt vrijwel niets uit deze spelervaring te halen en het voelt alleen maar aan alsof de game langer moest worden gemaakt, omdat een ieder anders op een gemakzuchtige manier een restitutie had kunnen aanvragen.

Toch nog wat positief

Niet alles is overigens slecht aan dit spel. Wanneer je bezig bent om naar het volgende gedeelte komen, komt je gevonden videorecorder handig van pas. Anders dan bij Outlast, waar ik meteen aan dacht bij de aankondiging van dit spel, gebruik je de camera niet per se om beter te kunnen zien in het donker. In dit apparaat kan je ook cassettes doen, afhankelijk van de kleur doe je daar ook nog eens leuke dingen mee.

Een blauwe cassette laat je doorgaans alleen zien wat je precies moet doen, of wat meer achtergrond te geven. Het leukste en meest innovatieve gedeelte van dit gehele spel zit hem in de rode cassettebandjes. Wanneer je deze in het apparaat doet en hem afspeelt, verandert je omgeving naar hetgeen dat op dat bandje te zien is. Dit zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld een omgevallen boom weer recht overeind kan zetten, of een eerder gevallen bal terug uit de tijd kunt halen.

Conclusie

De game Blair Witch weet door vele bugs, de korte en behoorlijk saaie spelervaring en een verhaal dat aan de magere kant is niet bepaald te imponeren. Toch weet Blair Witch nog wel aardig weg te komen door het toevoegen van een ontzettend trouwe hond, de innovatieve methodes die ze laten zien met de cassettebandjes en de altijd leuke minigames als Snake op je telefoon.

Blair Witch is op 30 augustus verschenen voor de Xbox One en pc, middels onder meer Steam. De game moet voor ongeveer 29,99 euro over de (digitale) toonbank heen vliegen. Ook is de game al beschikbaar op de Game Pass van Microsoft.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Je trouwe viervoeter Bullet
  • Cassettebandjes
  • Minigames op je telefoon

Wat is NOT

  • Framerate hapert soms
  • Vele bugs
  • Korte duratie
  • Matig verhaal
  • Niet bepaald eng

5.5

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Derocker1000's avatar

    Jammer, de trailer zag er nog wel leuk uit. Maar het is een ideale game om toe te voegen aan Game Pass.

  2.   
    mmx's avatar

    Ik ben nooit een fan van blairwitch geweest ik heb een film half gezien en vond het niks de game heb ik ook geen interesse in.maar de review is prima.

  3.   
    Patrick Meurs's avatar

    Zojuist de game op de pc uitgespeeld en daar valt de framerate me behoorlijk mee. Inderdaad hier en daar een hapering, maar niet zo frequent dat het stoort.

    Het verhaal, tja… Het is wel typisch de manier van verhaalvertelling die ik van Bloober gewend ben. Layers of Fear begreep je ook pas echt aan het einde. Ik vond het in ieder geval een vermakelijke zit van enkele uurtjes, waarbij ik hier en daar toch wel ff een nette jump scare te verwerken kreeg.

  4.   
    mmx's avatar

    @Patrick Meurs: jij heb er toch van genoten dus ! Als je maar lol hebt toch!