Review: Man of Medan

Nadat was onthuld dat Supermassive Games, de ontwikkelaar van één van mijn favoriete horrorgames aller tijden; Until Dawn, zou komen met The Dark Pictures Anthology, een reeks aan zeer diverse horrorgames, was ik natuurlijk in mijn nopjes. Om het spits af te bijten mogen we ons vermaken in de wilde wateren van de Stille Oceaan met het legendarische spookschip de SS Ourang Medan.

Introductie

Het verhaal begint, net als Until Dawn – dat ga je nog heel vaak horen deze review – , met een introductie die zich in het verleden afspeelt. Twee soldaten beginnen een knokpartij nadat ze zich ladderzat hebben gezopen. Wanneer de SS Ourang Medan vervolgens in een zware storm terechtkomen, merken de nu ontnuchterde soldaten op dat er iets flink mis is op het schip. Wanneer ze de lijken tegenkomen van hun collega’s, weten zij al genoeg en belanden ook in een zeemansgraf.

Vervolgens gaat een halve eeuw voorbij voordat een groep dat bestaat uit vijf personen: Alex en zijn broertje Brad, Conrad en zijn zus Julia en kapitein Fliss na flink wat biertjes te hebben genuttigd en ook nog wat onderwater te hebben gedoken, de locatie van het beruchte spookschip weten te ontdekken. Het is overigens te merken dat ze flink wat alcohol hebben genomen, gedurende de gehele game lijkt het net dat ze nog nooit in hun leven hebben gelopen. Alle animaties zijn gewoonweg ontzettend houterig.

Variatie

Aan de andere kant biedt Man of Medan wel ontzettend veel variatie aan, in een game die maximaal maar een uurtje of vijf duurt. De keuzes die je maakt hebben niet altijd evenveel impact, maar wanneer dit wel het geval is en je doet dit ook nog eens op een succesvolle manier doet, geeft dit een fantastisch gevoel. Gelukkig is er ook een optie om na het einde terug te keren naar een punt waar het fout ging, om deze alsnog te kunnen rechtzetten. Wat perfect voor mij is, gezien ik wellicht af en toe een genocide heb gepleegd.

Terug van weggeweest zijn de tussenstukjes die Until Dawn bracht met de psycholoog. Ditmaal wordt hij vertolkt door Pip Torrens, beter bekend als Colonel Kaplan uit Star Wars: The Force Awakens. Hier krijgt hij de naam ‘Curator of Stories’. Wederom weet het personage een duistere sfeer neer te zetten die je gelijktijdig ook gerust kan stellen. Je wilt toch niks liever horen dan dat je ditmaal niemand in je speelsessie hebt vermoord, of ben ik daarin de enige? Enfin.

Grafische pracht

Man of Medan weet de SS Ourang Medan daarnaast ook nog eens op een andere manier op de kaart te zetten. De prachtige manier waarmee de Unreal Engine 4 het spookschip op mysterieuze wijze laat zien. Bijna bij elke gang kan je wel even stilstaan om een klein fotootje te nemen van de schitterende omgeving, hoe klein deze ook mag wezen. Het leven gaat niet altijd over rozen.

Daarbij zijn ook de cutscenes, die geheel in-engine zijn gemaakt, een waar kunstwerk om te mogen aanschouwen. Alle schrikmomenten die van het één op de andere seconde gebeuren en er ook nog eens gelikt uitzien. Of wat dacht je van beestachtige manieren waarop een personage sterft, alles ziet er werkelijk fantastisch uit.

Frustraties

Het verhaal van Man of Medan ontwikkelt zich in een ietwat raar tempo, helemaal met de tussenkomst van deze Curator of Stories. Daarbij maakt de game soms ook rare sprongen. Op het ene moment sta je nog gezellig te praten, waarop je de volgende seconde opeens door een verrekijker aan het staren bent omdat er een schip recht op je afkomt. Daarnaast wordt de game op een bepaald punt wel zeer voorspelbaar, terwijl het spel je constant voor houdt dat je het raadsel niet hebt opgelost.

Een ander punt dat behoorlijk wat frustratie opriep, waren de vele quicktime-events die Man of Medan heeft. Vrijwel iedere keer wanneer je je snel uit de voeten moet maken, komt er wel zo’n reeks boven water drijven. Het probleem is dat ze veel te snel zijn! Meestal had ik pas op de laatste milliseconde gedrukt, waardoor ik het toch net haalde. Maar wanneer vlak voor het einde maar liefs twee personages de pijp uitgaan door quicktime-events, voelt het toch alsof je in het zicht van de haven schipbreuk lijdt.

Until Dawn 2

Overal zijn daarentegen gelijkenissen met Until Dawn te treffen. De opbouw van het verhaal, de voorspellende gaven die, in dit geval schilderijen je geven, tot aan het niet mogen bewegen aan toe. Al zit in het laatstgenoemde wel een aardige verandering. Gezien Until Dawn alleen op de PlayStation 4 te spelen is, waarin je per se een controller vast moet houden om de game te kunnen spelen, en Man of Medan speelbaar is op vrijwel alle platformen moest daar een verandering plaatsvinden. Zo hoef je in dit deel je controller niet meer zo stil mogelijk vast te houden, maar moet je drukken wanneer het hart van je personage gaat kloppen. Iets dat een stuk meer spanning oplevert, je kan tenslotte niet meer je controller voor enige tijd wegleggen.

Wat wel geheel nieuw is, is de Shared Story-modi. Een online coöperatieve modus waarbij je met een vriend Man of Medan kan spelen, wat voor veel hilariteit en frustratie kan leiden. Niks is natuurlijk leuker om het schip in te gaan met de favoriete personage van een vriend.

Man of Medan is misschien niet de beste start van Supermassive Games’ The Dark Pictures Anthology, toch zit er nog flink wat potentie in de algehele serie. Hoewel Man of Medan te maken heeft met houterige animaties, ontzettend irritante quicktime-events en veel gerecycled werk uit Until Dawn, biedt de game wel een geheel uniek en schrikwekkend verhaal aan.

De vele keuzes die je te wachten staan, mede door de vele schrikmomenten, zorgen ervoor dat je helemaal de game in wordt gezogen. Ik vond het dan ook wel enigszins betreurenswaardig dat na ongeveer vijf uur te hebben gestoken in het spel, de aftiteling al voorbij kwam. Al met al heeft Supermassive Games nog genoeg werk te doen wanneer ze met het nieuwe deel Little Hope het jaar 2020 moeten veroveren.

• Lekker schrikken
  • Ontiegelijk veel keuzes
  • Uniek verhaal