Ubisoft vindt verdienmodel Steam ”onrealistisch”

Uitgever en ontwikkelaar Ubisoft heeft zich nog eens uitgelaten over Steam. Volgens Ubisoft is het verdienmodel van Steam volledig onrealistisch. Naar verluidt pakt Steam een aandeel van 30% van de opbrengsten. Dit was voor Ubisoft de reden om geen games meer aan te bieden via Steam.

Meerdere jaren ging Ubisoft met Steam in zee, maar de Epic Games Store kwam volgens hen als geroepen. Epic vraagt 12% van de game-opbrengsten, waardoor er nog 88% overblijft voor ontwikkelaars en uitgevers. Overigens is de 70-30 verdeling van Steam niet heel ongebruikelijk. Digitale verkoopkanalen van onder andere PlayStation, Xbox, Apple en Google hanteren eenzelfde verdeling.

Chris Early was er vroeg bij om een reactie te geven. De vicepresident “partnerships and revenue” bij Ubisoft, benadrukte nogmaals dat het verdienmodel van Steam niet bij de huidige tijd zou passen:

It’s unrealistic, the current business model that they have. It doesn’t reflect where the world is today in terms of game distribution.

Uiteindelijk hoopt Ubisoft uiteraard zoveel mogelijk gamers naar het eigen Uplay-platform te krijgen. Daar hoeft men immers geen deel van de opbrengsten af te staan aan derden. Algemeen directeur Yves Guillemot zei tijdens een financiële meeting nagenoeg hetzelfde omtrent het weghouden van The Division 2 van Steam. Deze game is alleen via de Epic Games Store en Uplay beschikbaar.

Ondanks de visie van Ubisoft vinden nog steeds veel titels hun weg richting Steam. Zo kunnen we eind dit jaar Ashen verwelkomen. Ook Bungie zag in Steam een mooi platform om Destiny 2 onder de aandacht te brengen.

  1.   
    Tadao's avatar

    Omdat het ‘live services’ niet meer vertegenwoordigd dan opnieuw te kopen DLC? Anders zijn zij er, wat, 16 jaar laat mee?

  2.   
    TylerDurden8's avatar

    gelukkig gaat ubisoft wel met hun tijd mee. het is niet alsof al hun franchises tegenwoordig dezelfde generieke sandbox games vol nutteloze collectibles zijn geworden…

  3.   
    Alfa Warrior's avatar

    Vroeger – toen games nog in doosjes werden gestopt en op CD / DVDs werden gebrand, er een retail winkel tussen kwam (die ook weer winst moet maken) en transportkosten bij kwamen had een publisher geluk als ‘ie nog 30% overhield.

    Steam komt dan ook nog uit die tijd en 30% van de winst pakken was daarom ook lange tijd volledig acceptabel en zelfs zeer gewild.
    Maar ja, toen kregen andere door dat ze dat ook konden, Blizzard/Activision met hun eigen launcher, E.A. kwam aan met Origin en zelfs Ubisoft begonnen allemaal hun eigen online winkel.
    Alle met een matige community er achter door het gelimiteerde aanbod.

    Steam is nog altijd ver uit de favoriet van de meeste gamers, snelle downloadservice, haast altijd online, overzicht van alle games die er op zijn en roterende aanbiedingen, iedere week weer maken het een aantrekkelijk platform.
    30% lijkt veel – maar het is nog altijd peanuts wanneer je hoort dat salarissen van topfuncties in de miljoenen lopen, developers onderbetaald en overwerkt zijn en assets jaar op jaar, game na game, hergebruikt worden.

    Daar bij is de toekomst van Epic Games niet gegarandeerd en moet het platform zijn eerste fiscale jaar nog zien te maken, of het platform – op zichzelf staand – winst maakt (zonder de ondersteuning van de lootboxes uit Fortnite) is nog maar te zien.

  4.   
    Patrick Meurs's avatar

    “Chris Early was er vroeg bij…”

    Hij doet z’n naam dus eer aan…

    I’ll let myself out

  5.   
    Anoniem-1958669932's avatar

    Uhmm psn en xboxlive pakken ook 30% dus zo raar is het toch niet. Of haal je daar ook je games weg lol.

  6.   
    Anoniem-1336147179's avatar

    @Alfa Warrior: Goed gezegd Alfa!

  7.   
    Petor's avatar

    @Patrick Meurs: Damn… ik haat je…