Preview: Marvel’s Avengers

Terwijl de Marvel Cinematic Universe fase drie achter zich heeft gelaten en in een crisis verkeerd door wat Spider-Man ophef, is Square Enix bezig om Marvel weer goed te presenteren als game. Toevalligerwijs was Marvel’s Spider-Man op de PlayStation 4 de meeste recente klapper en als het aan Square en Crystal Dynamics ligt, krijgen de Avengers ook een game om je vingers bij af te likken. De eerste tekenen vanuit Gamescom zijn goed en ook potentieel desastreus.

A voor Apocalyptisch

De demo van Marvel’s Avengers bestaat uit de eerste missie in de game, een soort tutorial waarin je alle vijf de helden onder de knoppen krijgt en het spectaculaire begin van het verhaal te zien krijgt. Het is A-Day, de feestdag in San Francisco waarin de Avengers hun nieuwe basis onthullen aan het enthousiaste publiek. Dit wordt echter bruut verstuurd door een aanval, onder leiding van Taskmaster. Ineens moeten Iron Man, Hulk, Black Widow, Captain America en Thor flink aan de slag om de stad te redden.

En dat lukt uiteindelijk niet. San Francisco wordt hard geraakt, duizenden onschuldigen sterven en ook Captain America lijkt de pijp uit te zijn gegaan. De Avengers worden na deze ramp uitgekotst door de maatschappij en vijf jaar later zijn de verhoudingen compleet anders. Superhelden zijn vogelvrij en een nieuwe organisatie met de naam Advanced Idea Mechanics (AIM), probeert met techniek en wetenschap de stad te beschermen tegen het kwaad. Al lijkt AIM zelf ook een nogal verborgen agenda te hebben.

De Avengers zelf zijn allemaal compleet door de grond gezakt. Verteerd door schuld en de negatieve acties tegen superhelden zijn ze stuk voor stuk vergeten. Tony Stark is zijn emperium kwijt, Hulk heeft zichzelf verbannen en weigert mens te worden, Thor heeft zijn Mjolnir achtergelaten bij het graf van Cap en Black Widow is van de radar verdwenen. Het is een uniek verhaal geschreven in samenwerking met Marvel en moet ook los worden gezien van de Marvel Cinematic Universe en andere media.

Arkham Avengers

Als we kijken naar het vechtsysteem dan kan je er eigenlijk niet omheen dat Crystal Dynamics goed heeft gekeken naar een andere game met een superheld. Het is zeker geen directe kopie van de Batman Arkham-games, want ieder personages heeft een compleet andere skill set. Iedere Avenger heeft daarbij ook nog eens compleet andere manieren om eenzelfde vijanden uit te schakelen.

In de gespeelde missie zaten bijvoorbeeld gasten met een schild. Het zou makkelijk zijn geweest als iedere held met dezelfde knop op de controller, hetzelfde resultaat zou boeken. Gelukkig is niets minder waar. Waar de ene Avenger met zijn light attack het schild sloopt, doet Thor dat bijvoorbeeld met een worp van zijn hamer en Iron Man met een schot van zijn laser. Het is dus echt zaak om alle personages goed te leren kennen, want de ene speelt zeker niet als de andere.

Je krijgt sowieso genoeg tijd om elke Avenger te leren kennen, want iedere held heeft zijn eigen verhaallijn. De game bestaat grotendeels uit twee soorten missies: de hoofdmissies en Warzone-missies. Eerstgenoemde zijn erg narratieve missies, die specifiek voor een bepaalde Avenger zijn bedoeld. Warzone daarentegen zijn met iedere Avenger te spelen en je kan tot vier man deze missies samenspelen.

De Warzone-missies zijn onderdeel van het bredere verhaal en je kan deze steeds overnieuw spelen, aangezien de moeilijkheidsgraad wordt aangepast aan jouw level, skills en samenstelling van het team. Hierdoor krijgt Marvel’s Avengers flink wat reden om te spelen. Ook wordt de game na release ondersteunt met gratis extra content. Denk aan nieuwe helden met een flinke story en nieuwe gebieden.

Je eigen held maken

Marvel’s Avengers lijkt in ieder geval wel gebruik te maken van de rijke historie die de helden hebben. In de afgelopen tientallen jaren zijn er ontzettend veel verschillende uitvoeringen geweest van de vijf helden en een grote kans dat je die ook allemaal gaat vinden in de game. Deze puur cosmetische skins zijn te verdienen in-game, al werd in de presentatie al wel gezegd dat er ook skins te koop zullen zijn met echt geld. Microtransacties dus.

De eerder genoemde gratis updates moeten natuurlijk gefinancierd worden, dus tot zover snap ik die beslissing. Alleen gingen mijn haren toch recht overeind staan, bij een ander screenshot die is getoond tijdens de presentatie. Aan de hand van die afbeelding werd verteld hoe het upgraden van je Avenger werkt. Je verdient pantser door missies te voltooien en die variëren in kracht en zeldzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan een Destiny. Je pantser zorgt er daarentegen niet voor dat je Avenger er anders uit komt te zien. Je kan je favoriete skin dus altijd dragen, zonder dat het gevolgen heeft voor je loadout.

Het stukje van de afbeelding die mij zenuwachtig maakte tijdens de presentatie, is een dozijn aan verschillende in-game valuta die je moet gebruiken om je pantser te versterken met perks. Dit is namelijk de manier om nog meer microtransacties in je game te stoppen en sorry voor mijn achterdochtigheid, maar de afgelopen jaren aan malafide praktijken in de game-industrie geven mij het volste recht om te waarschuwen voor iets wat kán gebeuren.

Dat Assassin’s Creed Odyssey, Fallout 76 en Mortal Kombat 11 dit soort praktijken uithalen, betekent natuurlijk niet automatisch dat Square Enix het ook gaat flikken met Marvel’s Avengers. Als de stroom aan valuta gestaag is door puur de game te spelen en er geen mogelijkheid wordt toegevoegd om deze dingen te kopen, dan heb je een heerlijke lichte grind om je superheld onverwoestbaar te maken. Een hele goede reden om tientallen uren in de game te stoppen.

Als we de mogelijke negatieve theorieën even buiten beschouwing laten, lijkt Marvel’s Avengers een top game in wording. Het vechtsysteem voelt nu al solide, de eerste getoonde skins zijn geweldig en grafisch oogt het ook al prettig. Met nog een klein jaar aan ontwikkeltijd voor de boeg, heeft Square Enix nog genoeg tijd om de scherpe randje van de game te halen. Het is misschien even wennen dat je niet speelt met Scarlett Johansson, Chris Hemsworth en Robert Downey Jr., maar hou altijd in je achterhoofd dat deze game los staat van de MCU.

Je hebt tot 15 mei 2020 om dat te realiseren en te wennen aan de toffe nieuwe designs van Thor, Iron Man, Hulk, Captain America en Black Widow. Dan komt de game uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.