Preview: Rainbow Six Siege: Operation Ember Rise

Drie maanden na de release van Operation Phantom Sight is het weer tijd voor een compleet nieuwe update voor Rainbow Six Siege. Ubisoft heeft ons uitgenodigd om vroegtijdig Operation Ember Rise, de derde grote update van dit vierde jaar, te checken. Deze operation brengt liefst twee nieuwe Operators en voorziet een bekende map van een gigantische rework. Weet ook dit seizoen het beste van Siege naar boven te halen?

Rise up!

De uit Peru afkomstige aanvallende operator van dit seizoen, Amaru, is misschien niet de meest lastige operator om onder de knie te krijgen. Ze kan namelijk met behulp van haar Garra Hook in een rap tempo hoge hoogtes bereiken. Toch is Amaru samen met Ash de go-to operators om te kiezen, wanneer je van plan bent om de objective te rushen. Zelfs al heeft deze operator maar twee van de drie snelheid.

Met haar grijphaak kan ze namelijk ontzettend snel een gebarricadeerde ramen binnenvallen, zonder eerst een ‘normale’ grijphaak op het dak te gooien. Handig is dan ook nog eens dat wanneer ze binnenvalt en een opponent tegen dat raam staat, ze haar iconische Garra kick gebruikt waardoor de vijand in een luttele seconde is omgelegd.

Haar grappling hook is daarentegen ook te gebruiken om vanuit binnenuit naar boven te kunnen werken. Wanneer een luik van een etage boven haar niet goed is versterkt, kan ze deze kapot maken om vervolgens door middel van haar grijphaak naar boven te gaan. Dit maakt haar ook de allereerste operator die naar boven kan.

In mijn eigen speelsessie heb ik maar weinig gebruik kunnen maken van haar Garra Hook. Door het hebben van veel minder ramen op de map Kanal, waar ik later in de preview nog op terugkom, zoek je vanzelfsprekend eerst naar opties die het hoogste percentage op kans van slagen kan hebben. Bij het gebruik van Amaru’s grijphaak kleeft gewoonweg een gigantisch risico aan vast.

Vaak heb je geen duidelijkheid aan een begin van een potje wat er precies achter een gebarricadeerde raam gebeurt. Bij het gebruik van de Garra Hook maakt de grijphaak ook nog eens ontiegelijk veel herrie, waardoor het vijandelijk team vrijwel meteen weet waar je naartoe bent gegaan. Al hielp het ook niet echt dat mijn opponenten, bij het kiezen van Amaru, kozen de objective te verstoppen in de kelder. Een plek waar deze tool niet goed kan dienen.

Het lijkt er dan ook op dat Amaru in ieder geval geen gigantische rol gaat spelen in het verschuiven van de meta. De Garra Hook is simpelweg te luidruchtig om een goede flank op te kunnen stellen. Toch zie ik wel potentie in haar bij het gebruik van een snelle en gecoördineerde aanval op de objective.

Nog meer schilden?

Tijdens de meest recente editie van de Six Invitationals in Montreal was al bekendgemaakt dat er een nieuwe design van het opwerpbare schild aan zat te komen. Na een periode op de testservers te hebben gezeten brengt Operation Ember Rise nu dan toch eindelijk deze verbeterde versie naar Rainbow Six Siege. Iets waar de nieuwe defensieve operator Goyo meteen goed op inspeelt.

Net als iedere andere operator die een schild kan plaatsen, kan ook Goyo een objective vrijwel hermetisch afsluiten. Toch is er een klein verschil te vinden tussen Goyo en elke andere operator. Goyo heeft een speciale variant van dit schild, die onder de naam Volcán Shield door het leven gaat. Vanaf de buitenkant ziet het er vrijwel identiek uit als elk andere schild, maar bij de Vulcan Shield zit er ook nog eens een brandbom aan vast.

Wanneer een vijandelijke operator besluit om over dit schild heen te springen, zal deze tot ontploffing komen. Hierdoor komt er een zee van vuur op de vloer te liggen, die vergelijkbaar is met een vuurpijl van Capitão. Plak er nog een entreeval van Kapkan aan vast en je hebt de meest dodelijkste combinatie uit heel Rainbow Six Siege.

Toch zit er ook een klein nadeel aan vast. Elke operator kan de brandbom kapot schieten wanneer het ijzer van een kogel deze bom raakt. Ook komt er een explosie tot stand wanneer het schild geheel wordt opgeblazen door middel van bijvoorbeeld een granaat of de doorbraakexplosief van Ash.

Gelukkig heeft dit nadeel ook zijn voordeel, je kan er zelf ook op knallen. Schiet deze bom kapot in de laatste seconden van het potje en niemand komt binnen zonder veel schade op te lopen, zodat je ze daarna eenvoudig kan neerknallen.

Natuurlijk kan je ook het schild neerzetten bij de ingang van een gebouw. Zo heb ik ook geprobeerd. Wanneer iemand probeert binnen te dringen op die plek kan je eveneens op deze brandbom schieten. Dit zorgt er wederom voor dat de vijand een andere route moet vinden, of zeer waardevolle seconden moet inleveren.

Een compleet nieuw Kanaal

Toch zijn deze operators niet het beste wat Operation Ember Rise naar het spel brengt, de opnieuw opgebouwde map Kanal heeft al beslag gelegd op die plaats. In Rainbow Six Siege heb je tegenwoordig twee verschillende soorten kaliber reworks. De gigantische zoals Hereford Base, en de ietwat kleinere doch zeer noodzakelijke ingrijpen als bij Kafe Dostoyevsky en Club House.

De rework die Kanal heeft gekregen hoort toch echt wel bij een kaliber als die van Hereford Base. Waar Hereford Base op sommige fronten nog behoorlijk laakt, is te zien dat de ontwikkelaars van die rework hebben geleerd. Kanal voelt nog zeer hetzelfde aan, terwijl er allerlei zaken zijn aangepast.

Zo is er een nieuwe brug op de derde etage aangebracht, waarmee nog een extra pad beschikbaar is gemaakt tussen het eerste en tweede gebouw. Ook is er een ondergrondse passage nabij de Boat Garage en is er nog een extra (gele) trap bijgekomen op deze etage. Verder is er naast de centrale trap, dat nu de kleur rood draagt, ook een groene trap bijgekomen in het tweede gebouw. Leuk en aardig al deze veranderingen voor de aanvallende zijde, maar op defensief vlak is er ook aardig wat aangepast. Zo zijn er een stuk minder gebarricadeerde ramen te vinden en kan je door de nieuwe trap een stuk makkelijker flanken en rondzwerven. Kanal voelt aan als een zeer gebalanceerde map en is dan ook niet voor niets mijn favoriete map van het moment.

Ubisoft voert met de komst van Operation Ember Rise misschien niet de meest drastische veranderingen toe, toch voert dit seizoen een tal aan updates door waardoor Rainbow Six Siege een stuk leuker wordt om de game weer af en toe op te gaan pakken. De Battle Pass en Unranked-modi zorgen voor een stuk meer variatie, wat momenteel in Rainbow Six Siege toch wel echt nodig is.

Op gebied van Operators is Operation Ember Rise ietwat aan de magere kant. Zo zijn er geen nieuwe wapens toegevoegd en voelen beide operators gewoonweg niet aan als de grote gamechangers.

Ook is er met deze operation geen nieuwe map verschenen, maar heeft Kanal een gigantische rework gekregen. En die keuze is misschien wel de beste ooit. Niet alleen is Kanal in mijn optiek de beste map om momenteel op te spelen, het laat ook meteen zien wat we in de toekomst mogen verwachten na het ietwat geflopte Hereford Base.

Operation Ember Rise is morgen, 19 augustus, beschikbaar op de Test Server voor de pc. Na drie weken te hebben gebivakkeerd in dit gebied komt het nieuwe seizoen daadwerkelijk uit op de PlayStation 4, Xbox One en pc.

1.
    Bram_M99's avatar

Ziet er uit als weer een goede update, leuke nieuwe operators en een goede map bijwerking! Jammer dat er geen nieuwe map bijkomt alleen.