‘Microsoft-studio’s mogen ook multiplatform-games maken’

Al sinds het begin van de console-oorlogen is het een doorn in het oog van vele gamers: titels die exclusief op een bepaald platform verschijnen. Veel mensen vreesden dan ook dat Microsoft met de vele overnames van de laatste tijd, een hele sloot games zou uitsluiten van verkrijgbaarheid op de volgende PlayStation. Echter, dit lijkt niet helemaal terecht te zijn, zoals blijkt uit recente uitspraken van de baas van de first-party-ontwikkelaars Matt Booty.

In een interview met GameInformer werd hem gevraagd of recent overgenomen studio’s (denk aan Double Fine, InXile, Obsidian en Ninja Theory) hun games ook op andere platformen mochten uitbrengen. Als antwoord gaf Booty dat er per geval wordt bekeken wat past bij de game-franchise, en niet per se naar welke platformen Microsoft games wil brengen.

Zo was het logisch dat, toen Microsoft Minecraft-ontwikkelaar Mojang overnam, het logisch was om deze game naar andere platformen te brengen. Echter, franchises als Sea of Thieves, Halo en Forza zijn vanaf het begin bedoeld geweest om exclusief ondersteund te worden via Microsofts Xbox-ecosysteem.

Het gaat hier natuurlijk niet om concrete toezeggingen, maar we hoeven (nog) niet te vrezen dat bijvoorbeeld een vervolg op Hellblade: Senua’s Sacrifice exclusief verkrijgbaar zal zijn op Project Scarlett, of hoe de volgende Xbox-console ook gaat heten.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    We zien dit al langer terug in hun acties, maar het is ook fijn om het een keer officieel gezegd te hebben, lijkt me zo.

    Het was al grotendeels te proeven met Minecraft en (de fysieke heruitgave van) Hellblade, maar persoonlijk vond ik de manier hoe bijvoorbeeld Minecraft Dungeons de platformen per end card bekendmaakte erg prettig.

    Niet alleen is het ontzettend logisch/verstandig om sommige franchises (zoals Minecraft) multiplatform uit te stippelen, maar ze steken er daar ook een beetje de draak mee. Beetje plagend progressief omgaan met de platformen; is wel lachen om dat ook eens te zien in de industrie.

  2.   
    CaptGraySkull's avatar

    Ik vind dat Microsoft goed bezig is de laatste tijd.

  3.   
    Daniel Z's avatar

    Ninja Theory, geef nog zo’n meesterwerk als Hellblade pls.