Preview: Super Mario Maker 2

Tijdens de Nintendo Direct van vorige week kregen we bizarveel nieuwe informatie over Super Mario Maker 2. Wat duidelijk is geworden is dat de game absoluut geen kleine uitbreiding is op de eerste Mario Maker. De sluizen zijn open gegooid en het aantal nieuwe opties is bijna schrikbarend. Van karts tot het thema van Super Mario 3D World en van een Story Mode tot multiplayer op de bank. Super Mario Maker 2 tilt het bouwen van Mario-levels naar een nieuw niveau wij mochten bij Nintendo een uur van de game proeven, wat eigenlijk veel te kort is voor het aantal functies dat de game bevat.

Nieuwe besturing

Allereerst moet de olifant in de kamer benoemd worden. Hoe is de besturing van Super Mario Maker 2 (SMM2)? Het eerste deel verscheen namelijk op de Wii U en het gebruik van het Wii U-scherm in combinatie met de stylus was meer dan intuïtief. Levels lieten zich bijna als vanzelf maken en de volledige game was gebouwd op de functionaliteit van Nintendo’s vorige console. Het is een feit dat SMM2 een steilere leercurve kent dan zijn voorganger, omdat het ontbreken van een stylus de game zeker minder intuïtief maakt. Je kunt levels maken met je vingers op de Switch, maar dit is minder fijn dan met een pennetje (zeker met mijn worstenvingers!), of je maakt gebruik van de controller-knoppen van de Joy Cons. Dit laatste zal op een gegeven moment bijna net zo vloeiend gaan als met een stylus, maar zoals gezegd: de leercurve is wel iets steiler.

Overigens ligt dat niet alleen aan de nieuwe besturing van de game, maar vooral ook aan de legio nieuwe opties die SMM2 te bieden heeft. Wij mochten allereerst aan de slag met de Story Mode van de game, die je honderd levels laat doorlopen, gemaakt door Nintendo. Voor mij is dit alleen al een reden om de game te gaan spelen als deze in juni verschijnt! Hoe leuk ik het ook vind om met gekke creaties van gamers aan de slag te gaan; de Mario-levels van Nintendo zelf hebben een status apart. Bovendien leren de levels je wat er allemaal mogelijk is in de game en het biedt de kans om Peach te helpen met het herbouwen van haar kasteel. Wat ze nu weer heeft uitgevreten om dat ding te slopen is nu nog een raadsel, maar een verbouwing kost natuurlijk bakken met geld. Dat geld kun je verdienen door muntjes uit in de Story Mode te verzamelen en te besteden aan Toads die het kasteel vleugel voor vleugel zullen opbouwen. Het is niet alleen heel tof om echte Mario-levels te doorlopen, maar het opbouwen van het kasteel geeft zorgt ervoor dat je echt resultaat ziet over verloop van tijd. Leuk!

Bull’s-Eye Bill!

Onze gameplay-sessie was niet lang genoeg om alle nieuwe opties te ontdekken, maar we hebben wel een aantal leuke dingen kunnen ontdekken. De opties echt legio, met tegenstanders die op verschillende manier inzetbaar zijn, buizen die je naar sublevels kunt leiden en zelfs muziek die aanpasbaar is. SMM2 is nog steeds ontzettend toegankelijk, maar mensen die echt goed willen worden en diep willen gaan krijgen die mogelijkheid zeker. Sowieso is het aan te raden eerst wat lessen te volgen in Yamamuras Dojo. Daar leer je bijvoorbeeld hoe je een Bullet Bill kunt veranderen in een Bull’s-Eye Bill, zodat hij je achtervolgt. Of wat dacht je van het aanpassen van de snelheid waarmee een level meebeweegt, of het inzetten van on/off-blocks, het bepalen van waterhoogtes, de snelheid van karts of het gebruik van de Snake Block.

Als slechts 5% van het spelersaantal alle kneepjes van het Mario Maker-vak onder de knie krijgt, zullen er honderden levels beschikbaar komen die het complexiteitsniveau van LittleBigPlanet benaderen, terwijl SMM2 toch een stuk toegankelijker voelt. Daarnaast speelt de game heerlijk in op gevoelens van nostalgie vanvele Nintendo-fans. Zo kun je muziek gebruiken uit Super Mario 64, Super Mario Galaxy of zelfs Super Mario Sunshine. Met kippenvel waande ik me weer op Delhino Plaza met de bekende accordeon uit Sunshine.

Variaties in gameplay

Gelukkig speelt Nintendo niet alleen maar in op de nostalgische waarden van de franchise. De Angry Sun doet namelijk zijn herintrede in Super Mario Maker 2, maar ditmaal is er ook een maan beschikbaar, die de regels van levels verandert, afhankelijk van de omgeving. Ijslevels worden nog veel gladder, lucht-levels bevatten minder zwaartekracht en ondergrondse levels draaien zich volledig om. Kortom, er zijn genoeg opties om mee te variëren.

Het principe dat alles daadwerkelijk moet kloppen met de oude games is gelukkig overboord gegooid, want Super Mario 3D World doet zijn intrede. Je kunt hierbij geen driedimensionale levels maken, maar wel alle elementen uit de game gebruiken in de 2D-wereld van SMM2. Dat betekent niet alleen het Cat Suit, maar bijvoorbeeld ook glazen buizen, Spike Blocks en !-Blocks. Alles wat je kunt bouwen in dit thema is wel van de rest van de game afgesloten. Je kunt dus geen !-Blocks gebruiken in andere thema’s. Dat Nintendo deze opties heeft toegevoegd maakt natuurlijk wel de weg vrij voor die andere vreemde eend uit de franchise: Super Mario Bros. 2. Wij blijven hopen op een aankondiging, desnoods als DLC!

Mario Maker als Social Media

Dan de multiplayer, want in de Course World ga je aan de slag met levels van andere mensen. De gouden regel blijft van kracht, je mag alleen maar een level uploaden als je hem zelf kunt uitspelen, maar daarbij zijn er als speler wel veel meer opties. De Course World is bijna een sociale media op zich, met likes en dislikes die je kunt uitdelen, zoekfuncties op regio of level-stijl, statistieken als winst en verlies en je kunt ook bepaalde mensen volgen. Dit zorgt ervoor dat je nog beter een catalogus kunt opbouwen met toffe levels en goede bouwers beter kunt ondersteunen. Een mooie stap!

Zoals eerder aangekondigd heb je de mogelijkheid om met twee mensen levels te bouwen, maar ook kun je levels met vrienden doorlopen. Dit kan zowel met vier Nintendo Switch-systemen (en vier games), maar ook met één Switch. Wel zijn de keuzemogelijkheden in de Course World zeer beperkt als je met vrienden speelt. Je kunt alleen maar selecteren op de moeilijkheid van een level. Dat is jammer, omdat je als bouwer kunt aanvinken of een level is gemaakt voor één speler of voor multiplayer. Een zoekfunctie, waarbij je bijvoorbeeld een bouwer kunt volgen die goed is in het maken van multiplayer-levels, is niet aanwezig. Dit is jammer omdat dit in singleplayer wel kan en die functie technisch gezien dus mogelijk is.

Voorlopige conclusie

Onze eerste kennismaking met Super Mario Maker 2 is niet minder dan indrukwekkend te noemen. In plaats van een kleine stap ten opzichte van het origineel heeft Nintendo ervoor gekozen all-out te gaan, met bizarveel nieuwe opties en levels, zowel nostalgisch als vernieuwend. Het thema van Super Mario 3D World doet mijn hartje sneller kloppen en de toevoeging van de maan zorgt ervoor dat levels volledig anders gespeeld kunnen worden. Toch zit de grootste vooruitgang misschien wel in de online functionaliteiten. Je kunt je favoriete bouwers volgens, comments achterlaten, likes en dislikes uitdelen en veel uitgebreider zoeken. Al met al lijkt Super Mario Maker 2 een zeer grote stap voorwaarts te zetten en wij kunnen niet wachten om met de game aan de slag te gaan als deze verschijnt op 28 juni aanstaande.

  1.   
    Sixty's avatar

    Helaas jammer dat online multiplayer met een random is en je niet met vrienden dat kan doen. Leuk dat je dat lokaal kan, maar dit moet ook gewoon online kunnen. Beetje jammer weer van Nintendo.

  2.   
    Bram_M99's avatar

    Ik zie niet zo snel 4 mensen met allemaal een eigen switch en de game samen spelen. Is de lokale multiplayer op één Switch alleen voor 2 of ook 4 personen mogelijk?
    Ikzelf kijk er in ieder geval enorm naar uit!