Ubisoft voert strijd tegen doorverkochte game-keys

Ubisoft stopt met het leveren van game-keys aan online gamewinkels. Het bedrijf gebruikt vanaf nu het zogenaamde Silent Key Activation, een systeem waarbij een gamewinkel een speciale token krijgt en de koper direct de game moet activeren door in te login met zijn of haar uPlay-gegevens. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Genba Digital, een Brits bedrijf. Omdat kopers geen code meer krijgen, maar de game direct aan hun bibliotheek moeten toevoegen, kan er dan ook niets doorverkocht worden. Bovendien zijn de tokens die de winkels krijgen ook niet mee te nemen naar een andere koper.

De markt voor game-keys bestaat vooral uit kopers die met gestolen creditcards de game-keys kopen en deze voor een lagere prijs doorverkopen. Een markt als deze is dus sterk afhankelijk van de ‘losse’ game-keys die gewoon gekopieerd en geplakt kunnen worden. Met het nieuwe systeem is dit dus niet meer mogelijk en zijn games niet meer overdraagbaar.

Inmiddels gebruiken zo’n tien verschillende gamewinkels het nieuwe systeem, waaronder Fanatical en Chrono.gg. Alle partijen die Ubisoft-games willen verkopen, moeten het nieuwe systeem gebruiken.

Hoe dit in Europa exact gaat werken, is nog niet bekend. Volgens de Europese wetgeving dient software namelijk gewoon overdraagbaar te zijn. Het Europese Hof heeft hier in 2012 een besluit over genomen.

  1.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    Ik gebruik toch geen game keys maarja van de ene kant wel goed want er worden ook vaak genoeg gehackte accounts doorverkocht via gamekey site’s