Update: Ziggo-gebruikers kunnen Sea of Thieves niet meer op

Update (17/4/2019): Inmiddels lijkt Ziggo het knelpunt in de netwerkketen gevonden te hebben en de IP’s van getroffen spelers op een omweg gezet. Terwijl er achter de schermen gewerkt wordt aan de definitieve oplossing, zijn alle Ziggo-gebruikers weer welkom op Sea of Thieves.

Update (16/4/2019): Ziggo heeft laten weten het probleem, tot op zekere hoogte, achterhaald te hebben.

IP-adressen in het 40.x.x.x-bereik blijken ergens in de keten naar Microsofts servers de mist in te gaan, maar onduidelijk blijft hoe of waarom. Ziggo’s netwerkspecialisten slaan daarvoor de handen ineen met die van Microsoft, om te onderzoeken waar het probleem precies ligt.

Voorlopig is nog niet duidelijk wanneer de netwerkproblemen ongeveer opgelost zullen zijn.

Oorspronkelijk bericht (14/4/2019): Slecht nieuws voor Ziggo-klanten die ook de wilde wateren van Sea of Thieves willen bevaren; op die zee zijn een boel van hun klaarblijkelijk niet welkom. Sinds een week of drie ervaren meer en meer gebruikers van Ziggo’s netwerkdiensten een reeks connectiviteitsproblemen met de servers van Rare en Microsoft, waardoor ze compleet buitengesloten worden van de Sea of Thieves.

In het specifiek gaat het om vooral de “Strawberrybeard” en “Lavenderbeard” foutmeldingen die Sea of Thieves weergeeft wanneer Ziggo-gebruikers proberen in te loggen. Sommige gamers ervaren die al wekenlang, terwijl andere klanten van Ziggo wél ongestoord de servers kunnen bereiken. Althans, zo gelden de meldingen die binnenkwamen op Ziggo’s forum.

Ondertussen schijnen Rare en Ziggo in contact te zijn gekomen over de voortdurende problemen, maar een definitieve oorzaak of oplossing lijkt nog niet in zicht. Ziggo vraagt dan ook hun klanten (die het probleem wel of juist niet ervaren) om een traceroute te delen op het daarvoor bedoelde forumtopic. Aan de hand van die netwerkroutes wil Ziggo achterhalen waar het probleem precies ligt.

De eerste blijken van de problemen met Ziggo’s netwerk kwamen enkele dagen nadat Sea of Thieves één jaar oud werd. Destijds werd ook de gigantische Anniversary Update uit de doeken gedaan, die vanaf 30 april in de game lanceert. Voor de getroffen Ziggo-klanten is het voorlopig nog maar de vraag of zij tegen die tijd wél weer welkom zijn op zee…

Meer weten over wat er 30 april aanstaande allemaal nieuw is in Rare’s piratenwereld? Wij waren in Engeland op bezoek bij de ontwikkelstudio om alvast een eerste impressie binnen te hengelen. Check voor meer informatie daarover de uitgebreide Sea of Thieves Anniversary Update preview óf kijk en luister mee met ons interview met Rare over de nieuwe update…

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    Dedsec's avatar

    Ja ik ben wel blij dat ze morgen de snelheid weer met een kwart gaan verhogen, want voor 4K heb je nou nog het duurste pakket nodig.

  2.   
    mmx's avatar

    @Dedsec: lekker hè meer snelheid ,ik heb ook het duurste pakket met alle extra’s en morgen GoT laatste seizoen

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: De snelheid van je internet heeft bizar weinig met je televisieresolutie te maken. Dat beeld en geluid komt nog altijd binnen op de ouderwetse coaxkabel, die niks met internet van doen heeft.

    De Mediabox kan me trouwens echt gestolen worden. Jammer dat Ziggo niet wat meer inspeelt op de cable cutters onder ons. Vind hun internetverbinding enorm fijn (afgezien van dit mankement, dan), maar kijk echt nooit meer televisie.

    Als ik kon kiezen voor een provider die echt alleen maar internet levert, was ik daar direct voor gegaan.

  4.   
    G-6's avatar

    @Tom Kauwenberg: KPN heeft een optie die alleen internet aanbied.

    Trouwens wel appart dat alleen Ziggo klanten er last van hebben dan ze niet online kunnen.

  5.   
    Dedsec's avatar

    @mmx: Ja ik heb zelf het tweede pakket, maar als het goed is heb ik straks ook minder storing op de tv ?? Want ik had al de sterkste internetkabel in me tv gedaan, en gratis de nieuwste coax kabel gekregen, maar dat helpt allemaal niet.

  6.   
    Dedsec's avatar

    @Tom Kauwenberg: Ja maar Bij Videoland en Netflix is dat anders.

  7.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: Dat is inderdaad anders. Videoland en Netflix zijn namelijk weer voor de volle honderd procent internetservices, waar je dus weer geen settopbox, tv-abonnement of wat dan ook voor nodig hebt.

    Meeste nieuwe televisies prik je gewoon een internetkabel in en dat ding draait naadloos Netflix en YouTube. Precies zo zou ik het ook willen, als ik überhaupt nog voor de televisie neerzak.

    @G-6: KPN is in mijn pand, voor zover ik weet, de enige aanwezige concurrent van Ziggo. Die kwamen een aantal jaar geleden minder goed uit de tests, maar misschien is het iets om weer in de gaten te houden. Al helemaal als ze nu dus dat abonnement hebben zonder televisie/telefoon.

  8.   
    mmx's avatar

    @Dedsec: bel gewoon om een monteur als het niet naar je zin gaat dan meten ze alles door bij je thuis,ik doe dat altijd,succes.

  9.   
    someone else's avatar

    Je hebt bij ziggo ook internet only abbonementen, maar die zijn zo duur dat je voor een paar euro extra ook tv hebt. Daarnaast zijn ze bezig met een apple tv app, kan die dikke trage mediabox ook eindelijk de deur uit. Wat een kansloos ding is dat zeg… zo’n afstandsbediening anno 2019 kan niet meer

  10.   
    Rolf Maas's avatar

    @G-6: Hmm, heel apart is dat niet hoor. Heeft te maken met bepaalde routeringen vanaf het Ziggo-netwerk richting de grote internet exchanges.

  11.   
    CHILLOZZ's avatar

    @tom

    Je kunt bij ziggo toch ook zeggen dat je enkel internet wilt.
    Wij hebben bij ziggo tv en internet Geen telefoon.
    als je echt geen tv meer kijkt kun je tv toch ook afschaffen.
    En als er dan programma’s zijn die je toch nog wilt zien kan je die altijd nog terug bekijken via internet.

  12.   
    Dedsec's avatar

    @someone else: Maar ze komen wel weer met een 4K mediabox, dus of dat ook via de app kan ??

    Ik heb zelf een smart card in me tv zitten, en volgens mij moeten die dingen ook al 4K ondersteunen.

  13.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: Volgens mij is dat wel mogelijk, maar Ziggo had (tot voor kort) helemaal geen 4K-aanbod. Dat begint nu pas langzaam op gang te komen. Zal nog lang duren voordat de hele televisiewereld over is op 4K-opname/uitzending.

    Overigens wel een vriendelijk verzoek de discussie hier een beetje meer on-topic (Sea of Thieves / netwerkproblemen) te houden. Vragen en opmerkingen over Ziggo’s televisieaanbod zijn welkom op hun forum. 🙂

  14.   
    progixx's avatar

    @Tom Kauwenberg:

    Serieus? Wat dacht je van online.nl? 32 euro p/m alleen internet.

    Als je voortaan iets wilt, bestaat er zoiets als een searchbar.

  15.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @progixx: Nogmaals: niet iedere internetprovider heeft altijd geleverd op mijn locatie, laat staan met exclusief internet. Daarnaast ben ik de laatste jaren gewoon goed te spreken over Ziggo, dus was er aanvankelijk ook nul reden om halsoverkop over te stappen.

    Dit hele gebeuren met Sea of Thieves is de eerste keer in drie jaar dat ik een overstap überhaupt *overweeg*. Mocht het zo ver komen dat ik dat daadwerkelijk ga doen, weet ik mijn zoekbalk heus wel te vinden, hoor. 😉

  16.   
    Dedsec's avatar

    Wel biezonder tot er 2 bedrijven zijn die samen echt iets willen oplossen, want er zijn ook nog steeds mensen die GTA 5 niet online kunnen spelen, terwijl hun NAT gewoon open staat, maarja niet elk bedrijf doet iets aan klantvriendelijkheid.

  17.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Dedsec: Ik snap dat wel. Bij dit soort problemen ligt de “schuld” vaak bij de eindgebruiker en niet bij andere bedrijven. Beetje lullig, maar de meeste consumenten moeten zelf maar troubleshooten totdat ze eruit komen, vaak wel met hulp van het ene of andere bedrijf.

    Dit met Ziggo is echt een geval apart, gezien nu echt bewezen is dat het niet aan de eindgebruikers ligt (een aantal daarvan heeft álle troubleshooting al doorlopen) en dat er juist iets mis is in het netwerk zelf. Dan is het voor de verantwoordelijken dáárover natuurlijk wel zaak om dat te verhelpen.

  18.   
    Rolf Maas's avatar

    @Tom Kauwenberg: Exact een zelfde probleem heb ik twee jaar geleden ook gehad met Ziggo en het bereiken van Google-diensten. Dit bleek uiteindelijk inderdaad een routeringsprobleem te zijn richting AMS-IX.

  19.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Rolf Maas: Mag ook aannemen dat dat soort problemen niet heel vaak voorkomen. Internet blijft een raar, ongrijpbaar ding, maar soms kunnen eindgebruikers gewoon niet alle touwtjes in handen krijgen.

  20.   
    Kamelot2's avatar

    Ik ben Ziggo klant en heb zelf nergens last van met Sea of thieves. Kom er net vanaf. Geen lag of ander gekkigheid mee gemaakt.

  21.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Kamelot2: Dan zit je dus waarschijnlijk niet binnen het getroffen IP-bereik (zie de geüpdatete alinea’s). Op zich kan het nog wel behulpzaam zijn om even te kijken naar de forumtopics van Ziggo, daar kun je met een simpele twee-drie minuutjes werk toch al snel een heleboel mensen misschien wél weer sneller de game in krijgen.

  22.   
    Kamelot2's avatar

    @Tom Kauwenberg: Goed idee van jouw. Zal dat straks even doen.