Anno 1800 verdwijnt na release van Steam

Menig Anno-fan is al aan het aftellen, want over iets meer dan twee weken verschijnt met Anno 1800 eindelijk weer een nieuw deel van de roemruchte citybuilder-franchise. De release van Anno 1800 blijkt echter nogal wat voeten in de aarde te hebben. En dan doelen we niet op de diverse uitstellen waarmee Anno 1800 te maken heeft gehad.

Afgelopen week lieten we jullie al weten dat Ubisoft de fysieke versie van Anno 1800 heeft geschrapt. Ook op digitaal gebied is het echter geen hosanna. Hoewel je Anno 1800 tot op heden gewoon via Steam kunt aanschaffen, zal het spel vanaf de release op 16 april niet langer te koop zijn via Steam. Vanaf de release zal Anno 1800 enkel nog via uPlay en de Epic Games Store, de nieuwe uitdager van Valve’s Steam, beschikbaar zijn.

Dit heeft overigens geen gevolgen voor eenieder die besluit Anno 1800 toch gewoon via Steam te pre-orderen. Ubisoft heeft laten weten dat eigenaren van de Steam-versie van Anno 1800 ook via Steam gewoon toegang krijgen tot alle updates en downloadable content:

Sales of Anno 1800 will be discontinued on Steam after April 16th due to a publisher decision to make the game exclusive to another PC store.

The publisher has assured us that all prior sales of the game on Steam will be fulfilled on Steam, and Steam owners will be able to access the game and any future updates or DLC through Steam.

We apologize to Steam customers that were expecting it to be available for sale after the April 16th release date.

Anno 1800 is vanaf 16 april beschikbaar.

  1.   
    Tadao's avatar

    Ik dacht dat dit een soort van revival voor Anno had moeten zijn, return to form en al dat. Niet ‘nog weer een object van de store wars’

  2.   
    Alfa Warrior's avatar

    Dit laat toch wel weer zien hoe weinig vertrouwen Ubisoft in haar eigen games heeft.
    Gewoon letterlijk 0 dat dit uberhaupt een goed spel gaat worden.

    Als ik interesse had, zou ik nu mijn pre order cancellen en wachten tot het minimaal 2 weken draait en dan kijken of je hem nog wel wilt. Mijn inschatting is dat je hem niet meer wilt hebben.

    Zonde dat zo een grote publisher zo diep kan zinken.

  3.   
    Leon 2.0's avatar

    @Alfa Warrior: Waarom laat dit zien dat Ubi geen vertrouwen in Anno heeft? Ik volg die redenatie niet helemaal. Ubisoft is duidelijk bezig om Steam de rug toe te keren ten faveure van de Epic Games Store en hun eigen uPlay. Dat zagen we bijvoorbeeld ook al bij The Division 2. Vanuit dat oogpunt is deze zet dan ook makkelijk te verklaren. Over de kwaliteit van Anno 1800 zegt dit volgens mij bijzonder weinig…

  4.   
    Tadao's avatar

    @Alfa Warrior: Het geld van de pre-orders krijgen ze wel van de Anno fans, maar ze verwachten zeker niets na de release

  5.   
    Alfa Warrior's avatar

    @Leon 2.0:

    Het is vooral het gebrek van ee fysieke versie, dat meer kost, dat mij zorgen doet maken.
    Het contract met epic leidt niet tot een vergroting in sales, Epic is nou eenmaal niet populair genoeg hiervoor.
    Het weghalen van Steam, na het er eerst wel op te hebben gehad, toont dat ze de kosten / winst verhouding niet rendabel genoeg vinden om er mee door te gaan.

    Na het “succes” van FC new dawn denk ik dat ze wel weer op hun vingers getikt zijn. Epic is een soort van veilige fallback, de helft van je mainstream audience word niet blootgesteld aan de “flop” en als het goed verkoopt, ach de exclusive contracten zijn meestal voor slechts 1 jaar, over 1 jaar zetten ze hem op Steam, geven er een update bij, mooie trailer en sommige zullen denken dat het een nieuw spel is.

  6.   
    Neolite's avatar

    @Alfa Warrior: Ik ben het vaak met je eens, maar hier sla je wat mij betreft de plank mis.

    Epic Launcher compenseert de verliezen in sales, geeft meer ROI per game en daarnaast is er al een deal tussen Epic en Ubisoft, kijk bijv. maar naar The Division 2. Jij trekt nu een conclusie zonder onderbouwing.

    Het niet verkopen van een fysieke versie is overigens niet helemaal waar. Er komt nog steeds een collectors edition voor de echte fans. Maar Ubisoft heeft al een aantal jaren geen fysieke pc releases meer van haar games, dat is niet ineens ingegeven door een gebrek aan vertrouwen in Anno 1800.

    En waarom zou een uitgever kosten moeten maken die niet nodig zijn? Een digitale versie geeft hetzelfde product?

  7.   
    Alfa Warrior's avatar

    @Neolite:
    Distributie en productie-kosten had ik het over voor de fysieke versie – gaat allemaal van de winst af.

    En de compensatie in sales – via de Epic launcher? Kijk eens onder de tweets van de aankondigingen van devs die naar Epic gegaan zijn (Metro, TD:2 The Outer World) – Mensen zeggen daar ook al dat ze liever piraten dan het via Epic kopen.

    Ubisoft heeft nog het voordeel van een eigen store – maar zelf heb ik daar nog nooit wat gekocht, simpelweg omdat ik er nooit browse – Epic’s launcher zit op dat gebied op het zelfde niveau – de zoveelste store, waar je niet wilt kijken i.v.m. de omslachtigheid er van.

    Even een lijstje van “winkels” – waarvan ik het besta ken, maar het gebruik overbodig vind:
    Uplay
    GOG
    Discord (yup, heeft ook een winkel).
    Battlenet
    Epic Games Store
    Green Man Gaming
    Microsoft Store

    Ze bestaan – en dat is zover als dat ik hun nut durf te erkennen.

    Als voor Ubisoft’s keuze – tja… we zien wel hoe succesvol deze marketingstrategie is. De miljoenen die Epic ze gegeven heeft zullen het wel waard zijn gok ik dan maar?

  8.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Alfa Warrior: Discord heeft inmiddels dus géén winkel meer, en persoonlijk zie ik Green Man Gaming meer als derde doorverkoper van (onder andere) Steam-keys, niet zo zeer als een eigen platform/launcher.

    Overigens zie ik Windows Store de gamer ook niet bepaald lastigvallen met een “eigen launcher”, die games haal je weliswaar daar binnen (niet altijd even overzichtelijk, trouwens), maar vergen vervolgens nul extra software, omdat Windows ze dus als native UWP-applicatie ziet. Wat dat betreft, voelt het bijna alsof die geen launcher nodig hebben. Dat is juist een tegemoetkoming richting de gamer, naar mijn idee.

    Ik snap je redenering trouwens ook helemaal, maar @Neolite heeft een punt; Epic heeft een aantal aspecten op orde die enorm pro-developer zijn — of in ieder geval zo ingestoken worden.