EA betaalde streamer 1 miljoen dollar om Apex Legends te promoten

Apex Legends kent een extreem goede start. De battle royale-game van Respawn Entertainment kon al direct vanaf de lancering op enorm veel aandacht en enthousiasme rekenen. Begin deze maand bereikte Apex Legends zelfs de gigantische mijlpaal van 50 miljoen spelers. Hoewel het geen groot geheim is dat influencers betaald worden om over bepaalde games te praten, heeft uitgever Electronic Arts toch behoorlijk diep in de buidel getast.

Zo was één van de meest beroemde streamers, Tyler ‘Ninja’ Blevins, al direct vanaf het begin druk bezig om de game te streamen en via Twitter erover te praten. Volgens een recent bericht van Reuters kreeg hij niet minder dan 1 miljoen dollar hiervoor betaald. Normaal gesproken verdient Ninja ongeveer de helft van dat in een normale maand, dus hij zit zeker niet om geld verlegen. Toch is het wel een fors bedrag wat er betaald is om voor de nodige buzz rondom Apex Legends te zorgen.

Uiteraard is Apex Legends gewoon een toffe game, daarover kon je al meer lezen in onze uitgebreide review. Vorige maand wist Apex Legends zelfs Fortnite te verslaan op Twitch. Het feit alleen dat uitgevers blijkbaar dusdanig forse bedragen betalen, kan er wel voor zorgen dat kijkers vraagtekens krijgen bij de objectiviteit van een streamer.

Is het naïef om te geloven in de eerlijke mening van een streamer? Moet je altijd uitgaan van een ‘betaalde mening’? Of kijk je zelf gewoon naar bepaalde streamers puur voor de coverage? Laat het weten in de reacties!

  1.   
    Bram_M99's avatar

    Wat

  2.   
    Alfa Warrior's avatar

    Ahh, influencers – bekend van social media zoals Instagram bekend door: Fyre Island, B-merken en alles waar kinderen de doelgroep zijn. Nu dus ook in videogames een groot succes.

    Prachtig – gewoon sluikreclame maken een een publiek dat het helemaal niet door heeft.

    Vroeger – heeft coca cola wel eens geprobeerd om stiekem hun merk in films te laten zien – gewoon voor 0.01 seconde in beeld, zodat mensen Coca-Cola in hun gedachte zouden krijgen. Nadat dit bekend werd, werd het verboden. Toch grappig dat op deze manier je nog wel mag adverteren, zonder te zeggen dat je liegt / adverteert.

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Alfa Warrior: Ergens waar, maar ook enorm kort door de bocht.

    Influencers in het game-landschap zijn vaak stukken transparanter (dienen vaak te disclaimen of ze onder een sponsorprogramma vallen) en de vergelijking met product placement à la Coca-Cola is vergezocht. Deze content creators creëren nu eenmaal content met games, dat staat niet echt tot sluikreclame; spellen spelen is gewoon wat ze doen voor hun brood.

    Het is aan kijkers om zelf te beslissen wie ze wel en niet vertrouwen qua mening. Dat maakt de nieuwe media juist zo leuk: iedere “influencer” heeft zijn/haar eigen expertises en manieren waarop ze dit soort zaken aanpakken. Vertrouw je Ninja niet, dan kun je door naar Shroud, en zo voorts.

    Sowieso zijn het, voor zover ik weet, vaak overeenkomsten waarin ze simpelweg de game spelen/streamen voor een geldbedrag. Daar zit niet (per se) aan gekoppeld dat ze alleen maar positief over het product moeten zijn.

    Partijen als Electronic Arts proberen gewoon meteen hoog in de Twitch-lijsten te knallen. Wát er dan precies gezegd wordt door al die gamers, is grotendeels bijzaak. Het gaat puur om exposure, zodat mensen vanzelf een (gratis) game als deze uit willen proberen. En het heeft gewerkt ook.

  4.   
    mattioza's avatar

    Het is logisch dat grote games (heel wat) geld investeren in content creators, is een belangrijke vorm van promotie voor games geworden. Het blijft natuurlijk wel enorm veel geld om zo iemand je game te laten spelen, maar moet zijn dat het geld er terug uit te halen valt. De vraag is, waar houdt zoiets op. Wie gaat zo’n partijen nog kunnen betalen, moeten we echt naar de grootste partijen gaan kijken.

  5.   
    SaiyanMaster's avatar

    Goedkoper voor ze dan reclame op de buis..