NVIDIA lanceert GeForce GTX 1660 Ti; nieuwe grafische middenweg

Met de komst van een nieuwe generatie GeForce-kaarten maakt NVIDIA het pc-gamers wederom moeilijk in hun keuzestress. RTX-technologie klinkt leuk, maar tegelijkertijd is het vergezocht en voor nu wel bijzonder prijzig. Niet gek ook dat het GeForce-merk nu over de brug komt met een nieuwe soort grafische chip, die een zuivere middenweg lijkt te vormen: de NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti.

De benaming is wederom enigszins onlogisch, maar de GTX 1660 Ti is een grafische processor met Turing-architectuur, zonder de ray-tracing poespas van duurdere kaarten. Qua prestaties is de GTX 1660 Ti daarmee te vergelijken met iets tussen de GTX 1070 en GTX 1070 Ti, terwijl de richtprijs maar ongeveer 299,99 euro bedraagt.

NVIDIA belooft voor de chipset een standaard 1536 CUDA-kernen, een Boost Clock van 1770 MHz, een relatief ruime 6 GB GDDR6 aan framebuffer en zeker 12 Gb/s aan geheugensnelheid. Zonder twijfel niet de minste specificaties voor het nog enigszins milde prijspunt.

Daarnaast beschikt de kaart over de nieuwe hardware-encoder van NVIDIA, die je systeem in zijn geheel efficiënter zou moeten maken voor het opnemen en livestreamen van gameplay. NVIDIA belooft daarbij zelf dat er zeker 15 procent op streamprestaties gewonnen kan worden, ten opzichte van de vorige generatie videokaarten.

Waar NVIDIA de laatste handvol kaarten voorzag van een eigen Founder’s Edition, laat de chipfabrikant het harde werk nu over aan derde partijen. Zo hebben onder meer MSI en ASUS al legio eigen GTX 1660 Ti’s klaarstaan, zonder door NVIDIA gebottleneckt te worden op bepaalde specs. Een groot gedeelte van de GTX 1660 Ti-modellen lijkt qua form factor ook beduidend subtieler dan sommige “grotere broers”, zoals de GeForce GTX 1070 (Ti).

Zie jij in de GTX 1660 Ti een mooie middenweg voor een nieuwe build of een schappelijke upgrade van je systeem? Schroom vooral niet je pc-plannen en -vooruitzichten met je vrienden van Gamersnet te delen!

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Zat er natuurlijk al even aan te komen, maar denk dat het voor NVIDIA heel zuiver is dat ze nu een Turing-chipset aanbieden zónder de ray-tracing extra’s.

    Zelf geen ervaring met die technologie, maar van wat ik begrijp, is het gewoon écht te zwaar voor nu. Zelfs voor die leipe RTX-kaarten.

    Hoop overigens ook dat ze die verbeterde NVENC-encoding hard doorzetten. Streaming is en blijft natuurlijk een niche, maar het zou mooi zijn als we in de toekomst nooit meer een losse “stream-pc” en “game-pc” nodig hebben om de mooiste beelden op te kunnen pakken.

  2.   
    Rolf Maas's avatar

    RTX 2080 vanaf dag één gehad en na twee maanden begon de bekende ellende: artifacts, flikkeringen en noem het maar op. De hele productie/batch van die generatie deugt voor geen meter. Schijnt iets met oververhit VRAM te maken te hebben…

    Met dezelfde vaart (gelukkig) nog kunnen retourneren en het geld teruggekregen. Voor mij even geen NVIDIA-kaart meer vanaf de eerste dag…. genezen!

    Ray-Tracing is héél vet, maar tijdens de launch van BF5 zwaar ruk, veel te zwaar. Hoe dat sinds afgelopen maand is weet ik helaas dus niet. Het lijkt in ieder geval een stuk beter te presteren.