Alles over Year 4 van Rainbow Six Siege

Het grootste Rainbow Six Siege-toernooi dat eens per jaar wordt georganiseerd, Ubisofts eigen Six Invitational, is na een zinderende finale ten einde gekomen. Nadat er liefst 21 rondes nodig waren om het eerste punt toe te kennen aan G2 Esports, walste dit esportteam vervolgens over diens tegenstander Team Empire heen, om daarna bekroond te worden met de voorhamer van aanvallende Operator Sledge.

Tijdens dit esportevenement zijn ook vele onthullingen uit de doeken gedaan wat het vierde jaar van Rainbow Six Siege voor ons in petto heeft. Eerder was al bekendgemaakt dat het eerstvolgende seizoen plaats gaat vinden in Australië, eveneens als de nieuwste map en Operators die aan de game worden toegevoegd.

Nieuwe operators

Het universum van Team Rainbow is aan het veranderen. Middels een volledig geprogrammeerde trailer is onthuld dat er een nieuwe leider aan het roer zit van dit team. Harry ‘Six’ Pandey is de persoon die nu op zoek gaat naar de nieuwste leden om de wereld te beschermen tegen terroristische aanvallen.

Harry is meteen al goed begonnen. Naast het feit dat hij dus al twee Australiërs heeft toegevoegd, komen er dit jaar nog eens zes nieuwe bij. Ieder afkomstig uit een ander land. Aan de start van het tweede seizoen voegen een Amerikaan en Deen zich aan dit team toe, in het derde seizoen een Peruaan en Mexicaan, om vervolgens het jaar af te sluiten met Operators uit Kenia en India.

Deze Operators zijn, nadat hun respectievelijke aankondiging afgerond is, drie weken in plaats van twee weken op de testservers te vinden. Dit om meer feedback te krijgen en nog eventuele aanpassingen uit te kunnen rollen. We willen natuurlijk niet dat er wederom een karakter in quarantaine wordt geplaatst.

Nerf this!

Gelukkig voor Lion mag hij nu toch eindelijk de quarantaine verlaten, dit gaat echter wel gepaard met enkele gigantische nerfs. Zijn ability zal nu nog maar ongeveer drie seconden bedragen, waar het eerst nog zeven hele seconden waren. Ook kan je Operators nu niet meer door de muren heen zien, maar zullen ze worden gepingd als ze worden gespot door zijn EE-ONE-D.

Een andere aanvallende Operator, die onder de naam Glaz gaat, krijgt ook een behoorlijke nerf te verduren. Zo moet hij eerst enkele seconden stilstaan en kijken met zijn scope, voordat de vijand pas in de kenmerkende gele gloed gaat glimmen. Beide aanpassingen zullen in de eerste helft van het vierde jaar worden doorgevoerd.

Dan zijn er ook nog vele aanpassingen die zullen plaatsvinden in het vierde jaar. Onder meer Mutes stoorzender krijgt een buff. Voortaan zal je een logootje zien wanneer je in de radius van deze stoorzender zit, als verdediger welteverstaan. Daarnaast hang je nu ook meteen je telefoon op, wanneer deze gehackt is door Dokkaebi, indien je in de radius van deze stoorzender loopt.

Capitão’s vuurpijl krijgt een kleine nerf. Het vuur doet vanaf dan iets minder damage, maar verspreid wel over een groter gebied. Ook Ash krijgt het te verduren, zij verliest haar wonderschone ACOG.

Elk van deze veranderingen zal doorgevoerd worden in nota bene het eerste seizoen van dit vierde jaar aan Siege-actie.

Nog meer aanpassingen

Het kruip- en leunsysteem gaat ook ietwat over de kop. Wanneer je nu deze knop gaat spammen, zal er vrijwel niks meer gebeuren. Waardoor je voortaan geen kogels meer kan ontwijken alsof je Neo uit de Matrix-trilogie bent.

Daarnaast zullen nog enkele tools wat aanpassingen krijgen in het vierde jaar. Bij de komst van Operation Burnt Horizon zal de breach charge voortaan sneller worden geplaatst, maar zal de schade die de explosie maakt, worden verkleind.

Het opwerpbare kogelschild gaat ook in zijn geheel aangepast worden. Vanaf het moment dat deze variant wordt ingevoerd, zal deze perfect passen in je eerste-beste deuropening. Ook zitten er gaten in waar je doorheen kan kijken, maar niet doorheen kan schieten. Deze update zou ergens in het vierde jaar moeten komen.

Alles krijgt een rework!

Terugkomend op de roadmap. Wat misschien nog wel opvallender is aan dit stukje informatie, is het feit dat alleen in Burnt Horizon een nieuwe map zal worden toegevoegd aan Rainbow Six Siege. In de overige drie seizoenen gaan al bestaande omgevingen een eigen rework tegemoet zien. Kafe Dostojevski, Kanal en Theme Park zullen dan zodanig worden veranderd, dat het in wezen drie gloednieuwe strijdtonelen gaan worden.

In Kafe wordt onder meer de tweede verdieping uitgebreid. Hierdoor ben je beter beschermd tegen de ruimte die ook wel door het leven gaat als Skylight. Op de begane vloer, waar de VIP-ruimte is bevestigd, wordt de trap verplaatst naar de andere kant. Daarnaast is de objective die voorheen nog in de bakkerij stond, verplaatst naar de keuken, waar de andere bom ook gestationeerd is en een geheel nieuwe objective is toegevoegd.

Kanal gaat echter een gehele transformatie aan, eentje die wellicht eerder is gezien met de wijzigingen van Hereford Base. Zo zien niet alleen de gebouwen er nu heel anders uit, maar is nu ook de omgeving veranderd. Daarnaast is er nu een nieuwe route aan de bovenkant toegevoegd en een tunnel in de kelder, waar nu ook een kano te vinden is. Ook zijn de kleurcodes iets duidelijker gemaakt, zodat je nu sneller kan zien of je in het rode- of blauwe-gebouw zit.

Theme Park is de laatste map die dit jaar een rework voor de kiezen krijgt. Gezien Ubisoft nog altijd druk bezig is met de revaluatie van enkele keuzes, zijn nog niet alle plannen zichtbaar gemaakt. Toch zijn er al enkele veranderingen onthuld. De vele ruimtes nabij Arcade zullen wat meer gestroomlijnd worden, maar ook de belichting in deze ruimtes zal worden aangepast. Welke aanpassingen gaan gebeuren op de tweede verdieping, is daarentegen nog niet uit de doeken gedaan.

Op een nieuwe fiets moet je het leren

Gezien Rainbow Six Siege op bepaalde momenten toch wel erg lastig is om in te komen, heeft Ubisoft besloten om zich wat meer in te spannen voor de mensen die nieuw zijn in de game.

Vanaf het begin krijg je de optie om enkele tutorials door te nemen. Deze tutorials zitten inderdaad ook al in de game, maar vertellen vrij weinig over de huidige staat van de game. Het zijn de basisbeginselen waar je op het strijdtoneel bijna niet kan benutten.

Daarnaast kunnen deze nieuwkomers zich ook verheugen op een afspeellijst die alleen voor deze mensen beschikbaar is. In deze playlist kan je namelijk alleen komen wanneer je tussen de levels één en vijftig zit. Zo krijgen deze nieuwkomers eerder gevechten met mensen van hetzelfde level, waardoor je meer plezier kan maken.

Deze playlist zorgt er ook nog eens voor dat je de standaardregels krijgt waar ook de mensen die Ranked spelen, mee te maken hebben. Hier staat echter wel tegenover dat je pas vanaf level 30 deze ranked-modi kan gaan spelen.

Tactisch knallen in Ranked

Ranked gaat overigens na drie jaren eindelijk de beta verlaten. Het pick-en-ban-systeem zal nu ook overgaan naar deze modus, waardoor ieder team twee operators kan verbannen uit de match. In-game kan je onder dit kopje ook je statistieken vinden en wat je moet doen om hogerop de ladder te kunnen komen.

In dit vierde jaar gaan ze ook het teamkillen proberen tegen te gaan. Wanneer jij opzettelijk iemand uit je eigen team vermoord en vervolgens probeert om nog iemand te vermoorden, krijg jij zelf de schade toegediend die je aan deze tweede speler verricht. Hoe dat precies gaat uitpakken voor het resetten van je teammaten nadat je iemand hebt vermoord, valt dus nog te bezien.

Voor de hardcore casual-spelers is er ook goed nieuws. In het vierde jaar wordt de tijd gereduceerd naar drie en een half minuut. Daarnaast kan je voortaan ook de locatie kiezen waar je vandaan wilt spawnen, voor nog meer tactische mogelijkheden.

Prijsdalingen voor iedereen!

Spelers die de Starter Edition van Rainbow Six Siege hadden gekocht, krijgen nu overigens een gratis presentje. Deze Starter Edition is namelijk niet meer te koop en zal automatisch worden geüpgraded naar het basisspel.

Ook gaan de kosten van de Operators mettertijd dalen. In het eerste jaar zal een Operator nog 25.000 Renown kosten, om vervolgens ieder jaar te dalen met 5.000 Renown per jaar. Indien een Operator meer dan drie jaar in het spel bivakkeert, kost voor de jaren daarna nog maar 10.000 Renown.

Voor de zogenaamde R6 Credits geldt eenzelfde daling. Aankopen met die valuta kwakkelen elk jaar af met 120 R6 Credits, tot aan een maximum van 240 R6 Credits.

In de loop van het vierde jaar gaan nog veel meer onthullingen worden gedaan. Houd Gamersnet dus goed in de gaten voor het allerlaatste nieuws omtrent Rainbow Six Siege!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren